Het bekende merk Multo van de Multomap is in handen van de T3L group/Jalema, maar zal per 1 juli 2024 overgaan naar Kangaro-KTC. De T3L Group, waar Jalema B.V. onderdeel van is, heeft het afgelopen jaar de strategische keuze gemaakt om de internationale merken Jalema, Atlanta, Tarifold en 3L te vervangen door het nieuwe merk Djois. Djois richt zich daarbij op de zakelijke klant met duurzame oplossingen rondom iedere werkplek. Jalema nam Multo in 2016 over van het gefailleerde Rucol.
’’Lokale specifieke merken met lokale specifiek kenmerken zoals Multo passen strategisch gezien niet binnen de toekomstplannen van de T3L group. In de goede en constructieve gesprekken met Wilfred Pasman (Algemeen Directeur van Kangaro-KTC) die zijn interesse kenbaar heeft gemaakt in het merk Multo, werd al snel duidelijk dat het merk Multo veel beter tot zijn recht zou komen binnen Kangaro-KTC. Dit heeft ons doen besluiten om Multo per 1 juli over te dragen aan Kangaro-KTC”, aldus Peter Achterberg – sales director T3L Group.
Kangaro-KTC merkenhuis
Kangaro-KTC is een bekend merkenhuis en een belangrijke speler in de Benelux-markt en voert naast haar 3 eigen merken een breed assortiment topmerken voor thuis en kantoor. Het Merk Multo past perfect in de toekomst visie van Kangaro-KTC , we zullen Multo verder uitbouwen als een luxe merk in papierwaren voor kantoor, school en thuisgebruik. Aldus Wilfred Pasman, algemeen directeur Kangaro-KTC.
Samenvatting
Vanaf maandag 1 juli is Kangaro-KTC de eigenaar van het merk Multo en kunnen de Multo producten enkel nog via Kangaro-KTC besteld (en geleverd) worden. Backorders voor zover van toepassing, bij Jalema komen vanaf 1 juli te vervallen en dienen vanaf die dag opnieuw besteld te worden bij Kangaro-KTC. De prijzen zoals overeengekomen met Jalema B.V. zullen worden gerespecteerd door Kangaro-KTC.
Achtergrond
Het bekende Multo-systeem is ontstaan uit het toenmalige SVH. Dit bedrijf had vroeger twee directeuren, waarvan er een direct na de oorlog terugkeerde uit Amerika met een patent op een 17-rings opbergsysteem. In Nederland was toen geen echt losbladig systeem voorhanden. De directeur van SVH nam de volgende stelling in: ‘kijk maar of we hier iets mee kunnen’. Vervolgens is er niets meer mee gebeurd, tot in 1951/1952 ene heer Bonarius in dienst kwam.
Hij vond het patenten terug en is er mee aan de slag gegaan. In deze tijd werd in Nederland het dictaatcahier veel gebruikt, vooral op de universiteiten. Dit papier (gelinieerd met twee staande lijnen) heeft Bonarius toen als losse pakjes papier, geschikt voor een 17-rings ringband, op de markt gebracht.
Dit papier in zo’n ringband werd als heel sjiek ervaren en na de universiteiten, werden ook de middelbare scholen heel enthousiast over dit nieuwe systeem. Op de lagere scholen sloeg dit minder aan, vooral doordat dit dictaatpapier hier minder gebruikelijk was. Pas toen ook andere liniaturen op de markt werden gebracht, raakte ook het lager onderwijs overtuigd. Er kwamen steeds meer soorten papier op de markt (blanco, teken-, muziekpapier, etc).
Op een gegeven moment werd, met als basis het van twee gaatjes voorziene papier dat de Duitsers in die tijd gebruikten, de 23-rings band met bijpassend papier geïntroduceerd. Het begin van Multo zoals het nu vijftig jaar na dato is.
Een multomap is dus eigenlijk niet een productnaam maar een merknaam van een ringband van een eigen gepatenteerd klemsysteem met 17 of 23 gaten in de rugzijde van het papier. Een woord wat behoorlijk is ingeburgerd en staat zelfs in de officiele woordenlijst Nederlandse Taal. In onderzoek uit 2013 van het Centrum voor Leesonderzoek werd “multomap” herkend door 93 % van de Nederlanders en 22 % van de Vlamingen. Begin van deze eeuw organiseerde de toenmalige Multo organisatie zelfs enkele jaren het WK propjesgooien.