Orgatec is elke twee jaar toch de hoogmis voor de kantoorinrichting. Op een dik uur rijden van de Duitse grens kun je je hier vergapen aan de meest fraaie kantoorconcepten, maar vooral toch kennis maken met de nieuwste ontwikkelingen en volop netwerken met bestaande en nieuwe leveranciers en klanten. En terwijl de markt toch enigszins in mineur verkeert, wegens de afwachtende houding van eindklanten, was de stemming in Keulen opperbest.
Eerst even wat cijfers: 729 exposanten uit 40 landen presenteerden op 140.000 vierkante meter innovaties en visies voor moderne werkomgevingen. Ongeveer 50.000 vakbezoekers uit 126 landen gebruikten het brancheplatform om waardevolle contacten te leggen, nieuwe zakelijke relaties te ontwikkelen en inspiratie op te doen. ORGATEC noteerde daarmee een aanzienlijke groei vergeleken met de editie van 2022. Toen werden 45.000 bezoekers geteld en waren er 686 deelnemende bedrijven.
Ogatec conceptmatig
Het viel af en toe niet mee om tussen al die concepten, huiskamers, pods, lockers en soft seating areas nog gewone bureaustoelen en bureaus te ontwaren. Maar het moet gezegd dat de exposanten alles uit de kast haalden om de nieuwe kantoorconcepten te duiden. Zoals Dauphin, die de werkvormen in drieën had gesplitst; me, team en family. Waarbij me stond voor geconcentreerd werken, team voor samenwerken en family voor gezamenlijke presentaties en chill momenten. Voor de me-momenten waren er bijvoorbeeld flight mode cubes, waarbinnen je ongestoord kunt werken. Ook bij Haworth bijvoorbeeld draaide het om collaboration, hybrid working en residential feeling. Waarbij er gezelligheid op kantoor gebracht werd door zoveel mogelijk een thuissituatie na te bootsen. En ook bij Sedus hadden ze mooie namen bedacht voor de verschillende werkvormen, zoals café area waar mensen kunnen connecten, met de subtitel rendez vous office. En library voor als je rustig wilt werken.
Overigens lijken de afnemers nog wat afwachtend om al deze nieuwe concepten te implementeren. De trend onder kantoorgebruikers is nog altijd afwachtend. Het dilemma van hybride werken of toch weer terug naar kantoor is nog lang niet uitgekristalliseerd en verschilt ook nog eens per land en vooral per organisatie.
Wat verder opviel
Wat verder opviel was de samenwerking van leveranciers met andere aanbieders, zoals op de stand van Walter Knoll, waar onder meer een vloerenleverancier zich presenteerde. Bij Walter Knoll was overigens ook een prachtig dynamische verlichting te zien voor in de boardroom. Waar mee een voortdurend bewegende LED lichtbron toch voor contante verlichting zorgt.
Een groot verschil met de vorige editie was de aandacht voor duurzaamheid. Waar in 2022 de meeste stands nog schreeuwend melden dat ze zo sustainable waren, was dat nu min of meer een vanzelfsprekendheid waar niet te veel aandacht aan werd besteed.
Technologie rukt langzaam maar zeker op in de traditionele wereld van de kantoorinrichting. Zo waren er tijdens de vorige editie nog maar een paar plekken waar je draadloze oplaadpunten zag op bureaus, nu was dat veel vaker aanwezig. Verder zie je een toename van sensoren op de werkplek, om bureaus individueel in te kunnen stellen, om de bewegingen en het gebruik van bureaus op kantoor te registreren en om data te verzamelen over gezondheid. En ook virtual reality (VR) is inmiddels vrijwel standaard om een inrichtingsplan te kunnen beoordelen. Interstuhl had zijn halve stand gebouwd om de mogelijkheden van VR, waaronder een VR tour over de stand.
Focus areas
De technologische ontwikkelingen waren goed zichtbaar op een van de Focus Areas op de Orgatec. Dit zijn marktplaats-concepten met meerdere aanbieders, waar een thema verder wordt uitgewerkt. De verscheidenheid aan onderwerpen varieert van circulaire biomaterialen en mixed reality-installaties tot toekomstbestendige oplossingen in het beheer van kantoorgebouwen. bezoekers kregen hier inzage in de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de arbeidswereld. Onderwerpen als de circulaire economie, augmented reality, hybride werkruimtes, duurzame materiaaltechnologieën en slimme oplossingen voor gebouwbeheer werden belicht in interactieve ruimtes, waar praktische en economisch haalbare benaderingen voor het werk van morgen werden getoond. Exposanten positioneerden zich rond de highlights en presenteerden hun productinnovaties en concepten rond het betreffende focusonderwerp.
Een andere innovatie was het ‘Hybrid Interior Design’-formaat. Terwijl de vakbeurs zich vooral richtte op de toekomst van de werkplek, pakte dit onderdeel van ORGATEC in concept en selectie een bredere aanpak aan en bood ruimte aan toonaangevende bedrijven die woon-, horeca- en kantoorinrichting combineren in hun collecties. Premiummerken presenteerden hier hun nieuwe ontwerpen in ronde “cirkel”-ruimtes en in galerijachtige stands.
Businessfestival voor de toekomst
“In nauwe samenwerking met onze partner, de Industry and Work Industry Association (IBA), hebben we ORGATEC gecreëerd, een centraal aanspreekpunt voor iedereen die actief de toekomst van werk vormgeeft. De forse bezoekersgroei onderstreept het internationale belang van deze toonaangevende vakbeurs. Dit toont eens te meer aan dat interieurbeurzen in Keulen uitstekend werken – samen kunnen we indrukwekkende resultaten behalen”, zegt Gerald Böse, CEO van Koelnmesse.
Helmut Link, voorzitter van de IBA, voegt hieraan toe: “Het nieuwe beursconcept is een groot succes! ORGATEC werd met het Work Culture Festival omgetoverd tot een echt branchespektakel. Het succes van ORGATEC 2024 geeft een duidelijk signaal af: een sterke beurs is belangrijk voor onze branche, vooral in een uitdagende economische fase. Een geweldig evenement ontstaat wanneer de vereniging met haar fabrikanten en de beurs in partnerschap samenwerken en de behoeften van de doelgroepen – architecten, HR, industrie, diensten, om er maar een paar te noemen, kennen en in de gaten houden. ORGATEC 2024 presenteerde niet alleen de nieuwste producten, maar ook de dringend benodigde concepten voor werkomgevingen met toekomst.”
Oliver Frese, algemeen directeur van Koelnmesse, vat samen: “Na vier succesvolle beursdagen is één ding zeker: de ORGATEC van dit jaar was inhoudelijk de sterkste aller tijden! Samen met de IBA hebben we de beurs omgetoverd tot een dynamisch thematisch knooppunt dat zowel informeert als inspireert. ORGATEC als businessfestival voor de toekomst van werk laat zien hoe de vakbeurzen van de toekomst eruit kunnen zien: stimulerend, belevingsgericht en uiterst efficiënt.”
Lees ook https://kantoornet.nl/orgatec-2024-nieuw-concept-naar-de-toekomst-van-werk/
De volgende Orgatec is 27. – 30. 10. 2026