Marcel Mulder is manager Inkoop non-books bij Libris BLZ.. In dit artikel vragen we hem terug te kijken naar 2024 en vooruit te kijken naar 2025.
Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?
Zakelijk gezien, de omzetplus die we binnen libris Blz. realiseren met de Non Books.
Privé gezien, dat sporten in de sportschool Body Industrie van mijn zoon in Abcoude een positieve bijdrage levert in je privé leven voor lichaam en rust, waardoor je zakelijk weer beter kan presteren.
Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?
De strategie om het assortiment in de winkel te weerspiegelen op de lokale website. Hiermee creëren we een extra verkoopkanaal voor de aangesloten Libris Blz. leden en uiteraard ook voor de aangesloten leveranciers.
Welke innovatie of trend binnen de office sector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?
We blijven met elkaar noteren, dat kan zijn in trendy notitieboekje en zakelijke notitieboekjes. Een nieuwe trend gaat het Digitaal noteren worden. De reMarkable 2 zet je handschrift om in tekst.
En welke trend of ontwikkeling vind je het meest zorgelijk voor de continuïteit van de branche?
Een groot omzetaandeel was altijd voor kopieerpapier en cartridges, daar zit bij de retailers de klad in. Minder marge, lagere omzetten en meer concurrentie van internet.
Als je één bedrijf en/of persoon binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?
We hebben in kantoorbenodigdheden een aantal hele mooie groothandels; Quantore, PBS, met heel veel beschikbaar assortiment tegen uitstekende inkoopprijzen, maar voor ons als retailer zijn ondersteunende leveranciers als KTC en Verhaak BV, die op de winkelvloer advies en ondersteuning geven, ook van grote waarde.
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?
Welke kantoorproductgroep gaan wegvallen in de lokale retail, met welke kantoorproducten is dit op te vangen? Libris Blz. zoekt het meer in aanpalend assortiment als Hobby en Creatief, Tekenen en Schilderen. Daarnaast uitbreiding in nieuwe productgroepen als Gift, Spellen en Puzzels, Leesbrillen, Luxe notitieboekjes, trendproducten en lokale specialiteiten.
Wat is je persoonlijke ambitie voor het komende jaar, zakelijk en privé?
Zakelijk, dat we bij nog meer Libris Blz. winkel uitbreiden met Non Book assortiment. Veel winkels hebben de extra verkoop en marge nodig voor de stijgende kosten. Daarnaast krimpt de markt en het winkelaanbod in de winkelstraat, binnen het assortiment biedt dit ook weer kansen.
Privé, meer tijd voor dierbaren, vrienden en familie. Je weet pas wat je mist als deze er niet meer zijn.
Welk advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?
Denk out of de box, neem een afslag naar het onbekende en zoek kansen op.
Bekijk ook meer van dit soort berichten.