E-commerce platform Alibaba International kondigt de lancering aan van een AI-aangedreven, conversational sourcing-engine. Deze sourcing-engine heeft tot doel het wereldwijde inkoopproces voor kleine en middelgrote ondernemingen (MKB) voor onder meer kantoorartikelen te ‘revolutioneren’ door het intuïtiever en zeer efficiënt te maken.
De nieuwe sourcing-engine van Alibaba International maakt gebruik van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI-technologie en is gericht op B2B e-commerce. Het synthetiseert enorme hoeveelheden informatie, interpreteert inkoopbehoeften met behulp van natuurlijke taalverwerking en is ontworpen om kopers nauwkeurig te matchen met producten en leveranciers, waardoor geavanceerde tools worden geboden voor naadloze inkoopbeslissingen.
Volgens Alibaba is de Conversational Sourcing Engine afgestemd op basis van meer dan een miljard productvermeldingen en branchespecifieke kennis verzameld op Alibaba-platforms en daarbuiten. Het is specifiek ontworpen om de complexiteit van traditionele B2B e-commerce-navigatie te overwinnen. De oplossing is ontworpen om de inefficiëntie van traditionele zoekmethoden aan te pakken, die vaak tijdrovend en handmatig zijn en moeizame datacategorisatieprocessen vereisen om geschikte zakenpartners en producten te vinden.
Alibaba biedt nieuwe ervaring voor wereldwijde B2B-commerce
In tegenstelling tot traditionele zoekmethoden waarbij kopers en verkopers websites moeten doorzoeken en handmatig informatie moeten verzamelen, heeft de nieuwe AI-aangedreven sourcing-engine van Alibaba International tot doel de gebruikerservaring in de mondiale handel opnieuw te definiëren. Hoogtepunten van de nieuwe sourcing-engine zijn onder meer:
Intuïtief, voorspellend en communicatief: deze B2B-sourcing-engine zal de eerste in zijn soort zijn die alle e-commerceportals op internet integreert. In tegenstelling tot traditionele zoekmachines die sterk afhankelijk zijn van eenvoudige rangschikking en indexering, richt deze AI-aangedreven sourcing-engine zich op het begrijpen van natuurlijke taal en het omzetten ervan in professionele sourcing-query’s. Het kan zelfs inkoopbehoeften voorspellen en suggesties doen. Ook kunnen complexe vragen of volledige documenten worden ingevoerd, die het systeem in natuurlijke taal kan onderscheiden en beantwoorden.
Informatieherstel: Elektronische handel maakt traditioneel gebruik van productvermeldingen met titels, beschrijvingen, trefwoorden en afbeeldingen. Kopers moeten echter vaak meerdere aanbieders met elkaar vergelijken. Deze AI-aangedreven sourcing-engine reorganiseert dergelijke informatie om directe, op maat gemaakte en zij-aan-zij vergelijkingen mogelijk te maken.
De cirkel sluit: de ontwikkeling van de dialooggerichte zoekfunctie is slechts een deel van de oplossing. Het einddoel is om zakelijke deals mogelijk te maken. Door gebruik te maken van 25 jaar ervaring in het digitaliseren van verschillende aspecten van de handel – producten, betalingen, logistiek, douane en valutawissel – kan AI nu de ervaring van een inkoopexpert naast de klant nabootsen. Deze technologie kan het speelveld gelijk maken en de kosten aanzienlijk verlagen, waardoor het MKB een integrale speler kan worden in de mondiale toeleveringsketen.
In november 2023 introduceerde Alibaba International Digital Commerce Group zijn generatieve kunstmatige intelligentie (AI) toolkit genaamd “Aidge”, die volgens hem nu door ongeveer 500.000 handelaren wordt gebruikt, waarbij het dagelijkse API-gebruik 50 miljoen views bereikt.
AI wordt gebruikt in meer dan 40 e-commercescenario’s, waaronder verfijning van productlijsten, marketing, klantenservice en automatisering, en heeft de inhoudskwaliteit, klikfrequenties, conversiepercentages en klanttevredenheid aanzienlijk verbeterd.