Wij hebben een mooie winkel in een leuk winkelcentrum. Heel soms krijg je echter klanten die van mening zijn dat wij vanwege de PostNL balie alle bijkomende kosten voor het versturen van pakketjes voor onze rekening moeten nemen. Volgens Zalando, Bol, Amazon (en noem ze maar op) is het retourneren namelijk gratis….
Ik loop naar een medewerker van de Vomar in Almere-Haven die bezig is met het aanvullen van de zuivelproducten. “Mag ik twee gratis slokjes melk?” Helaas, ze verkopen alleen pakken van minimaal een halve liter. Jammer… thuis heb ik melk genoeg en het is zonde om nu een halve liter te kopen terwijl ik alleen maar twee slokjes wil hebben.
Even later ga ik naar Bakker Bart. “Kan ik u helpen, meneer?”, vraagt een vriendelijke vrouw achter de toonbank. “Jazeker, ik heb thuis voldoende brood, maar ben het vergeten mee te nemen. Mag ik twee gratis hapjes bruin volkoren?” Ze kijkt mij met verbazing aan. Moet zelfs een beetje lachen. Vervolgens zegt ze dat ik een halfje bruin volkoren kan kopen.
Met een diepe zucht verlaat ik de bakker. Geen wonder dat het zo slecht gaat met de winkels. Gelukkig zie ik Slagerij Verhoeven en ik loop naar binnen. “Heeft u voor mij twee gehaktballen?” De slager knikt, loopt naar achteren en komt terug met mijn bestelling. “Verder nog iets?”, vraagt hij geduldig. “Graag een gratis klontje boter, want dat heb ik thuis niet meer.” De slager kijkt mij met enige verwarring aan. “Wij hebben geen boter”, zegt hij. Nu ben ik in de war. Je zou toch een klein beetje service verwachten bij een slagerij.
Even later stap ik in mijn auto en kom langs een tankstation. “Heeft u voor mij een beetje gratis benzine?” De vrouw die mij helpt kijkt mij vol ongeloof aan. Een minuut later sta ik buiten zonder benzine. Ze maken het de klanten vandaag de dag wel heel moeilijk.
Terwijl ik in mijn auto stap bedenk ik mij dat ik nog een pakketje moet versturen en dus rij ik weer terug naar het centrum. Bij de boekwinkel vraag ik of ze een leeg doosje hebben dat ik kan gebruiken. De verkoper zegt van niet. Hmm….
Dat is niet echt handig voor mij. Ze verkopen wel doosjes van PostNL en ik heb het gevoel dat ze mij dwingen iets te kopen. Helaas moet ik iets versturen, dus heb ik geen keuze.
“Heb je ook vulmateriaal”, vraag ik vriendelijk. Het doosje is net iets te groot. “Wij verkopen noppenfolie”, zegt de verkoper. “Eerlijk gezegd wil ik iets dat ik gratis kan krijgen. Ik moet dat doosje tenslotte ook al betalen.” Dan maar geen opvulling, denk ik bij mijzelf. Als ze maar begrijpen dat het hun schuld is als de inhoud beschadigd gaat aankomen. Het enige dat nog ontbreekt is een paar stukken plakband.
Ook dat blijkt echter niet gratis te zijn. Moet je tegenwoordig werkelijk overal voor betalen? Thuis heb ik ook rollen plakband dus het voelt een beetje oneerlijk dat ik het hier moet kopen. Eenmaal buiten wil ik nog even naar de viswinkel, maar die is blijkbaar alleen in het weekend open. Jammer, ik had wel zin in twee of drie stukjes kibbeling. Uiteindelijk loop ik snel naar de kaaswinkel. “Goedemiddag, mag ik een plakje kaas, twee nootjes en een gratis slokje wijn?”
Eric Herni is eigenaar bij Boekhandel Eric Herni
(The Read Shop Almere-Haven)
Lees hier het vorige column.