ACCO Brands Corporation zag de omzet vorig jaar groeien met 1 procent, het vierde kwartaal van 2023 presteerde slecht met een omzetdaling van 8 procent. Dat bleek uit de presentatie van de jaarcijfers eind februari. De winst daalde vorig jaar van 228 naar 176 miljoen euro. Voor 2023 verwacht het bedrijf een vergelijkbare omzetdaling van 3% tot nul. Voor het eerste kwartaal verwacht het bedrijf een daling van de vergelijkbare omzet met 10% tot 7%, voornamelijk als gevolg van de timing van back-to-school zendingen en een lagere verkoop van gaming accessoires in Noord-Amerika, gedeeltelijk gecompenseerd door een hogere omzet in het internationale segment.
“We hebben in 2022 een vergelijkbare omzetgroei van 1% gerealiseerd terwijl we doorgaan met het uitvoeren van onze strategische transformatie, waaronder het uitbreiden van onze productcategorieën, het verbreden van ons geografische bereik en het op de markt brengen van innovatieve nieuwe consumentgerichte producten. Hierdoor konden we marktaandeel winnen met veel van onze merken, waaronder Five Star®, Kensington®, Mead®, Quartet® en AT-A-GLANCE®. Deze successen geven ons het vertrouwen dat onze strategie om een meer consument-, merk- en technologiegericht bedrijf te zijn en ons portfolio van sterke merken zullen ons positioneren om op de lange termijn duurzame organische groei te realiseren”, aldus Boris Elisman, voorzitter en CEO van ACCO Brands.
“In 2023 is onze topprioriteit het herstellen van onze marge door prijsverhogingen die in januari 2023 zijn geïmplementeerd, de herstructureringsinitiatieven die in het vierde kwartaal van 2022 zijn ondernomen en de aanvullende productiviteitsprogramma’s die we in 2023 zullen implementeren. We verwachten dat deze acties de marge zullen verhogen en leiden tot winstgroei voor het volledige jaar 2023. Met onze verwachte aanhoudend sterke cashflow in 2023, zullen we ons driemaandelijkse dividend ondersteunen, schulden afbetalen en blijven investeren in nieuwe productontwikkeling en go-to-market-initiatieven, waarvan we verwachten zal ons beter positioneren voor toekomstige groei”, voegde Elisman toe.
Herstructurerende acties
In het vierde kwartaal van 2022 ontwikkelde het bedrijf herstructureringsplannen voor zowel de operationele segmenten in Noord-Amerika als in EMEA, bedoeld om de marges te vergroten door middel van initiatieven gericht op het verbeteren van de operationele efficiëntie en het verlagen van de kosten. In het Noord-Amerikaanse segment van het bedrijf is het plan gericht op consolidatie van supply chain-activiteiten, SKU-reductie, automatisering van ons verkoopondersteuningsproces en sourcing-optimalisatie. In het EMEA-segment van het bedrijf ligt de focus op het verminderen van redundantie en het verhogen van de productiviteit van de activiteiten, SKU-reductie en sourcing-initiatieven. Het bedrijf verwacht dat deze initiatieven operationele efficiëntie zullen creëren en de winstgevendheid zullen verbeteren, evenals zullen voorzien in toekomstige groei-investeringen. De Vennootschap heeft de volgende verwachtingen met betrekking tot de herstructureringsplannen:
Gerichte verbetering van de bedrijfswinst op jaarbasis van $ 13 miljoen, waarbij het overgrote deel van deze besparingen in 2023 wordt gerealiseerd. Totale winstverbeteringen te realiseren circa 75% door lagere VAA-kosten en 25% door lagere kostprijs van verkochte goederen. In het vierde kwartaal werden herstructureringskosten vóór belasting van ongeveer $ 7 miljoen geboekt, voornamelijk bestaande uit ontslagvergoedingen en personeelskosten. Daarnaast heeft het bedrijf plannen geïmplementeerd om de voorraadniveaus te verlagen, de omloopsnelheid van de voorraad te verhogen en de cashflow en het werkkapitaal te verbeteren.
ACCO Brands EMEA
De netto-omzet voor het volledige jaar in het EMEA-segment van $ 580,3 miljoen daalde met 12,5 procent ten opzichte van $ 662,9 miljoen in 2021. De impact van ongunstige wisselkoersen verminderde de omzet met $ 78,2 miljoen, of 11,8 procent. Een vergelijkbare omzet van $ 658,5 miljoen daalde met $ 4,4 miljoen of 0,7 procent. Zowel de gerapporteerde als vergelijkbare omzetdalingen weerspiegelen sterkere verkoopvolumes begin 2022 als gevolg van computeraccessoires en zakelijke producten, gecompenseerd door aanhoudende inflatie en een uitdagende vraagomgeving in de tweede helft van het jaar, evenals de stopzetting van de verkoop aan Rusland.
Het EMEA-segment boekte een bedrijfsresultaat voor het volledige jaar van $ 21,7 miljoen vergeleken met een bedrijfsresultaat van $ 61,7 miljoen in 2021. Het aangepaste bedrijfsresultaat was $ 37,0 miljoen, een daling ten opzichte van $ 77,2 miljoen in 2021. De dalingen in beide weerspiegelen de impact van lagere verkoopvolumes en lagere bruto marges als gevolg van hogere kosten voor afgewerkte goederen, grondstoffen en vracht als gevolg van aanzienlijke inflatie en negatieve hefboomwerking van vaste kosten.
Vooruitzichten voor 2023
“Onze prioriteit in 2023 is het verbeteren van onze operationele winstgevendheid en vrije kasstroom door middel van prijsstelling, productiviteit en herstructureringsinitiatieven en een efficiënter gebruik van werkkapitaal. We verwachten dat deze acties, samen met een matigende inflatie, ons in staat zullen stellen om marge te realiseren expansie en winst- en kasstroomgroei in 2023. We hebben een vergelijkbare omzetgroei gerealiseerd in 2022 en hebben vertrouwen in het verkooppotentieel van ons bedrijf op de lange termijn. Onze bewezen bedrijfsstrategie, die geografische diversiteit omvat, en ons sterke portfolio van merken en innovatieve producten hebben ons goed gepositioneerd voor aanhoudende winstgevende groei op lange termijn,” voegde Elisman toe.
“Hoewel het huidige economische klimaat veranderlijk blijft, hebben we een ervaren managementteam met een bewezen staat van dienst in het navigeren door periodes van economische onzekerheden. We zijn ook goed gekapitaliseerd, hebben geen kortetermijnschulden en genereren een consistente vrije kasstroom. We blijven vertrouwen hebben in onze strategische transformatie en zijn van mening dat we de juiste maatregelen hebben genomen om aandeelhouderswaarde op de lange termijn te stimuleren”, besluit Elisman.
Het bedrijf biedt vooruitzichten voor het volledige jaar 2023 en het eerste kwartaal. “Voor het volledige jaar verwachten we dat de vergelijkbare omzet met 3 procent zal dalen tot vlak, wat een weerspiegeling is van een uitdagende vraagomgeving op korte termijn. Deviezen zullen naar verwachting neutraal zijn voor de gerapporteerde omzet. De aangepaste winst per aandeel voor het volledige jaar zal naar verwachting met 4 procent tot 8 procent stijgen, tot $ 1,08 tot $ 1,12, wat een lage dubbelcijferige groei van het aangepaste bedrijfsresultaat nadert, gedeeltelijk gecompenseerd door hogere rente en niet-contante niet-operationele pensioenkosten. De vrije kasstroom in 2023 zal naar verwachting groeien tot ten minste $ 100 miljoen.”
“Onze driemaandelijkse omzet- en winstprognose voor 2023 zal een andere cadans weerspiegelen dan vorig jaar. In 2022 kende het bedrijf een goede omzetgroei in de eerste helft van het jaar als gevolg van de sterke vraag als gevolg van het economische herstel na de pandemie. Bovendien profiteerde de verkoop in Noord-Amerika van de toename van aankopen door detailhandelaren om de productbeschikbaarheid voor back-to-school te garanderen. Zorgen over de economie, de oorlog in Oekraïne en de daarmee samenhangende energiecrisis in EMEA vormden een uitdaging voor de vraag en onze verkopen in de tweede helft van 2022. Bovendien beperkten onze retailklanten hun aankopen proactief in de tweede helft van het jaar om hun voorraadniveaus agressief te verminderen. Tegenover deze vergelijkingen gaan we ervan uit dat onze verkopen zowel in het eerste kwartaal als in de eerste helft van 2023 zullen dalen, met een verwachte groei in de tweede helft van het jaar.”
“In het eerste kwartaal verwachten we dat de vergelijkbare omzet met 10 procent tot 7 procent zal dalen, voornamelijk als gevolg van de timing van back-to-school-zendingen en lagere verkopen van gamingaccessoires in Noord-Amerika, gedeeltelijk gecompenseerd door hogere verkopen in ons internationale segment. De aangepaste winst per aandeel voor het eerste kwartaal zal naar verwachting $ 0,05 tot $ 0,07 bedragen, waarbij hogere brutomarges worden gecompenseerd door het afbouwen van de schuldpositie in de verkoop, hogere rente en niet-contante, niet-operationele pensioenkosten. Bunzl neemt bedrijven over in Duitsland en Canada.”