Volgende week, van 22 tot en met 25 oktober 2024, biedt de toonaangevende internationale vakbeurs Orgatec weer de nodige innovaties, een verbeterde hallenstructuur en inspirerende ‘focusgebieden’ op zo’n 140.000 vierkante meter. De beurs telt dit jaar meer hallen als de editie in 2022, en de zaterdag is geschrapt.
Met een nieuw halconcept, compacte looptijd en thematische ‘Focus Areas’ biedt ORGATEC 2024 spannende inzichten en interactieve platforms voor het uitwisselen van ideeën over ontwikkelingen rond de werkplek. Het Work Culture Festival is een extra hoogtepunt en biedt ruimte voor creatief denken. Veel gerenommeerde bedrijven en geïnteresseerden uit de branche hebben hun deelname al bevestigd om de aangeboden innovaties en oplossingen te ervaren. Een evenement vol impulsen en nieuwe perspectieven wacht op de bezoekers.
“We zijn blij dat we ORGATEC 2024 als centraal platform voor innovaties en trends verder kunnen versterken met het nieuwe beursconcept. Het evenement zal opnieuw een beslissende impuls geven aan de werkplek van de toekomst”, legt Thomas Postert, directeur van ORGATEC, uit.
“Ons doel is om de toekomst van werk tastbaar te maken en tegelijkertijd de uitwisseling tussen toonaangevende bedrijven, vakbezoekers en experts uit de industrie naar een nieuw niveau te tillen. Met de nieuw ontworpen ‘Focus Areas’ en innovatieve formats zoals het Work Culture Festival creëren we inspirerende ervaringen en bieden we een uitgebreid beeld van de ontwikkelingen en trends van de arbeidswereld van morgen.”
De ‘Focus Areas’ manifesteren zich in het midden van de hal en bieden inzicht in trends en ontwikkelingen op het gebied van de toekomst van werk. Exposanten positioneren zich rond deze highlights en presenteren producten en oplossingen gerelateerd aan het betreffende focusonderwerp. Met dit marktplaatsconcept creëert de beurs een geoptimaliseerde en thematische bezoekersbegeleiding, een uitgebreide tentoonstellingsruimte en biedt veel ruimte voor inspiratie en uitwisseling.
De centraal gelegen ‘Focus Areas’ illustreren de huidige trends in de sector en zijn ontworpen in samenwerking met toppartners. De verscheidenheid aan onderwerpen varieert van circulaire biomaterialen en mixed reality-installaties tot toekomstbestendige oplossingen in het beheer van kantoorgebouwen. Deze gebieden bieden zowel inspiratie als praktische inzichten en waardevolle netwerkmogelijkheden voor alle deelnemers.
Andere hoogtepunten zijn de projecten #Bauspiel en #BlindDate. De unieke designuitdaging #BlindDate viert zijn première op ORGATEC en bevordert creatieve processen zonder vooroordelen en stelt duurzaamheid centraal in het design. Op 22 oktober 2024, de eerste dag van de ORGATEC-beurs, worden de voltooide ontwerpen om 16.00 uur gepresenteerd in het #BlindDate-paviljoen in hal 4.2. van het Keulse expositiecentrum en de identiteit van de deelnemers aan de wedstrijd werden onthuld.
Het #Bauspiel-project laat op indrukwekkende wijze zien hoe oude structuren nieuw leven kunnen worden ingeblazen en opnieuw kunnen worden ontworpen door middel van creatieve benaderingen. Het project nodigt je uit om architectuur te begrijpen als een levend proces waarin esthetiek en functionaliteit worden aangevuld met emotionele aspecten.
Daarnaast zal #TheCircularHouse op ORGATEC 2024 nieuwe normen stellen voor duurzame kantoor- en werkomgevingen. Het platform van 500 m² dient als locatie voor circulaire transformaties en biedt toegang tot waardevolle hulpbronnen en partnerschappen.
Spannende inzichten in de toekomst van de werkende wereld staan op het programma tijdens ORGATEC 2024 op 22 oktober. De themadag “Agile Working World”, georganiseerd door het DGB-Bildungswerk NRW, staat in het teken van de interactie tussen AI en agile werkmethoden. Bezoekers kunnen deelnemen aan interactieve workshops en discussies en innovatieve best practice-benaderingen ontdekken tijdens een rondleiding door de beurs. Tegelijkertijd vindt het werkplekcongres plaats in de Konrad-Adenauer-Saal, Congress Centrum Nord, georganiseerd door FORUM Magazines en Special Media GmbH. De focus ligt hierbij op toekomstbestendige en hybride kantoorwerkomgevingen die aantrekkelijk en productief zijn ontworpen. Doelgroepen zijn facilitair managers, planningsafdelingen, kantoorplanners, architecten en HR-managers. Beide evenementen bieden waardevolle inzichten en concrete voorbeelden van moderne werkomgevingen.
Naast de focusgebieden en interactieve workshops en congressen biedt het ORGATEC 2024-programma ook het Work Culture Festival, ontworpen en georganiseerd door de brancheorganisatie van de kantoor- en werkende wereld. V. (IBA), de ideale sponsor van ORGATEC. Internationale experts op het gebied van architectuur, design, cultuur, nieuw werk, HR en trendonderzoek gaan in op de actuele vragen en uitdagingen van moderne werkomgevingen in spannende keynotes, stimulerende paneldiscussies, interactieve workshops en tentoonstellingen. De focus ligt op drie centrale perspectieven: TEAM – Hoe kunnen we gemeenschappen creëren die samen onze doelen nastreven? IMPACT – Hoe kan de sociale impact van ons werk worden gemaximaliseerd en de impact op het milieu worden geminimaliseerd? LEVEN – Hoe kunnen we gezondheid en welzijn bevorderen?
Met meer dan 100 internationale sprekers, waaronder Sascha Lobo, Ralf Rangnick en Jette Hopp, zal het festival waardevolle inspiratie bieden voor het transformeren van de arbeidswereld. Naast de podia kunnen bezoekers ook thematische tentoonstellingen verwachten. Meer informatie vindt u in de evenementendatabase.
Ook dit jaar zal ORGATEC zich kenmerken door een kwalitatief hoogstaand deelnemersveld. Talrijke marktleiders uit de vloer-, verlichtings-, meubel- en akoestieksegmenten zullen oplossingen laten zien. De focus van deze presentaties ligt op het creëren van aantrekkelijke kantoor-, administratie- en horecaruimtes die teamwerk, uitwisseling en sociale interactie bevorderen. Vaste werkplekken worden steeds meer uitgefaseerd ten gunste van flexibele ruimtes die creatieve en flexibele manieren van werken ondersteunen.
Naast de exposanten wordt ook aan de bezoekerskant een sterke deelname uit verschillende branches verwacht. Interieurprofessionals, vastgoedsector, zakelijke VIP’s. Speciaalzaken en verenigingsgroepen hebben hun deelname aangekondigd.