ACCO Brands speelt met zijn merk Leitz vol in op de trend van welzijn en gezondheid in de werkomgeving, of dat nu op kantoor, thuis of hybride is. De slogan in 2024 luidt toepasselijk ‘Moving forward, feeling good’. Volgens het merkenhuis is deze sterk groeiende productcategorie de toekomst. Na een gedegenn voorbereiding zal er in de loop van dit jaar een brede range van nieuwe producten worden gelanceerd, Leitz in het kwadraat zoals de markt gewend is. De rode draad hierbij is de bekende uitstraling en het design van Leitz.
Mickelle Tak, marketing manager Benelux bij ACCO Brands, schetst eerst de achtergrond van deze strategie. Want de werkomgeving is in het laatste decennium drastisch veranderd door ontwikkelingen als digitalisering, veranderende functie van kantoor, thuiswerken, hybride werken (versneld door Covid), verduurzaming en welzijn en gezondheid. ‘Deze ontwikkelingen hebben veel invloed op wat we doen en wat we moeten verkopen. Het betekent dat we andere behoeftes hebben en andere producten nodig hebben voor de werkplek. Mensen nemen tegenwoordig alleen spullen als een laptop, muis en toetsenbord mee naar de thuiswerkplek, geen tassen en kasten vol met ordners en hangmappen. De papier gerelateerde producten lopen terug door de digitalisering en daar moeten wij ook in meegaan door nieuwe producten te ontwikkelen.’
Well-being een megatrend
De slogan van ACCO Brands luidt dit jaar ‘Moving forward, feeling good’. Marko Hoogenboom, country manager Benelux bij ACCO Brands: ‘Het gaat er vooral om dat we ons goed voelen, niet alleen in het werk, maar ook bij alles wat we doen. Het heeft allemaal verband met elkaar. Hoe we werken, hoe we met elkaar omgaan.’ In het kader hiervan heeft ACCO Brands een whitepaper uitgebracht met een onderzoek in Duitsland, wat voor het merendeel kan worden vertaald naar de Benelux. Er is gekeken naar de manier van werken van tegenwoordig en wat er allemaal van invloed is. Daar kwam uit dat well-being echt een mega trend is die de komende tien jaar relevant en actueel zal blijven op allerlei vlakken. Daar willen we sterk op inzetten en dat zal je ook terugzien in alles dat we de komende tijd ontwikkelen en lanceren’, stelt Tak.
Vooral na de pandemie zijn mensen gaan nadenken over hun werk(plek). ‘Hoe werk ik nu? Waar werk ik het liefst? Je ziet ook een verschil tussengeneraties in de wijze waarop ze hun werk invullen. De balans tussen werk en privé is veranderd. Mensen verwachten veel meer flexibiliteit en delen hun werk anders in. Vijf dagen in de week van 9 tot 5 is niet meer de gewoonte. Het is parttime werken, thuis werken of onderweg werken dat de klok slaat. Bij de vraag of je het liefst op kantoor of- thuis werkt, kwam ruim de helft van de onder vraagden met hybride werken als voorkeur.’
In het algemeen zie je bij de thuiswerkers dat een aanzienlijk percentage nog geen vaste, goed ingerichte werkplek heeft. Bijna 30% van de geënquêteerden heeft helemaal nog geen ergonomische hulpmiddelen voor het werk thuis of op kantoor. Hoogenboom: ‘De oorzaak ligt in een combinatie van factoren. Dat de werkgever zijn werknemer een goede werkplek moet geven is nu nog een beetje vrijblijvend, maar daarvoor is regelgeving onderweg. Ook moet de werkgever zich er meer van bewust worden dat uitval van een medewerker meer kosten met zich meebrengt dan een gezonde werkplek inrichten. Maar ook de thuiswerker realiseert zich niet hoe belangrijk een ergonomische werkplek is. De vraag ernaar zal zeker spoedig komen. Dat is een megamarkt, waar we op in willen springen. Hierbij is ook een rol weggelegd voor de handel om dit te stimuleren en de juiste oplossingen aan te bieden.’
Investeren in ergonomie
Werkplekken die niet goed zijn ingericht, kunnen op termijn allerlei lichamelijke en geestelijke klachten opleveren, waardoor mensen uit kunnen vallen. Hoogenboom: ‘Daar zou je als werkgever niet op moeten wachten. Het kost een behoorlijk bedrag voor een bedrijf, waar je niks voor terug krijgt. Op het moment dat je wel investeert in ergonomische oplossingen voorkom je uitval. Je moet het niet zien als een kostenpost, maar een investering. De wetgever legt steeds meer verantwoordelijkheid bij de werkgever, zodat deze zich meer bekommert om een goede gezonde werkplek voor de werknemer, waar hij of zij ook- werkt. Daarnaast is de medewerker eerder geneigd om op kantoor te werken als de werkgever- er een comfortabele, ergonomische werkomgeving biedt.’
‘Met ons merk Kensington verkopen we sinds jaar- en dag computer accessoires, zoals toetsenborden, muizen, docking stations, sloten en privacy filters. Functionele producten met een goede kwaliteit. Met het merk Leitz richten we ons sinds enkele jaren op ergonomische producten met een mooi design en de bekende Leitz-kwaliteit. Denk aan zit-sta bureaus en krukken, zitballen, pols- en- voetensteunen, monitorarmen en laptopverhogers. De markt voor deze producten groeit enorm en zal de komende jaren blijven groeien. Hierin zal ACCO Brands dan ook blijven investeren.’
Totaalpakket
Naast de producten van Kensington gaat ACCO- Brands onder de merknaam Leitz voor een totaal- oplossing voor een mooie ergonomisch verantwoorde werkplek. ‘Hierbij speelt design een grote rol. We hebben er dan ook verschillende awards- voor gewonnen en de nodige certificaten verkregen. Veel van deze ergonomische producten worden getest door bijvoorbeeld gerenommeerde Duitse instituten als IGR en TüV, waarvoor we in
veel gevallen een certificaat hebben. We hebben een brede range van ergonomische oplossingen voor de kantoor-, thuis- en hybride werker. ‘ACCO Brands maakt juist het onderscheid met dat totaalpakket, want de meeste leveranciers zijn alleen gericht op een bepaalde subcategorie. We kunnen dus met één merk in alle subgroepen een goed assortiment aanbieden. Onze klanten- kunnen het brede aanbod bij één leverancier onderbrengen, waarbij ze op marketinggebied, zowel online als offline, volop ondersteuning krijgen. We kunnen het assortiment met de design-look van Leitz mooi presenteren. We willen de dealers en- de handel de nodige tools aanreiken om succesvol te zijn met onze producten en oplossingen.’ Deze campagne wordt nu overal in Europa uitgerold. ‘Veel producten zijn al beschikbaar en er zit ook nog het een en ander in de pijplijn. Zoals- gezegd richten we onze focus sterk op het ergonomische assortiment van Leitz, want dit heeft de toekomst als we over vijf jaar nog relevant willen- zijn. Nu zijn we intern en extern bezig dit bewust
zijn over te brengen, wat vaak een verandering van mindset betekent. De kantoorvakhandel kan
hier ook goed op inspringen en dit assortiment kan zo meelopen in hun business.’
Zitten, staan en bewegen
Tak zoomt in op de producten die al zijn of nog worden gelanceerd. ‘Zitten, staan en bewegen- zijn belangrijke factoren in de moderne werkomgeving. We komen in de tweede helft van dit jaar met twee compacte zit-sta bureaus, de een is- elektrisch in hoogte verstelbaar, de andere is voor- zien van vergrendelbare wielen en kan pneumatisch worden bediend. Om ruimte te besparen en zo efficiënt mogelijk te werken kan hierop ook een monitorarm worden gemonteerd.’ Hoogenboom tekent in dit verband aan dat ACCO Brands niet in bureaus, stoelen of complete werkplekken gaat zitten. ‘We bieden wel on-top zit-sta oplossingen en compacte werkplekken voor thuis aan. Het heeft een toegevoegde waarde op het reguliere aanbod en hiermee onderscheiden we ons.’
Leitz heeft ook twee organizers in het nieuwe assortiment die het vergemakkelijken om de spullen op te bergen. Deze organizers kun je vastklemmen op of onder je bureaublad en worden voorzien van enkele accessoires, zoals een laptophouder, pennenhouder en haken voor je headset of laptoptas. Daarnaast breidt ACCO het assortiment ergonomische krukken verder uit met een zitkruk en een stakruk voorzien van een zeer comfortabele schuimrubberen zitting. ‘We zijn er sinds vorig jaar helemaal ingedoken en gaan dit uitbouwen tot een volwassen categorie’, vertelt Hoogenboom. ‘Want de aantallen zijn heel groot hierin. De krukken, die in licht- en donkergrijs beschikbaar zijn, smoelen bovendien in lijn met de andere ergonomische producten van Leitz.’ Ook worden bestaande producten als laptop verhoger en voetensteun vernieuwd met steeds meer duurzamer, gerecycled materiaal. Een ander onderscheidend product in het Leitz-aanbod is de ruimtebesparende monitorarm, die in drie versies is te verkrijgen. Met een slimme techniek kan de monitorarm, in tegenstelling tot de meeste modellen in de markt, volledig vlak tegen de wand worden geplaatst. Verder zijn er verschillende zitballen, zitkussens, voeten- en polssteunen.
De Active Wobble zitkussens bevorderen ongemerkt het bewegen en zorgen voor een goede houding. Bij de ergonomische producten onder Kensington ligt het accent op verduurzaming, waarbij meer gerecyclede materialen worden gebruikt. ‘Dit is een belangrijke ontwikkeling waarin we mee willen gaan. Bij alle producten die we lanceren, proberen we wel het vinkje Eco aan te brengen’, besluit Hoogenboom.
Lees hier meer over de duurzaam assortiment van ACCO.