Het gaat PBS Benelux (voorheen: Adveo Benelux) voor de wind na de overname door het Oostenrijkse PBS, ruim vier maanden geleden. Algemeen directeur Erwin Snoeker geeft een update. “We voorzien een flinke groei.”
We spreken Erwin Snoeker begin december online. Hij verblijft in Düsseldorf, waar hij een meeting heeft met Richard Scharmann, CEO van PBS Holding AG. “Gisteren begon ik aan de Belgische kust, toen door naar ons kantoor in Deinze, vervolgens een klantengroepmeeting in midden-België en ‘s avonds naar Düsseldorf”, opent hij zijn verhaal. Om er veelbetekenend aan toe te voegen: “Het is superdruk, ja”.
Synergie
De overname van Adveo Benelux, per 1 augustus van dit jaar, was groot nieuws. “Dit biedt het beste van twee werelden”, zei Snoeker er eerder in dit blad over. “Het is voor ons de best mogelijke uitgangspositie met het oog op de toekomst. Onder de vlag van PBS willen we doorgroeien. De brave huiskat wordt een brullende leeuw.” Inmiddels zijn de eerste stappen gezet, stelt de algemeen directeur. “Wat er is veranderd? Het klinkt misschien gek, maar aan de buitenkant is alles voor 90% hetzelfde. We hebben om te beginnen de naamswijziging doorgevoerd; we zijn nu onderdeel van PBS Holding en daar zijn we blij mee. Het Adveo-rood is vervangen door PBS-groen. Verder zijn we aan het kijken naar synergieën op het gebied van inkoop, administratie enzovoort. Dat gaat best snel, moet ik zeggen. We doen alles om het bedrijf nog sterker te maken, en dat geeft energie.”
Gereedschapskist
Hij vervolgt: “Dit jaar is geen makkelijk jaar. Onze omzet blijft iets achter op plan, financieel liggen we prima op schema. We hebben een ‘single digit’ groei. De hele branche heeft het lastig, dat merken we. Het kraakt en het piept met name bij de oudere traditionele productgroepen. De volgende stap? Doorgaan! We maken deel uitvan een sterke organisatie, het wordt alleen maar beter. De gereedschapskist om onze partners te bedienen is voller dan hij was.” De directeur is enthousiast over Q-Connect. PBS is één van de belangrijkste leden van Interaction, de inkoopgroep die op Europees niveau gezamenlijk inkoopt en onder meer het eigen merk Q-Connect voert. “Een super toevoeging”, meent Snoeker. Het assortiment wordt uitgebreid en PBS Benelux gaat zich nog meer focussen op het private label naar aanleiding van de vraag in de markt. “LEA (‘less expensive alternatives’) groeit sterk, dat vullen wij nog sterker in met onder andere Q-Connect.”
Groei
Kijkend naar de toekomst vallen de woorden groei en sustainability. “We voorzien voor volgend jaar een flinke groei”, voorspelt Snoeker, waarna hij tot slot nog even terugkomt op de eerdere beeldspraak van de kat en de leeuw. “De leeuw? Die brult. Uiteraard staan we op de Papershow en we nodigen iedereen uit om op onze stand met ons te praten over 2025!”
Over PBS
PBS Holding, in 1788 (!) begonnen als bescheiden drukkerij, is een toonaangevende speler in de markt voor kantoorartikelen. Het bedrijf beschikt over meerdere distributiecentra en telt ruim 1.400 medewerkers, verspreid over acht Europese landen. Het hoofdkantoor staat in het Oostenrijkse Wels. De onderneming richt zich op het snel en eenvoudig toegankelijk maken van een breed assortiment kantoorbenodigdheden via diverse kanalen. PBS heeft een totale omzet van 480 miljoen euro. PBS Benelux (het vroegere Adveo Benelux) maakt sinds 1 augustus deel uit van PBS Holding. Beide bedrijven kenmerken zich door een familiaire cultuur, die ze graag willen behouden. De dagelijkse leiding van PBS Benelux (met hoofdkantoor in het Belgische Deinze) is in handen van algemeen directeur Erwin Snoeker, directeur inkoop & logistiek Robbie Vermeulen en financieel directeur Miguel Haelvoet. Er werken 75 mensen.