Buurtwinkels zijn te druk met de stroom aan postpakketten. Hun magazijnen staan tot aan de nok toe vol met dozen die wachten om opgehaald te worden. Het levert winkeliers “belabberd weinig geld” op, maar slechts een enkeling stopt ermee, zo meldt nu.nl.
Pakketten in de meterkast, in de wc, in de personeelsruimte en in het magazijn. Het is de dagelijkse praktijk van veel buurtwinkels die een pakketpunt hebben. “Zeker tijdens piekmomenten als Moederdag en Kerst puilen de winkels uit”, zegt een woordvoerder van de VVP, branchevereniging voor winkeliers met pakketpunten tegenover nu.nl.
Niet winstgevend
De pakketjes kosten de winkeliers bergruimte, Â tijd en aandacht. Dat gaat ten koste van klanten die gewoon iets willen kopen. En de winkeliers verdienen er volgens de VVP niks aan. “Centenwerk”, zegt een woordvoerder van NSO Retail, brancheorganisatie voor tabaks- en gemakswinkels. “Als je alles doorrekent, kost het meer dan dat het oplevert”, zegt de VVP-woordvoerder.
Toch stopt maar een klein aantal winkels met de distributie van pakketjes. Ze doen het ook uit sociaal oogpunt voor de wijk, zeggen beide brancheorganisaties. “Tabakswinkels in buurten hebben een persoonlijke functie”, zegt de NSO-woordvoerder in hetzelfde artikel. “Winkeliers kennen de wijk en de mensen. Ze willen de buurt helpen.”
Verder mikken de winkeliers op extra loop in de winkel en dus omzet op andere producten waar wél winstmarge op zit. “Elke klant die binnenkomt is een kans”, stelt de NSO. Maar in de praktijk levert het volgens de VVP weinig op. “Klanten die voor een pakket komen, hebben vaak haast en vinden het vervelend om te wachten.”
PostNL bezorgt minder pakketten dan vorig jaar
Volgens de VVP zouden de meeste winkeliers er niet rouwig om zijn als de pakketstroom wat afneemt. Het lijkt ook uit cijfers van de verzenders dat er minder pakketten in buurtwinkels belanden. Zeker na corona.
De gemeente Utrecht experimenteert momenteel met een pakketpunt in een publiek pand. Inwoners van de stad kunnen hier gratis pakketjes  ophalen en retourneren. Het doel is om het aantal verkeersbewegingen in de stad terug te brengen. De VVP juicht dat initiatief toe. “We moeten de pakketbezorging veel slimmer inrichten.”