Het vakevent Spotlight zit al een hele poos in een opgaande lijn, die voor de volgende editie wordt doorgetrokken. De organisatie van het event in Autotron Rosmalen mikt dan ook op een groei van het aantal bezoekers. De uitbreiding van het aanbod van stationery, wenskaarten en office moet dit verder versterken. Vers van de pers is dat Spotlight een samenwerking is aangegaan met NSO Retail, dat culmineert in een nieuw vakevent: Spot on retail.
Met zo’n 110 exposanten vindt Spotlight plaats op een uitverkochte beursvloer in Autotron Rosmalen, van 10 tot en met 12 maart 2024. De organisatie zet sterk in op een groei van het aantal bezoekers, dat tijdens de vorige editie een kleine 1500 bedroeg. Tot zover verloopt de bezoekersregistratie voor het aankomende event voorspoedig, aangemoedigd met uitgebreidere promotieactiviteiten.
Verdere verbreding assortiment
Het aanbod van stationery, wenskaarten en office is verder uitgebreid. Bas de Bruin, organisator van Spotlight Event: ‘We hebben voor de komende editie bijna elk merk van de traditionele wenskaartenleveranciers in huis. Een partij als Adveo is er weer bij en Hamelin is nieuw als exposant. Verder zijn Mitsubishi Pencil, Aurora, EA Pens & Paper, Lediberg en Brepols weer present. Dit marktsegment blijft een speerpunt voor de toekomst. We willen hierin nog verder groeien. Ik denk dat er in ons land behoefte is aan een jaarlijks event, waar office goed is vertegenwoordigd.’ De winkel met een breed assortiment (inclusief office producten) komt steeds beter aan zijn trekken op Spotlight, meent De Bruin. ‘De groeiende groep vakhandels die ook wenskaarten en gifts verkopen vindt bij ons een mooi aanbod. Je vindt nergens zoveel exposanten op dat gebied dan op Spotlight. Op termijn mikken we ook op de echte office-retailers door de beurs aantrekkelijker te maken met uitbreiding van het office-gedeelte. Hiervoor gaan we in de toekomst nadere contacten leggen met betreffende organisaties in de officebranche.’
Spellenplein en aanbieders
Tijdens corona heeft het spellensegment een boost gekregen die de laatste twee jaar zeker niet is afgenomen. Er is dan ook een speciaal Spellenplein te vinden, waar aanbieders als 999Games, Boosterbox, HOT Sports & Toys, Asmodee The Netherlands, White Goblin Games, Plenty Gifts, Rebo Publishers en SmartGames zijn vertegenwoordigd. De vakbeurs is de afgelopen edities uitgegroeid tot een platform waar bezoekers die op zoek zijn naar spel- en puzzelaanbod hun hart kunnen ophalen. Spellen en puzzels zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot goede klantentrekkers voor de winkel.
Samenwerking NSO Retail en Spotlight Events
NSO Retail en Spotlight Events slaan de handen ineen en lanceren een nieuw vakevent voor de non-food retail: SPOT ON RETAIL. Dit is een beurs waar exposanten, brancheverenigingen, winkelformules, zoals Audax Retail (Bruna en ReadShop), Convenience Concept (CIGO, Giftclub, Spot, Smaakgilde), Primera en Tabac & Gifts en retailondernemers samenkomen om elkaar te ontmoeten, inspiratie op te doen en producten in te kopen. Zo wordt er een verdere professionaliseringsslag gemaakt richting een nog completere retailvakbeurs. SPOT ON RETAIL wordt dan ook de vakbeurs voor retailondernemers en voor alle belanghebbenden (leveranciers, ondernemers, winkelformules, brancheverenigingen, media) die een assortiment vertegenwoordigen bestaande uit boeken, tijdschriften, wenskaarten, cadeaukaarten, kantoorartikelen, gifts, speelgoed, post- en gelddiensten, stationery en feestartikelen. De beurs vindt twee keer per jaar plaats in maart en in september. De eerste editie is op 15 tot en met 17 september 2024 in Autotron Rosmalen. Dan wordt de beursvloer aangevuld met een aanbod van tabaken rookwaren. Dat wordt ondergebracht in een afgescheiden eigen ruimte met een eigen toegang en/of beveiligde toegang waar leeftijdscontrole van toepassing is.
Bekijk hier het verslag van de vorige editie.