Libris Blz. heeft op verzoek van de aangesloten boekhandels het online assortiment uitgebreid met kantoor- en cadeauartikelen. Deze artikelen waren tot nu toe alleen te bestellen voor afhalen en via de websites van de boekhandel.
De meeste Libris en Blz.-boekhandels hebben naast een uitgebreid boekenassortiment ook een assortiment kantoor- en cadeauartikelen, aansluitend bij de behoefte van de lokale consument. Om deze vaak loyale consument ook online van dienst te zijn zegt Libris Blz. te streven naar een volledig aanbod via de webshop. In overleg met de boekhandels zijn de eerste leveranciers van ‘niet boek’-artikelen aangesloten.
Libris en Blz.-boekhandels hebben een volledige webwinkel met eigen content en functionaliteiten onder de paraplu libris.nl. Tot voor kort bestond het aanbod daarvan uit boeken en ebooks, maar inmiddels zijn daar ook andere artikelen aan toegevoegd. Deze artikelen zijn niet vindbaar via libris.nl maar alleen verkrijgbaar via de websites van de boekhandel.
“Dit heeft er met name mee te maken dat deze artikelen,” aldus Daniëlle Freriks, Ecommerce manager van Libris Blz. “in tegenstelling tot boeken, geen vaste prijs hebben. De prijzen tussen de boekhandels kunnen verschillen en Libris Blz. heeft ervoor gekozen de prijzen te hanteren van de artikelen zoals ze in de boekhandel geprijsd zijn.”
Daarnaast is in overleg met de boekhandels besloten alleen artikelen te tonen die bij de boekhandels op voorraad zijn. De meeste boekhandels koppelen de voorraad aan de webwinkel en bieden zo inzicht in hun bestelbaar assortiment en de bijbehorende prijzen.
Momenteel is het alleen mogelijk om de artikelen uit dit plusassortiment af te halen in de winkel. Freriks: “Door de hoge prijsverschillen binnen dit assortiment is een eenduidig beleid met betrekking tot de verzendkosten een uitdaging. Bovendien blijkt dat door de sterke lokale focus van de boekhandels meer dan 65% van de online bestellingen in de boekhandel wordt afgehaald.”
De uitbreiding van het assortiment vindt niet voor niets plaats aan de start van het cadeauseizoen. Marcel de Groot, Marketingmanager van Libris Blz.: “De winkelstraat verandert continu, we merken dat consumenten steeds vaker verwachten dat zij bij de boekhandel ook ander artikelen vinden dan boeken. En dat is niet eens zo gek. Veel boekhandels hebben hoge kwaliteit cadeauartikelen toegevoegd aan het assortiment, zoals o.a. spellen, puzzels en adventkalenders. Veel van deze artikelen bieden de boekhandels nu ook online aan, zodat de lokale klant al thuis zijn winkelmandje kan vullen en het netjes ingepakt kan ophalen in de boekhandel.”
De eerste leverancier die werd toegevoegd aan de webwinkels van de boekhandels was Boosterbox, waardoor een groot assortiment van puzzels en spellen, zoals het zeer populaire ‘Hitster’, zichtbaar werd voor de klant. Inmiddels zijn ook onder meer Stabilo, Paper Art en Smart Games toegevoegd en staat er nog een aantal leveranciers in de rij om ook hun artikelen op de websites van de boekhandels te tonen.
Libris Blz. is de overkoepelende naam van een landelijk samenwerkingsverband van bijna 240 zelfstandige kwaliteitsboekhandels, marktleider voor het Algemene Boek. De boekhandels hebben een gecombineerd boekenaanbod; aangevuld met o.a. kantoorartikelen, tijdschriften en kaarten. De boekhandels kenmerken zich door een breed assortiment en uitgebreide kennis van het aanbod, afgestemd op het loakle en/of regionale publiek. Libris, ook bekend van de Libris Literatuur Prijs en de Libris Geschiedenis Prijs, is een merknaam van Libris Blz. BV. Libris Blz. BV is onderdeel van de EK Groep. De EK Groep ondersteunt zo’n 4.000 retailers uit verschillende Europese landen, met een breed aanbod aan back-office services voor lokale retailondernemers. Het bedrijfsmodel van de EK Groep wordt gekenmerkt door de focus op de zes strategische bedrijfssegmenten EK Home, EK Fashion, EK Living, EK DIY, EK Sport en EK Books.
Voor meer informatie: www.libris.nl en https://www.ek-retail.com/nl/