In een van de beroemdste werken van Shakespeare begint de monoloog met de inmiddels fameuze zin ; “All the world is a a stage and all the men and women are merely players”.Vrij vertaald betekent het dat de mens een rol speelt in het leven net zoals acteurs dat doen in het theater. En een rol spelen gebeurt niet alleen in de schouwburg. Niet alleen privé maar ook in het zakenleven zijn er types die zeer bedreven zijn in het theatraler mooier schetsen van de situatie dan de werkelijkheid echt is. Naar eigen zeggen gaan hun producten altijd als warme broodjes over de toonbank en de omzet van het bedrijf is elk jaar beter dan het afgelopen jaar. In het ergste geval zijn ze zeer tevreden en loopt alles naar verwachting. Vooral mensen in commerciële functies beschikken over deze bijzondere karaktereigenschap. Ik heb in ieder geval nog nooit een vakbekwame boekhouder euforisch horen praten over de “ongekende goede resultaten”.
Elk beroep heeft zo zijn eigen toneel waar geacteerd wordt. Zo ben ik bijvoorbeeld een groot fan van overmoedige commerciële mensen. Ze beschikken over het noodzakelijke zelfvertrouwen, iets wat onontbeerlijk is om elke dag maar weer vol enthousiasme met bestaande en nieuwe klanten om te gaan. Het commerciële metier wordt te vaak binnen bedrijven onderschat. Het is altijd wel heel gemakkelijk om de verkopers de schuld te geven van een te lage omzet of tegenvallende marges. En als het goed gaat, dan komt dat door de mooie producten en niet omdat er hard gewerkt werd. Omzet komt niet vanzelf, daar is altijd noeste arbeid voor nodig. En zoals voetbalclubs hun scorende aanvallers koesteren, zo hoort ook de beste verkoper waardering te krijgen!
Maar met het aanhalen van de zin van Shakespeare bedoel ik als je het toepast op bedrijven eigenlijk ook nog iets anders. Het lijkt erop dat tegenwoordig het imago van het bedrijf belangrijker is dan de producten of diensten die worden geleverd. Een bedrijf moet midden in de maatschappij staan en aan alle verwachtingen van de huidige tijd voldoen. Daar gaat behoorlijk wat tijd , geld en energie in zitten. Geen eenvoudige opgave dus en soms worden er initiatieven ontplooid waar niet iedereen van overtuigd is. Maar in ieder geval wordt de schone schijn weer opgehouden. Want dat wil de consument toch? Dus doen veel bedrijven vrolijk mee aan elke trend waarvan ze veronderstellen dat die belangrijk is. En de continue stroom aan nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat het allemaal nog ingewikkelder wordt. Als ondernemer moet je dus over een lange adem beschikken en goed weten welke rol je moet spelen.
Het voldoen aan maatschappelijke verwachtingen is een lastige en vooral dure zaak. Uiteindelijk komt dat weer terug in de prijs van het product, want iemand moet het tenslotte betalen. En het is allang niet meer zo dat alleen beursgenoteerde bedrijven zich aan van alles dienen te conformeren. Ook de plaatselijke bakker en slager ontkomen niet meer aan de waan van de dag. Zij moeten daarom ook mee in de vaart der volkeren. En dat gebeurt dus ook, de schoorsteen moet tenslotte ook bij hen lekker blijven roken. De beroemde dichter Vondel zei het ook al; “Het leven is een schouwtoneel”!
Bedrijven en hun medewerkers staan eigenlijk continu in de spotlights. Het verbaast mij dan ook niet dat de belangrijkste eigenschap waaraan een CEO tegenwoordig moet voldoen is “authentiek ”zijn. Puur en integer. Wars van theater en midden in de samenleving staan. Maar we doen zelf wel allemaal goed ons best om alles er een stukje fraaier uit te laten zien. Wat dat betreft is er eigenlijk niet zoveel verschil tussen Facebook, Instagram en het huidige leven van alle dag. En als je naar de geschiedenis kijkt, is dat van alle tijden. Eigenlijk is er dus niets veranderd. Gelukkig maar!
Peter Damman (entrepreneur en voorzitter Officers World)