Na een forse omzetdaling laat de markt voor papier, kantoor en schrijven in 2022 een enorme groei laten zien volgens het huidige IFH-brancherapport “PBS Article 2023”. Maar niet te vroeg juichen, zo waarschuwen de onderzoekers, want de omzetsprong houdt verband met de stijging van de consumentenprijzen en wordt verder aangejaagd door de stijgende prijs van papier. Het betreft Duitse cijfers, maar ze geven ook een indicatie van de situatie in ons land.
Het nieuwe “Industry report PBS article” van IFH KÖLN in samenwerking met werkgeversorganisatie BBE Handelsberatung laat zien dat de markt voor papier, kantoor en schrijven werd gevormd door deze veranderingen in het kader van de pandemie: De drastische omzetdaling in 2020 volgde pas in de volgende jaar een lichte plus. Dat de markt na deze ontwikkelingen kon groeien tot circa 13,7 miljard euro in 2022, komt vooral door de gestegen consumentenprijzen.
Die marktomvang is ook een aardige indicatie voor de omvang van de Nederlandse markt, die altijd in nevelen is gehuld maar naar schattingen toch wel 2 miljard euro bedraagt. Mogelijk wat aan de lage kant, immers, Duitsland telt iets meer dan vier keer zoveel inwoners als wij.
Kansen
“Vooral de samenvoeging van nieuw werk en thuiskantoor toont nieuwe toekomstperspectieven en verandert de portfolio’s van de fabrikanten, de verkoopkanalen en de eisen van de doelgroepen”, zegt Maximilian Riebel, Senior Consultant Strategy bij BBE Handelsberatung.
Stijging van de consumentenprijzen stimuleert de verkoop
Na de beperkingen van de pandemie keerden veel arbeiders en studenten terug naar de kantoren of scholen, wat ook bijdroeg aan de enorme omzetstijging van de schrijfwarenindustrie in 2022. Ondanks deze normalisatie- en inhaaleffecten speelt de inflatiegerelateerde prijsstijging een veel grotere rol in de omzetontwikkeling van de markt. De consumentenprijzen voor schrijfwaren stegen in 2022 met 14,1 procent, waarmee de stijging van de omzet in de branche in perspectief wordt geplaatst.
Hoge productiekosten in de deelmarkt papier
De energiecrisis, veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne, veroorzaakt hogere productiekosten, met name in de deelmarkt voor kantoorpapier met de hoogste verkopen, die ook een impact hebben op de consumentenprijzen. De verkoop van kantoorpapier groeide in 2022 met maar liefst 26 procent, maar tegelijkertijd stegen ook de consumentenprijzen met ruim 20 procent. Door digitalisering en toenemende aandacht voor duurzaamheid is het marktaandeel van kantoorpapier de afgelopen jaren gestaag afgenomen.
Door de prijsstijgingen wisten zij hun marktaandeel in 2022 weer te vergroten tot zo’n 49 procent, gevolgd door kantoor- en schoolartikelen (34 procent) en overige schrijfwaren (17 procent). “De megatrends digitalisering en duurzaamheid stuwen de trend naar minder papier op kantoor. De prijzen voor papierwaren, die in 2023 op een zeer hoog niveau zullen blijven, zullen ook de vraag temperen”, verwachten de onderzoekers.