KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Distributie»Bruna’s, Cigo’s en Primera’s zien omzet 40 procent stijgen
Distributie

Bruna’s, Cigo’s en Primera’s zien omzet 40 procent stijgen

1 augustus 20242 Min leestijd
Bruna’s, Cigo’s en Primera’s zien omzet 40 procent stijgen
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Hoewel tabaksliefhebbers na 1 juli minder makkelijk hun inkopen kunnen doen, zijn er nog voldoende plaatsen waar het wel kan. Formules als Bruna, Cigo en Primera zien het aantal transacties de afgelopen tijd dan ook flink oplopen. Met een gemiddelde omzetstijging van  bijna 40% in het tweede kwartaal van 2024, ten opzichte van het gemiddelde in voorgaande periodes, wat hoger is dan de normale stijging in aanloop naar de zomervakanties, profiteert deze branche flink. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Hiiper.

De toename zou met name te danken zijn aan het stoppen met tabaksverkoop van Albert Heijn begin dit jaar.  Inmiddels komt bijna 47 procent van de omzet van gemakswinkels volgens gegevens van NSO uit de tabaksverkopen. Kansspelen (14,3 %), lectuur, schrijfwaren en wenskaarten (14,7 %), gifts (13,1 %) en overige, waaronder post en pakketdiensten (11,3 %), blijven daar ver bij achter.

Tankstations, wat al geijkte aankoopplaatsen van tabak waren, worden nog populairder dan voorheen en zien hun transacties met zo’n 5% oplopen ten opzichte van eerdere periodes.

Tabaksspeciaalzaken echte winnaars

Dat de tabaksklant nog niet is uitgerookt blijkt uit de ontwikkelingen die we zien bij tabakspeciaalzaken. De afgelopen tijd zijn er enorm veel nieuwe speciaalzaken gestart, maar dat is niet de enige drijver achter de stijging. De gemiddelde transactiewaarde is ook nog eens gestegen met 35%. Hiermee is deze branche wel echt te bestempelen als de grote winnaar in dit verhaal.

Wat dit verder betekent voor het nieuwe speelveld in supermarktland zal de komende tijd ons leren. Het is de vraag hoe deze sector zich gaat ontwikkelen nu de tabaksklant wegblijft en welke formules hiervan profiteren. Zullen supermarkten een alternatief moeten vinden om de traffic naar hun filiaal weer naar een hoger niveau te tillen, of loopt het allemaal wel los? Opvallend is dat Albert Heijn en Lidl, die tabak al eerder in de ban deden, het best scoorden van alle supermarkten met een lichte omzetgroei over het tweede kwartaal van 2024.

 

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelHoofdkantoor Inapa gaat ook surseance traject in
Volgende artikel Oss krijgt ReadShop in winkelcentrum de Ruwert

Gerelateerde berichten

bruna dongen

Bruna Dongen krijgt nieuw gezicht én frisse toekomst

Jonge ondernemer Joran Idema opent zijn tweede Primera, in Anna Paulowna Joran Idema

Jonge ondernemer Joran Idema opent zijn tweede Primera, in Anna Paulowna

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!