KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Achtergrond»‘Onze mooie branche extra kenbaar maken naar een breder publiek’
Achtergrond

‘Onze mooie branche extra kenbaar maken naar een breder publiek’

9 januari 20254 Min leestijd
'Onze mooie branche extra kenbaar maken naar een breder publiek'
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Tom Smet is naast zijn functie als managing director bij STAEDTLER Benelux N.V. ook actief als voorzitter van de Belgische vakfederatie Bosta (Belgian Office and Stationery Trade Association). Tom  is sinds 1996 actief in de wonderlijke wereld van schrijf- en tekenmateriaal. Als Bosta voorzitter beantwoordde hij met veel plezier onze vragen. 

 

Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé? 

Dat de tijd alsmaar sneller vooruit gaat, onze branche zienderogen verandert en we soms nagenoeg de tijd niet vinden om hierop te reageren. Een les die onlosmakelijk daarmee samenhangt is dit te relativeren en de focus te leggen op wat er echt toe doet. Zowel professioneel als privé. 

 

Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom? 

Binnen Bosta hebben we dit jaar een aantal beslissingen genomen die ons moeten wapenen tegen de toekomst: zo hebben we de commissie Responsible Office herbekeken en gereorganiseerd, ging onze communicatiecommissie aan de slag om Bosta een nieuw elan te geven en zijn we hard aan het werk om van de Papershow andermaal dé vakbeurs van onze branche te maken. Daarnaast hebben we samen met de Nederlandse organisatie Officers World ook net een succesvol, gemeenschappelijk event opgezet waarmee we hopelijk onze leden hebben kunnen inspireren. 

 

Welke innovatie of trend binnen de office sector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden? 

Het gerucht gaat wel eens dat wij niet in de meest innovatieve industrie werkzaam zijn. Ik durf dat tegen te spreken wanneer ik zie hoeveel bedrijven telkens weer aan de slag gaan om kwaliteitsvolle, innovatieve producten te ontwerpen, te produceren en/of op de markt te brengen. Iets wat we binnen Bosta ook alleen maar kunnen aanmoedigen en waarvoor we ook graag als klankbord fungeren.
Het spreekt uiteraard voor zich dat nieuwe technologieën zoals AI ook binnen onze branche meer en meer impact zullen hebben. Wie bij ons laatste event aanwezig was, kreeg trouwens een mooi globaal overzicht van wat we in de toekomst mogen verwachten volgens trendwatcher en spreker Tom Palmaerts. 

 

En welke trend of ontwikkeling vind je het meest zorgelijk voor de continuïteit van de branche? 

Vanuit een brancheorganisatie vinden we het uiteraard zorgelijk wanneer het ledenaantal slinkt door stopzettingen, fusies en/of overnames. Wij zien ook de dalende marktcijfers als een zorgelijke ontwikkeling. Anderzijds geeft ons dit extra kracht om onze mooie branche net extra kenbaar te maken naar een breder publiek. 

Als je één bedrijf en/of persoon binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?  

Laat ik hier maar met de typische Belgische bescheidenheid mijn joker inzetten. Ik kijk echter met veel plezier naar de laureaten van de Paper Show Awards in België en de BOP Awards in Nederland. Het bewijs dat er nog altijd veel beweegt in de sector en dat er constant wordt gestreefd naar innovatie. 

 

Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om? 

Binnen Bosta zien we nog aardig wat kansen om te groeien als federatie. Daarom kijken we links en rechts hoe we kunnen verbreden naar andere, aangrenzende sectoren, om zo niet enkel ons ledenaantal te kunnen vergroten en meer impact te krijgen als organisatie, maar vooral ook om onze Papershow nog aantrekkelijker te maken voor een groter aantal bezoekers. 

 

Wat is je persoonlijke ambitie voor het komende jaar, zakelijk en privé? 

Het bij je eerste vraag gemelde inzicht en daarbij horende gevolg om te zetten in de praktijk: genoeg filteren en meer tijd vrij maken voor de belangrijkste zaken. 

 

Welk advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien? 

Eerst en vooral: breng een bezoek aan Paper Show in Mechelen, daar wordt het komende jaar immers prachtig samengevat en krijg je een totaaloverzicht van alle merken en producten die er toe doen in 2025. Verder willen we als Bosta iedereen die zich dagelijks inzet binnen onze sector enorm veel succes toewensen in het nieuwe jaar! 

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikel“Kwetsbaarheid kleinere en middelgrote bedrijven kan continuïteit van de sector in gevaar brengen”
Volgende artikel Pieter Wolters International Purchasing Manager Europese PBS

Gerelateerde berichten

Jalema

Doek valt voor Jalema, eigenaar hoopt op doorstart

Novaka inspireert leden en leveranciers rond duurzaamheid

Novaka zoekt betrokken ondernemers voor versterking bestuur

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!