Onlangs was de lancering van Fête du Café, de eerste én enige marktplaats voor koffie in Nederland. “In een tijd waarin grote spelers als Bol., Amazon en Google onbetwist het speelveld domineren, komt Fête du Café als een frisse wind voor koffieliefhebbers en koffieverkopers.” Dat stelt initiator Jeroen van der Geest, die we kennen als oprichter van Webarchitects/Propeller, webshopbouwer in de kantoorbranche van het
eerste uur.
“Geen enkel ander platform biedt zo’n gespecialiseerde focus op koffie, waar consumenten en verkopers samenkomen om hun passie voor het zwarte goud te delen. Nergens anders is het aanbod zo specifiek afgestemd op één doelgroep, die van de caffeine-crazies en de koffie-minnaars.” aldus Van der Geest enthousiast. “Fijnproevers en koopjesjagers hoeven niet langer het internet af te struinen naar nieuwe smaken of scherpe aanbiedingen”, vervolgt hij. “Er is nu één plek waar aficionado’s kunnen kiezen uit koffie dat van alle windstreken uit de wereld komt. Fête du Café maakt dan ook het verschil door een plek te creëren waar het in beginsel niet alleen om verkoop gaat. Koffie is een beleving.”
Achtergrond
Van der Geest kwam een paar maanden geleden op het idee om een Marktplaats voor Koffie te
starten. “Een kennis van me vroeg te kijken naar zijn koffie- webshop. Of ik daar nieuw leven in kon
blazen. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat koffie een hele interessante markt is. Alleen al in
Nederland drinken we voor 5,1 miljard euro aan koffie ieder jaar. Het is niet gevoelig voor economische omstandigheden, tijdens Covid groeide de consumptie gewoon door. Het is ook een
fijn product om online te verkopen, omdat koffie nauwelijks klachten of retouren genereert.”
Het probleem voor webshops is dat ze volledig afhankelijk zijn van Bol.com of Google. Je moet diepe
zakken en een lange adem hebben om de strijd voor de bovenste plek in Google te winnen. Bol.com verkoopt liever zijn eigen Albert Heijn koffie. Veel alternatieven hebben koffieverkopers niet.
Er is (nog) geen Koffie Marktplaats. En dat terwijl verticale marktplaatsen snel winnen aan populariteit onder consumenten, omdat ze een overzichtelijk aanbod bieden en onder verkopers omdat ze nieuwe afzetmarkten vinden. Een belangrijk voordeel is dat Google marktplaatsen meer waarde dan webshops toekent door de geconcentreerde hoeveelheid productinformatie.
De uitdaging tegen reuzen
Voor koffie-verkopers betekent dit eindelijk dat ze minder afhankelijk worden van de torenhoge commissie-modellen van Bol.com en peperdure Google-ads campagnes. Fête du Café biedt koffieverkopers gratis toegang tot de marktplaats. Bovendien geven we mooie merken en boeiende smaken een echt podium, waar het publiek bestaat uit louter koffieliefhebbers.
In een tijd waarin marktplaatsen snel terrein winnen ten opzichte van webshops, wil Fête du Café dan ook een vuist maken tegen de verdienmodellen van giganten als Amazon en Bol.. In de overtuiging dat samenwerken essentieel is om op te boksen tegen de overweldigende aanwezigheid van de tech-reuzen.
Gratis voor verkopers
“Fête du Café is open voor koffieverkopers in Nederland. Verkopers plaatsen hun koffieproducten gratis op het platform. Wij nemen de marketing en verkoop op ons. Verkopers betalen alleen een eerlijke commissie als ze daadwerkelijk iets verkopen. Het enige risico dat een verkoper loopt, is dat hij iets verkoopt. Inmiddels zijn de eerste verkopers aangesloten op de marktplaats. De website gaat in de winter van 2023 open voor koffiedrinkers. Dan starten er ook intensieve social-media en Google campagnes naar de consumenten.”