Een jaar geleden, op 1 juli 2022, is bij Non Books (Plus assortiment) van Libris Blz gestart om leveranciers als ondernemers en organisatie dichter bij elkaar te brengen. Dat was ook de datum waarop Marcel Mulder aan boord kwam bij Libris Blz om deze productgroep verder uit te bouwen. In dit artikel vertelt hij wat er afgelopen jaar gebeurd en bereikt is en wat er nog aan zit te komen.
We hebben onderzocht wat de behoefte is bij de ondernemers en leveranciers om met elkaar toekomstbestendig te zijn. Een goede samenwerking tussen organisatie, leveranciers en ondernemers is cruciaal voor een sterke toekomst voor alle partijen. Bij de start van de gesprekken gaven leveranciers aan al tevreden te zijn en een goede samenwerking met Libris te hebben.
Na het analyseren van de verkoopcijfers bleek echter dat diezelfde leveranciers aan top 50 Libris winkels leverden, maar niet aan de overige 170 Libris Blz winkels. Dit heeft voornamelijk te maken met het bereik vanuit de leverancier naar de winkels. In de samenwerking hebben we uiteraard als doel het bereik te vergroten voor de leverancier en de aangesloten ondernemers kennis te laten maken met een ander assortiment dan dat ze al in de winkel hebben staan. Meer kansen voor beide partijen en samen sterker richting de toekomst.
Online strategie
Naast het fysieke bereik wordt online ook steeds belangrijker. De consument wil weten wat de winkel op voorraad heeft, of online inspiratie op doen. Samen met de aangesloten leveranciers vullen we de Libris Blz SFTP database server met alle gegevens van de leverancier, omschrijvingen, scancodes, prijzen, commerciële teksten en vier product- afbeeldingen. Deze database koppelen we aan de lokale winkel website, halen de lokale prijs uit het kassasysteem en het product is (indien de winkel het op voorraad boekt) bestelbaar op de lokale website. Bij boeken is de online verkoop uit eigen voorraad een flink percentage van de omzet. Dit is voor de winkel een beter verdienmodel dan een order die door gaat naar CB.
Digitaal Beurs Plein
Ondernemers van Libris Blz zijn voor de inkoop gewend aan een Digitaal Beurs Plein. Via dit platform worden aanbiedingen, nieuw assortiment, bestseller top 60 e.d. al jaren besteld. Voor Non Books bestond dit nog niet. Vanaf januari 2023 zijn we gestart met het Digitaal Beursplein Non Books. We hebben in samenwerking met de leveranciers afgesproken dat we het Digitaal Beurs Plein gaan inzetten voor nieuwe producten, seizoen producten en aanbiedingen, waardoor de ondernemer meer marge heeft op deze artikelen dan via het bestelportaal van de leveranciers. Het afgelopen halfjaar hebben we al 38 inkoopclusters online gehad wat voor veel leveranciers extra omzet maar vooral nieuwe winkels heeft opgeleverd.
Samenwerking
Met de leveranciers bespreken we de tools om er Samen Sterker richting de toekomst uit te komen. Wat hebben we nodig om ervoor te zorgen dat een ieder meer euro’s gaat verdienen! Wat maakt het voor een ondernemer aantrekkelijk om zich bij Libris Blz aan te sluiten? Naast uitstekende boekencondities ook meeliften op verbeterde condities Non Books, het online kunnen aanbieden van Non Books, uitstekende basiscondities, nieuw aanpalend assortiment, advies vanuit de organisatie en geen verplichtingen. Dus ondernemen als een ondernemer.
Afgelopen week zijn we naast bestaande samenwerkingen met Aldipress, Betapress, Hartung, I Need You, Lekkerland en Quantore ook met Paperclip Wenskaarten een samenwerking aangegaan. Ook Paperclip ziet hier de voordelen van in, met name richting de toekomst. De aankomende periode volgen er nog vele samenwerkingen waardoor we Samen Sterker de toekomst ingaan.
Marcel Mulder is sinds 1 juli 2022 manager Inkoop non-books bij Libris BLZ. Daarvoor was hij category manager bij Audax voor de formules AKO, Bruna, ReadShop, Plantage Boekhandels, Vivant. Verantwoordelijk voor een kwalitatief en kwantitatief passend assortiment voor de productgroepen Cartridges, Verzenden, Printpapier, Multimedia, Wenskaarten, Additioneel assortiment gift & cadeau. Hiervoor was hij bij RDC assortimentsmanager kantoorartikelen, wenskaarten, tijdschriften, gift, spellen, hobby, muziek en DVD.