Libris Blz. heeft het assortiment van importeur/groothandel Decadence opgenomen in haar snel groeiend aanbod non books. Decadence begon ooit met de import van posters en affiches. Het gaf de kennis en visie om een switch te maken. Inmiddels bieden ze een unieke collectie van papier- en schrijfwaren en hippe kantoorartikelen.
Naast post- en wenskaarten heeft Decadence een collectie notebooks (Flame-Tree), kalenders (Tushita, Weingarten) en unieke 3D-kaarten van onder andere Pictura en Up With Paper. Daarnaast kun je bij ze terecht voor foto- en kunstboeken, puzzels en Gifts (Chronicle, Ridley, FlameTree). Ook bieden ze – terug van weggeweest – posters en prints van diverse uitgevers als East End Prints, Ohh Deer, Pictura en Nobis Design. Al onze producten ontstaan door samenwerking met ontwerpers en fotografen.
Meer winkels bedienen
Geert Hoeberigs, managing director van Decadence Nederland: “We zijn zeer verheugd met de samenwerking. Hiermee kunnen we nog meer winkels bedienen met onze producten die passen bij het assortiment en de uitstraling van de winkel. Wat natuurlijk ook fijn is dat de kalenders, notitieboekjes, puzzels ed. ook op de lokale website van de winkel verkrijgbaar zijn.”
Marcel Mulder, manager inkoop non-books bij Libris Blz.: “De winkels van Libris en Blz. passen uitstekend bij de unieke uitstraling van deze eigenzinnige leverancier. Binnen alle productgroepen die Decadence aanbiedt, onderscheidt de winkel zich ten opzichte van de concullega. Ik ben heel erg blij met de samenwerking. Zo kunnen nog meer winkels gebruik maken van het assortiment, zowel online op de lokale website als in de winkel.”
Uitgebreide collectie
Hoeberigs: “Met FlameTree Publishing brengen we een collectie (magnetisch sluitende) note- en pocketbooks in vernieuwende designs. Ze zijn van een superieure kwaliteit vegan leder, hebben een luxe binding, afgeronde hoeken en zijn afgewerkt met subtiele details. Daarnaast heeft FlameTree een mooie en uitgebreide collectie puzzels, wenskaarten en kalenders.
Tushita is sinds kort een onderdeel van Decadence. Het merk produceert kalenders, blank books en wenskaarten. De collectie voor 2025 is inmiddels geleverd en voor 2026 staat een nóg breder assortiment op stapel. Daarnaast worden er nieuwe kaartlijnen ontwikkeld waarvan we u zeker op de hoogte houden.
Pictura is op het gebied van wenskaarten een absolute topper. Dit van oorsprong Zweedse merk heeft zijn kwalitatieve kracht in unieke 3D-(kerst)kaarten en in uitzonderlijke everyday-wenskaartconcepten.”
Waarom deze samenwerking
Mulder: “Libris Blz. is actief met ondersteunen van Non Books (Plus assortiment) om zowel leveranciers als ondernemers en de organisatie dichter bij elkaar te brengen. We hebben onderzocht welke ideeën c.q. gedachten er leven bij de ondernemers en leveranciers om met elkaar toekomstbestendig te zijn en/of te worden. Een goede samenwerking tussen organisatie, leveranciers en ondernemers is cruciaal voor een sterke toekomst voor alle partijen. Naast de bestaande samenwerking hebben we gesprekken gevoerd met vele leveranciers in de categorie Non Books.”
Bereikbaarheid
“Bij de start van de gesprekken gaven leveranciers aan al tevreden te zijn en een goede samenwerking met Libris te hebben. Na het analyseren van de verkoopcijfers bleek echter dat diezelfde leveranciers aan top 50 Libris en Blz. winkels leverden, maar nog niet aan de overige 190 Libris Blz. winkels. Dit heeft voornamelijk te maken met het bereik vanuit de leverancier naar de winkels. In de samenwerking hebben we uiteraard als doel het bereik te vergroten voor de leverancier en de aangesloten ondernemers kennis te laten maken met een ander assortiment dan dat ze al in de winkel hebben staan. Meer kansen voor beide partijen en samen sterker richting de toekomst.”
Online strategie
“Naast het fysieke bereik wordt online ook steeds belangrijker. De consument wil weten wat de winkel op voorraad heeft, of online inspiratie op doen. Samen met de aangesloten leveranciers vullen we de Libris Blz. SFTP database server met alle gegevens van de leverancier. Deze database koppelen we aan de lokale winkelwebsite, halen de lokale prijs uit het kassasysteem en het product is (indien de winkel het product op voorraad boekt) bestelbaar op de lokale website.”
Digitaal Beurs Plein
“Ondernemers van Libris Blz zijn voor de inkoop gewend aan een Digitaal Beurs Plein. Via dit platform worden aanbiedingen, nieuw assortiment, bestseller top 60 e.d. al jaren besteld. Voor Non Books bestond dit nog niet. Hiermee bieden we voor de leveranciers met het Digitaal beurs Plein een podium naar alle Libris Blz. winkels. We hebben in samenwerking met de leveranciers afgesproken dat we het Digitaal Beurs Plein gaan inzetten voor nieuwe producten, seizoensproducten en aanbiedingen waardoor de ondernemer meer marge heeft op deze artikelen dan via het bestelportaal van de leveranciers”, besluit Mulder.