De verkoop van Brother A4-laserprinters was tussen 1 oktober en 31 december 2022 goed voor 30% van de totale laserprintermarkt in West-Europa.
Volgens de WW HCP Tracker van International Data Corporation (IDC), verkocht Brother in het laatste kwartaal van 2022 meer dan 395.000 laserprinters in West-Europa. Dit is een stijging van 13% (13,9 %) t.o.v. het vorige kwartaal, waarmee Brother marktleider is en directe concurrent HP met 2 procent overtrof in de totale markt van laserprinters. Als er alleen wordt gekeken naar de verkoop van A4-laserprinters, stijgt deze voorsprong nog verder tot 3 procent. In de A4 markt heeft Brother een marktaandeel van 35%, waarbij 9,5% meer units werden geleverd dan HP.1
In Nederland ligt het aandeel zelfs nog hoger. Met 21.000 verkochte apparaten (6% meer dan het kwartaal ervoor) is Brother met bijna 39% ook in Nederland de onbetwiste marktleider op het gebied van laserprinters.
Sinds 2018 heeft Brother het marktaandeel voor A4-laserprinters binnen West-Europa voortdurend kunnen vergroten. In 2022 was Brother verantwoordelijk voor 30,7% van alle leveringen. Met een stijging van 6 procent in de afgelopen 5 jaar1 is Brother de producent met de grootste toename in marktaandeel. Deze toename is het resultaat van het brede assortiment van hardware en services dat Brother biedt en het vermogen om samen te werken met bedrijven voor het bieden van maatoplossingen.
Christopher Marshall, Executive Director bij Brother International Europe vertelt hierover: “Deze cijfers tonen niet alleen de kracht van de huidige zakelijke lasermarkt, maar ook het vertrouwen in wat Brother op dit gebied te bieden heeft. Elk jaar dichten we de kloof verder en leveren we meer apparaten aan bedrijven binnen West-Europa. Ik ben ervan overtuigd dat dit te danken is aan de kwaliteit van ons aanbod en ons vermogen om samen te werken met onze klanten en hun veranderende behoeften te ondersteunen.”
Het assortiment A4-laserprinters van Brother is goed gepositioneerd in de huidige markt. Het ondersteunt bedrijven bij hybride werken en het managen van een printinfrastructuur voor een personeelsbestand dat op meerdere locaties werkzaam is.
Christopher voegde hieraan toe: “Het ondersteunen van bedrijven tijdens perioden van verandering is ongelooflijk belangrijk voor Brother en we streven er voortdurend naar om oplossingen te bieden die onze klanten ondersteunen bij de uitdagingen waar ze mee te maken kunnen krijgen. Door het huidige werkklimaat en de evolutie van werk, hebben bedrijven eenvoudigere, slimmere en flexibelere oplossingen nodig die zich aanpassen aan hun veranderende behoeften. En wij bevinden ons in een perfecte positie om deze te bieden”.
Het A4-laserportfolio van Brother zal dit jaar nog verder worden uitgebreid met een reeks compacte professionele kleurenprinters die de flexibiliteit bieden om te voldoen aan de behoeften van hedendaagse bedrijven en thuiskantoren.
Over Brother
Brother International werd meer dan 100 jaar geleden opgericht in Japan en heeft verkoopkantoren en productiefaciliteiten over de hele wereld. Brother ontwikkelt, produceert en verkoopt onder meer geavanceerde laser- en inkjetprinters, documentscanners, mobiele oplossingen en labelprinters voor de zakelijke markt. Brother producten voldoen aan de meest recente energie- en milieueisen. Daarnaast levert Brother diverse Business solutions. Zoals een Managed Print Service (MPS) programma waarbij de klant betaalt per gemaakte afdruk, geavanceerde scanoplossingen en accurate printbeveiliging opties en oplossingen voor specifieke branches zoals de gezondheidszorg, logistiek, magazijn, retail, horeca en de voedselindustrie.