Elk jaar publiceren we in de laatste editie van KBM een uitgebreide terugblik op het jaar dat achter ons ligt. En kijken we vast voorzichtig vooruit naar wat ons in het komend jaar te wachten staat. Ook dit jaar laten we zeven prominente branchegenoten aan het woord. Hoe zagen zij 2023 en wat verwachten ze van 2024. De tweede in de rij is Mr.drs. Peter Damman (voorzitter Officers World en entrepreneur)
2023
In 2023 zagen we de al bestaande trends in de business supplies branche van de voorgaande jaren nog sterker worden. Daarbij springen de prijsverhogingen het meest in het oog. Vrijwel alle fabrikanten zagen zich gedwongen om hun producten in prijs te verhogen. En dat werd direct in de hele keten zichtbaar. En de percentages van de verhogingen waren ongekend. Soms wel meer dan 10 procent per keer. Dergelijke verhogingen waren vijf jaar geleden ondenkbaar. Deze trend geeft ook de veranderende positie van de producenten weer.
Daarnaast kwam het inzicht en de acceptatie bij vrijwel alle fabrikanten en groothandelaren dat de beste weg naar de eindconsument de directe weg is, zonder tussenschakels. De al bekende grote E commerce platforms maken dit al langer mogelijk, maar het hybride model schijnt nu toch echt zonder schaamte te kunnen worden genoemd.
Verder zagen we wederom dat er in een dalende markt steeds minder spelers komen. Dat kan door gebrek aan bedrijfsopvolging, zoals bij zelfstandige retailers, of door onervaren management en een taaie markt waardoor een bekende naam in de contractmarkt de handdoek in de ring moest gooien. In beide gevallen is het geen verrassing. Online modellen hebben het grootste deel van de handel overgenomen en de klassieke aanbieders hebben het nakijken. Daarnaast is het gebruik van de traditionele supplies weer behoorlijk afgenomen door de digitalisering en velen hebben de teruggang niet op tijd kunnen keren door het aanbieden van nieuwe categorieën en diensten. De dalende markt en het gevecht om het resterende gedeelte van de taart gaf in 2023 ook een extra druk op de marge. Harder werken dus om minimaal hetzelfde resultaat te halen. Zeker ook opvallend is dat de traditionele grootmachten die decennialang de branche domineerden nu geen opvallende rol meer spelen. Door de verkoop van onderdelen, faillissementen, dalende omzetten of onzichtbaar management zijn deze niet meer “top of mind “. En een bedrijf als 123inkt die op een slimme manier een overname deed door van een failliet bedrijf de boedel over te nemen is natuurlijk een van de partijen die positief opviel in 2023. En dat geld natuurlijk ook voor Pelikan dat in Hamelin een mooie nieuwe eigenaar vond. Een prima combinatie waar ik veel van verwacht.
2024
In 2024 zullen we de geschetste trends van 2023 onveranderd zien doorlopen. De klassieke supplies markt wordt niet groter, dus het vechten om marktaandeel zal nog wel even voortduren. Echter, de trend van consolidatie en het afhaken van bedrijven heeft ook een positief effect. Minder spelers op de markt geeft rust en stabiliteit, zodat de overblijvers nog een goede boterham kunnen verdienen. En aanbieders van producten waar nog echt advies bij gewenst is of niche aanbieders blijven uiteraard relevant. Maar degenen die het plan hebben om hun bedrijf in de etalage te zetten, moeten er rekening mee houden dat potentiele kopers voornamelijk in de strategische hoek moeten worden gezocht. Externe investeerders zijn niet zo dol op dalende markten, tenzij je als laatste aanbieder overblijft. Positief voor 2024 blijft ook dat de inflatietrend dalende is, wat een eventuele rentestap van de ECB naar beneden waarschijnlijker maakt en wat het lenen goedkoper kan maken. En dat is voor investeringsgoederen dan wel weer prettig. Fabrikanten met eigen productie en innovatie zullen hun positie kunnen verstevigen. Zeker ook als ze producten kunnen aanbieden voor verticale markten buiten de traditionele kantorenmarkt om. Want business supplies worden tegenwoordig overal verkocht, van de mega discounter tot de drogist en hobbywinkel. Ik ben optimistisch voor 2024 maar het oude adagium blijft wel gelden; ‘Change before you have to!’