De Casio fx-82NL, die dit voorjaar is gelanceerd, is niet weer de zoveelste calculator. Niet voor niks werd de wetenschappelijke rekenmachine begin oktober bekroond met een BOP Award. De Casio fx-82NL is niet alleen speciaal voor het Nederlandse onderwijs ontwikkeld, maar vormt ook een toegevoegde educatieve waarde voor scholieren en docenten. Bovendien kan de kantoorvakhandel met het verhaal rond de rekenmachine zijn voordeel doen voor de sales. Rogier Liem van Casio legt uit wat de Casio fx-82NL zo bijzonder maakt.
Terwijl het nieuwe schooljaar al even op stoom is, heeft de Casio fx-82NL calculator rekenmachine al een behoorlijke voet gezet in het onderwijs. ‘Verschillende scholen hebben de rekenmachine opgenomen in het programma’, vertelt Rogier Liem (Education Products), mede-initiator van de fx82NL.
In vergelijking met een standaard rekenmachine, breng de Casio fx-82NL zo veel meer. ‘Het is een didactische, educatieve rekenmachine. Het gaat erom dat scholieren de materie beter en sneller gaan begrijpen, en weten wat ze aan het doen zijn. Naast het correct bedienen van een rekenmachine moet je deze ook goed toepassen op de stof en begrijpen wat je aan het doen bent. De fx-82NL is natuurlijk voor het Nederlandse onderwijs gemaakt, met de taal en specifieke standaard instellingen. We maken bijvoorbeeld wiskunde niet gemakkelijker, maar we halen wel zo veel mogelijk drempels weg bij het gebruik van de rekenmachine. De volgende fase is zo goed mogelijk begrijpen en toepassen op de stof’, benadrukt Liem.
Wetenswaardige content via QR-code
De rekenmachine is een belangrijk didactisch hulpmiddel bij de exacte vakken, om deze goed toe te passen brengen wij een extra toegevoegde waarde in extra digitale content, zoals een startercursus.
Via een QR-code op de klep van de rekenmachine kan de scholier deze online benaderen. De content wordt afgestemd op deze generatie jongeren. Waar de docenten ook instructies geven voor het gebruik van de fx-82NL, kunnen de leerlingen het niet alleen als een naslagwerk raadplegen maar ook extra oefenen. Zij kunnen er dan zelfstandig mee aan de slag en het vergemakkelijkt de omgang met de calculator.
Na vragen uit de onderwijswereld heeft Casio de ontwikkeling van een specifiek op Nederland gerichte wetenschappelijke rekenmachine in gang gezet. ‘Naast feedback van docenten is er in dit proces rekening gehouden met de eisen van het Nederlandse onderwijs en is de gebruikersinterface sterk verbeterd door het gebruik van de Nederlandse taal’, aldus Liem.
De rekenmachine verhoogt rekenvaardigheid
Zo zijn bij de Casio fx82NL de punt en de komma aangepast voor de Nederlandse gebruiker, want de betekenis van de punt en de komma is in het Angelsaksisch net andersom. Veel docenten gaven aan dat de leerlingen daar problemen mee hadden. De Casio fx82 speelt een belangrijke rol in het wiskundeonderwijs, want het is een het enige toegelaten hulpmiddel voor het examen. Hierdoor kunnen leerlingen nog steeds werken met een rekenmachine en daarmee ook daadwerkelijk begrijpend leren rekenen. Casio heeft het toegankelijker voor de scholier gemaakt met Nederlandse menu’s en moderne navigatie-achtige knoppen.
Nederland is het eerste land ter wereld waar deze rekenmachine op de markt is gekomen. Liem: ‘Hij komt internationaal breed beschikbaar, maar elk land heeft zijn eigen versie. De rekenmachine is uitgevoerd in een herkenbare blauwe kleur, deze kleur is door de scholieren zelf uitgekozen. Vanaf het begin hebben we onderzocht of het apparaat bij de leerling past.’
Met de nieuwe uitvoering hoopt Casio de rekenvaardigheid van de gemiddelde scholier te verhogen. ‘De huidige leerling heeft moeite met wiskunde en rekenen. Wij willen als Casio bijdragen aan een beter onderwijs met intuïtieve onderwijsproducten. In de productontwikkeling werken we dan ook steeds nadrukkelijker samen met de eindgebruiker, docent en leerling.’
Benelux Office Product Award in categorie Stationery Products
‘Deze BOP Award sluit mooi aan op de prestigieuze IF-Design award 2023, die de nieuwe Classwiz series (waarvan de fx-82NL deel uitmaakt) heeft gewonnen. Een prachtig voorbeeld van hoe bij de productontwikkeling intensief is samengewerkt met de eindgebruiker, zoals de docenten en leerlingen’, oordeelt de jury.