Manutan introduceert, als eerste B2B bedrijf ter wereld, een impactscore voor de producten in haar webshop. De zogenaamde Product Environmental Impact Score (PEIS), die er visueel uitziet als de Nutriscore in de supermarkt, laat per product zien wat de milieu-impact ervan is binnen de hele levenscyclus. Hiermee moedigt het bedrijf klanten, en ook zichzelf, aan om te kiezen voor duurzame producten. Daarnaast stimuleert het labelsysteem leveranciers betere en duurzamere producten te maken. Na een succesvolle eerste testfase met 600 producten in de categorieën kantoormeubilair en persoonlijke beschermingsmiddelen, wil Manutan eind dit jaar 10.000 producten gelabeld hebben. Het uiteindelijke doel is de score toe te passen op alle 200.000 producten die Manutan Nederland aanbiedt.
De impactmeting van Manutan is gebaseerd op Europese richtlijnen, waarbij de milieuimpact in alle stadia van de levenscyclus van een product wordt geanalyseerd: vanaf de winning van grondstoffen tot het einde van de levensduur, van productie tot distributie. De score wordt gebaseerd op 16 milieucriteria, zoals de uitputting van grondstoffen, de uitstoot van fijne deeltjes in de lucht en de impact op de menselijke gezondheid. Vervolgens kent Manutan een score, variërend van A tot E, toe aan de producten.
Onderdeel van een bredere ambitie
De introductie van PEIS past bij Manutans ambitie om klanten én leveranciers te helpen en te informeren bij het maken van verantwoorde keuzes. Het bedrijf heeft al een aanbod van meer dan 26.000 ecologisch verantwoorde producten. Daarnaast zet de organisatie diensten rondom circulariteit in, zoals de inzameling en recycling van elektronische producten, en binnenkort ook van meubels. Deze diensten biedt zij aan in samenwerking met bedrijven die professionele integratie bevorderen.
Nisrene Haddad, CSR & Sustainability Director Manutan Group: “Manutan heeft als doel een verantwoord aanbod te ontwikkelen en te promoten. Door met een label eenvoudig en snel informatie te verstrekken over de milieuimpact van producten kunnen wij onze klanten beter ondersteunen in een verantwoorde inkoopstrategie, en promoten wij onze leveranciers die zich hiervoor inzetten.”
“Samen streven wij naar een wereld waarin verantwoord ondernemen de norm is, want duurzaamheid is niet alleen een keuze, maar een verantwoordelijkheid van ons allen voor onze planeet en toekomstige generaties. Daarom dragen wij als Manutan daar ons steentje aan bij”, aldus Ghislaine Ottevanger, Managing Director Manutan Benelux en Germany over het unieke labelsysteem PEIS.