KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Achtergrond»Peter Damman; zonder lef geen succes!
Achtergrond

Peter Damman; zonder lef geen succes!

2 januari 20255 Min leestijd
Column Peter Damman: Gelukkig zijn er veel goede deskundigen!
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Mr. Drs. Peter Damman is entrepreneur, investeerder, en voorzitter van brancheorganisatie Officers World. Met zijn bedrijf Dutch Mansion begeleidt hij bedrijven bij strategische keuzes. Daarnaast vervult hij een aantal commissariaten. We kijken met hem terug naar 2024 en vooruit naar 2025.

Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?

De traditionele waarden van het zakendoen blijven nog steeds enorm actueel. Zoals je afspraken nakomen of attent en snel reageren als je een mail ontvangt of gebeld wordt. Attent zijn, interesse tonen en goede omgangsvormen zijn de basis voor zakelijk succes. Waar velen ten prooi vallen aan onverschilligheid, zijn het de nieuwsgierige en actieve urenmakers die iedereen hard voorbij lopen. Succesvolle ondernemers hebben nooit rust en hebben altijd energie. Bij mijn vele bedrijfsbezoeken en presentaties merk ik dat de ‘can do’ mentaliteit voor een positieve cultuur zorgt. En die les is actueler dan ooit. Dus ook in 2024!

Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?

Het terugkeren in 2024 naar fysiek vergaderen in plaats van onpersoonlijke video calls heeft een enorme impact gehad. Deelnemers worden enthousiaster, actiever en creatiever en er ontstaat een groter verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast is het een stuk gezelliger. En er ontstaan gesprekken voor en na de vergadering. En dat heb je natuurlijk niet als je een video call verlaat.

Welke innovatie of trend binnen de office sector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?

De markt zit al een tijdje in een consolidatietrend. Zonder dat iedereen het ziet is het aantal aanbieders aanzienlijk afgenomen en is er een concentratie ontstaan van een aantal grotere spelers. En dat is logisch. Het adagium luidt immers; Be niche, be big, or be gone! Als kleinere speler zou ik dan ook maar heel goed nadenken over de toekomst. In een dalende markt moet je slim opereren. Je bedrijf verkopen of samen gaan met een andere partij lijkt mij dan een reële optie. Maar hier wordt weinig over gesproken omdat emotie ook een grote rol speelt, en dat is niet verstandig.

En welke trend of ontwikkeling vind je het meest zorgelijk ?

De business supplies branche is een vergrijsde industrie. Innovaties zijn er weinig en het lijkt of er een gebrek aan aanwas is van jonge talentvolle medewerkers. Jonge mensen zijn hard nodig om alles weer eens goed wakker te schudden en nieuwe energie te brengen. Maar bij veel bedrijven mis ik de urgentie om dit onderwerp serieus aan te pakken. Ook lijkt het of er weinig nieuwe producten op de markt komen. En dat terwijl het huidige productgamma vaak niet meer actueel is. En dat is jammer, want zonder innovatie is er geen toekomst.

Als je één bedrijf en/of persoon binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?

Binnen de sector heb ik nog steeds veel bewondering voor de groothandelaren. In de keten zitten zij in het midden en dat is geen gemakkelijke positie. Fabrikanten zitten in een luxe positie om te bepalen op welke manier zij de eindconsument willen bereiken. Als groothandel moet je dan ook extra je best doen en knokken voor je positie. Daarom is het knap dat ook in 2024 de groothandel weer heeft bewezen dat zij een onmisbare logistieke schakel zijn in de fijndistributie van business supplies. De groothandel heeft duidelijk een toegevoegde waarde.

Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?

De grootste uitdaging zal zijn om alles nog efficiënter te maken. Dat geldt niet alleen voor het gehele bedrijfsproces, maar alle aspecten van het ondernemen zullen nog eens goed bekeken moeten worden. In een dalende markt met afnemersconcentratie zal er een enorme druk op de prijzen komen te staan als het gaat om verkopen van volumes. Met een ‘lean’model zul je altijd een voorsprong hebben en de concurrentie aankunnen. Er zijn altijd overbodige kosten te vinden. Zorg dat je die eruit haalt. Daarnaast valt mij op dat er veel personeelswisselingen zijn bij bedrijven. Zeker ook aan de saleskant. Het goed onderhouden van je relaties is dan ook een must.

Wat is je persoonlijke ambitie voor het komende jaar, zakelijk en privé?

Voor brancheorganisatie Officers World wil ik doorbouwen op de ingeslagen koers. Dat betekent de branche echt ondersteunen en promoten. En het organiseren van kwalitatief goede bijeenkomsten waar actuele thema’s worden besproken . In 2024 waren er een recordaantal leden verbonden aan onze branche organisatie en dat record wil ik in 2025 graag nog een keer verbreken. Met mijn bedrijf Dutch Mansion verwacht ik dit jaar nog meer ondernemers te kunnen helpen met hun strategische keuzes. Vaak betekent dat een verkoopproces starten. En voor de bedrijven waar ik als adviseur aan verbonden ben, en waar we in 2024 een nieuwe richting hebben bepaald, hoop ik uiteraard dat we de eerste goede resultaten kunnen zien van onze plannen. Maar de eerste indicaties zijn zeer positief!

Welk advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?

Het is belangrijk dat je geen struisvogel bent! En houd je bedrijf jong en innovatief. Kijk goed hoe de markt zich ontwikkeld. Denk goed na over kansen en mogelijkheden, maar vooral; neem de tijd om een goed strategisch plan te hebben. En durf ook onaangename beslissingen te nemen als de markt dat vereist. Zonder lef geen succes!

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelLibris Blz. gaat samenwerking aan met Creativ Company
Volgende artikel Roodbeen neemt N&N Partners uit Apeldoorn over

Gerelateerde berichten

Jalema

Doek valt voor Jalema, eigenaar hoopt op doorstart

Novaka inspireert leden en leveranciers rond duurzaamheid

Novaka zoekt betrokken ondernemers voor versterking bestuur

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!