Tijdens de inspiratiesessie van brancheorganisatie Novaka op 1 oktober bij De Boerinn in Kamerik bleek maar weer eens dat de inzet op duurzaamheid ook voor alle partijen in de kantoorbranche onafwendbaar is. Tijdens de bijeenkomst voor zo’n 50 leden, partners en leveranciers werd gesproken over de bijbehorende nieuwe wetgeving in combinatie met commerciële kansen en mogelijkheden.
Boer en mede-eigenaar van de Boerinn Hendrik Jan Oudejans vertelde over de transformatie van zijn bedrijf van boer tot plattelands-ondernemer en welke rol duurzaamheid daar steeds meer in speelt.
Iris Schuitemaker (Hoofd Projecten bij MKB-Nederland & VNO-NCW) ging dieper in op de wet- en regelgeving die volgend jaar op ons afkomt. En die dus ook voor het MKB consequenties heeft, omdat volgend jaar onder meer de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht wordt. Een EU-wetgeving die bedrijven verplicht om informatie openbaar te maken over de milieu- en sociale effecten van hun bedrijfsactiviteiten. Dat niet alleen, het is gekoppeld aan een ketenverantwoordelijkheid, waardoor ook toeleveranciers van deze bedrijven aan bepaalden normen en verplichtingen moeten voldoen.
Ilse Eijkelkamp, (adviseur duurzaamheid Quantore) zoomde verder in op het uitgebreide assortiment van Quantore en wat deze coöperatie doet voor de verduurzaming van het assortiment. Ook de wirwar aan keurmerken kwam aan bod. Duidelijk is dat duurzaamheid hoog op de agenda staat bij de leverancier uit Beuningen.
De bijeenkomst werd geopend door Frans Davelaar, voorzitter Novaka en Lieke Vogels, directeur van de brancheorganisatie: “Vanuit zowel maatschappelijk als commercieel oogpunt vinden we het essentieel om duurzaamheid onder de aandacht te brengen. Immers, duurzaamheid is waarde toevoegen. De komende maanden krijgen ondernemers te maken met diverse veranderingen op dit gebied, ook op het gebied van wet- en regelgeving. Het is belangrijk dat duurzaamheid voor ondernemers zinvol, uitvoerbaar en aantrekkelijk is om mee aan de slag te gaan. Novaka wil de kantoorvakhandel hierbij ondersteunen met kennis, advies en inspiratie.”
Deze sessie diende als een dynamische kick-off voor het duurzaamheidsinitiatief van Novaka. De gastsprekers zullen op interactieve en inspirerende wijze met de deelnemers aan de slag gaan. Ze zullen praktische inzichten bieden die direct toepasbaar zijn voor MKB-bedrijven. Vogels: “Ons doel is om duurzaamheid niet alleen zinvol, maar ook winstgevend en commercieel verantwoord te maken.”
Melle Schellekens co-founder en creative captain van The Good Roll vertelde een inspirerend verhaal over hun reis van de afgelopen jaren naar een succesvolle onderneming. Deze begon met de doelstelling om de helft van hun winst in toiletvoorzieningen in Afrika te investeren. Dat naast de uitdaging om een succesvolle producent in duurzame bamboe toiletpapier te starten.
The Good Roll is een duurzaam bedrijf dat toiletpapier produceert van 100% gerecycled materiaal, zonder schadelijke chemicaliën of chloor. Wat het bijzonder maakt, is hun focus op zowel milieuvriendelijkheid als sociale impact. Een deel van hun winst gaat naar de bouw van toiletten in ontwikkelingslanden, en ze streven ernaar om de wereld niet alleen schoner, maar ook inclusiever te maken. Hun verpakkingen zijn plasticvrij en kleurrijk, en het bedrijf combineert duurzame producten met een sterke missie om hygiëne wereldwijd te verbeteren.
Na een korte rondleiding over het boerenbedrijf door Hugo Oudejans, directeur De Boerinn, werd afgesloten met een borrel met bitterballen, maar gezien de locatie uiteraard ook met gezonde groente.