Na de succesvolle herstart vorig jaar komt de internationale stationery sector van 11 tot 14 oktober weer samen in het beurscentrum van Neurenberg voor de achtste editie van Insights-X. Bijzonder is het aanhaken van merken als Stabilo, Faber Castell, Clairefontaine, Exacompta en Maul in de office hoek.  Daarmee wil de organisatie achter de beurs ook meer leveranciers uit de Office sector interesseren voor deelname aan Insights-X, nu door het stoppen van Paperworld  de deelname binnen  het office segment op Ambiente in Frankfurt  het afgelopen jaar beduidend minder was. Dit bleek tijdens een speciaal georganiseerd pers event van Insights-X, waarbij ook KBM van de partij was.
Extra dag
Bijzonder is ook het toevoegen van de zaterdag als vierde dag aan de beurs. Hiermee komt de beurs tegemoet aan de wens van een aantal exposanten, die op zaterdag extra aanloop van de kleinere Duitse retailpartijen verwachten. Exposanten kunnen voor deze extra dag apart inschrijven. Deze staan dan ook samen in de hallen die dan als extra de zaterdag open zijn. Inmiddels hebben zich 150 exposanten uit 28 landen aangemeld, waarvan twee derde gekozen heeft om aan deze extra dag deel te nemen.
“Zaterdag bleek in ons onderzoek de belangrijkste handelsdag in de Duitstalige DACH-regio te zijn, daarom hebben we dit jaar op de Insights-X de eXtra-Day geïntroduceerd”, aldus Christian Ulrich, woordvoerder van de Raad van Bestuur van Spielwarenmesse eG, die het nieuwe beursprogramma toelicht. Tijdens de week van woensdag tot vrijdag worden vooral inkopers van grotere winkelketens uit heel Europa verwacht, die gebruik maken van het volledige exposantenaanbod in de hallen 12.0, 11.0 en 10.0, terwijl de extra opening op de zaterdag gericht is op gespecialiseerde detailhandelaren, met hoog aangeschreven leveranciers en promotieactiviteiten in de hallen 11.0 en 10.0. De indeling in meerdere categorieën over de drie hallen in het beursgebouw van Neurenberg is bedoeld om efficiënte netwerkvorming en korte afstanden te garanderen. Het betekent dat de zes productgroepen – schrijfgerei & apparatuur, papier & archief, artistiek & creatief, bureau & kantoor, tassen & accessoires en schrijfgerei & cadeauartikelen – op elke beursdag in een ontspannen zakelijke sfeer kunnen worden verkend.
Met de terugkeer van grote merken en financiering voor innovatieve startups biedt de beurs voor ‘Stationery, office, bags and more’ internationale topbeslissers een succesvolle mix van trends en innovaties op het ideale bestelmoment in de herfst. De gezellige en efficiënte netwerksfeer van Insights-X wordt versterkt met de uitbreiding van communicatieve avondevenementen en de introductie van de eXtra-Day. De presentaties die eerder tijdens de beurs werden georganiseerd, zijn geschrapt, om de focus volledig op de exposanten op de beursvloer te kunnen leggen.
Sterke merken
De kwaliteit op het gebied van zowel exposanten als bezoekers blijft een belangrijke rol spelen op de beurs, stelt de organisatie. Na een pauze zijn gerenommeerde bedrijven en merken als Faber-Castell, duo schreib & spiel, de Iden Group en STABILO weer van de partij. Daarnaast zullen grote internationale spelers in de sector zoals Clairefontaine en Exacompta (Frankrijk), Gataric (Bosnië), GIPTA (Türkiye), Santoro (UK) en Seven (Italië) deelnemen aan Insights-X, samen met de Duitse bedrijven Lässig, Online Schreibgeräte, Stylex en Undercover. Toplanden in voorgaande jaren waren Duitsland, China, Türkiye, Italië, Polen, Spanje, India, Griekenland en Nederland. Türkiye heeft voor het eerst een gezamenlijke stand. Deze is te vinden in Hal 12.0, evenals creatieve startup-ideeën van internationale exposanten en jonge innovatieve Duitse bedrijven. Hal 10.0 herbergt de InsightsArena met join-in activiteiten en een Food Court.
Â
Trends in briefpapier
Met een ideale mix van sectoren biedt Insights-X inkopers en retailers de mogelijkheid om innovaties en trends te ontdekken en hun eigen assortiment te verfijnen. En bij dit alles blijft één thema zich ontwikkelen en groeien: duurzaamheid. Dit blijkt uit het gebruik van recyclebare kunststoffen, navulbare producten en plantbare potloden en papier. Een andere trend is dat papier onverminderd populair is – in de vorm van liefdevol ontworpen notitieboekjes, origami en papier-maché, dat een soort renaissance beleeft. Ondertussen verrijken de traditionele pennenproducenten het creatieve gebied met doe-het-zelf- en kalligrafiesets. Last but not least, in de back-to-school sector, waar Insights-X het bijzonder goed doet, is het alomtegenwoordige thema van licenties. Naast beproefde blockbusters als ‘Harry Potter’ hebben nieuwe films als ‘Barbie’, ‘Arielle’ en ‘Dungeons & Dragons’ dit jaar potentieel voor opname in het assortiment.
Â
Een schat aan ervaringen
Insights-X presenteert niet alleen innovaties op het perfecte moment voor de herfstbestelling, maar is ook sterk gericht op netwerken. Een van die gezellige gelegenheden om contacten te onderhouden is het populaire AfterHour op de eerste avond van de beurs, waar de sector snel bij elkaar komt. De volgende hoogtepunten komen op vrijdag 13 oktober, wanneer de vereniging duo schreib & spiel haar Najaarsconferentie in het beursgebouw zelf houdt. s Avonds nodigen de organisatoren, samen met de exposanten, de aanwezigen uit voor de grote bijeenkomst.
Deelnemers aan de beurs vinden een volledig overzicht van het programma op de website www.insights-x.com en op de Insights-X app. Verdere digitale ondersteuning voor een perfecte voorbereiding wordt geboden door het exposantenregister met filterfunctie, de interactieve halplannen en de netwerkruimte met de mogelijkheid om chats en afspraken te maken.
Voor 15 euro krijgt de bezoeker toegang tot Insights-X voor de gehele duur en kan het ook worden gebruikt als vervoersbewijs voor het openbaar vervoer.
De beurs is dagelijks geopend van woensdag tot en met vrijdag tussen 9 en 18 uur (17 uur voor hal 12.0) en op zaterdag van 9 tot 17 uur. Tickets gaan op 26 juli in de verkoop.
Â
“We kijken ernaar uit om samen met de sector Insights-X verder te ontwikkelen”, zegt Christian Ulrich. “Het compacte en communicatieve formaat is nu nog beter afgestemd op de behoeften van onze exposanten en de handel, zodat iedereen in drie of vier dagen zijn persoonlijke hoogtepunten kan benutten”, besluit hij.
Â
Insights-X
Insights-X is de vakbeurs voor stationery. Het evenement brengt elk jaar in oktober de toonaangevende merkfabrikanten en leveranciers van alle groottes samen in het beurscentrum van Neurenberg. De handel vindt er een omvangrijk aanbod aan producten in stationery, office, tassen en meer. Het volgende evenement vindt plaats van 11 t/m 14 oktober 2023 incl. eXtra-Day. Meer informatie is online beschikbaar op www.insights-x.com.