De marktuitvraag die NS Stations uitschreef om een nieuwe invulling te zoeken voor leeswinkels op het station waarvan de huidige huurovereenkomst afloopt, is gewonnen door Audax Retail. De samenwerking die er al tussen beide partijen was, wordt hiermee voortgezet. Met als strategische stap vooruit dat de huidige AKO-formule in 2024 op 14 stationslocaties plaatsmaakt voor het sterke merk Bruna.
Dat past in het beeld dat Audax eerder meldde dat de merknaam AKO verdwijnt uit de winkelstraat en op termijn plaats maakt voor Bruna. Daarvoor werd al duidelijk dat AKO dertien winkels op NS-stations sluit. De vestigingen zijn niet meer rendabel als ze geen rookwaren meer mogen verkopen, zei de woordvoerder toen. Eerder sloten om dezelfde reden al de AKO-winkels op zes andere stations.
Competitie
Aan de marktuitvraag hebben meerdere binnen- en buitenlandse partijen deelgenomen. Hier zal ongetwijfeld Relay bij hebben gezeten, die in 2021 de aanval op Audax inzette met zeven vestigingen op grotere NS stations. Voor deze marktvraag is het voorstel van Audax Retail als beste beoordeeld.
Het betreft de winkels op de volgende stations: Amersfoort, Amsterdam Amstel, Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Arnhem, ’s-Hertogenbosch, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Utrecht en Zwolle.
Audax heeft er bewust voor gekozen om op deze high traffic locaties de huidige AKO-formule plaats te laten maken voor Bruna. Dit sterke en oer-Hollandse merk timmert stevig aan de weg met een aangescherpte strategie. De landelijke merkbekendheid is groot en de vernieuwde visie sluit naadloos aan op die van NS op de reizigers van nu en morgen.
Hans Willem Cortenraad (CEO Audax): “Wij zijn erg blij met de voorzetting van het langdurig partnership met NS Stations. Deze verlenging zien wij als een bevestiging van onze goede relatie met NS en dat de combinatie van deze twee sterke merken werkt.”