KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Events»Geslaagde editie Ambiente neemt definitief afscheid van office products
Events

Geslaagde editie Ambiente neemt definitief afscheid van office products

13 februari 20255 Min leestijd
Geslaagde editie Ambiente neemt definitief afscheid van office products
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Met 4.660 exposanten en ongeveer 148.000 bezoekers heeft het beurstrio Ambiente, Christmasworld en Creativeworld afgelopen week in Frankfurt opnieuw zijn positie als het toonaangevende platform voor consumptiegoederen verstevigd, zo blikt de organisatie terug . Meer dan 170 landen waren vertegenwoordigd op het volledig geboekte beursterrein van Frankfurt. Nederland stond in de top 5 van bezoekers.

De organisatie doet nog wel een poging om het Office segment aanwezig te laten zijn, maar duidelijk is dat Ambiente en Creativeworld zich in Frankfurt concentreren op de segmenten Stationery, School en Creative. Daar richtte de organisatie zich dit jaar ook wel op Office Design & Solutions met het gemarkeerde Future of Work-gebied. Maar dat was geen succes. Het goede nieuws is wel dat de Frankfurter Messe heeft besloten om het aanbod van commerciële kantoorbenodigdheden te concentreren bij Paperworld Middle East in Dubai. Internationale leveranciers van commerciële kantoorartikelen zijn traditioneel zeer sterk vertegenwoordigd in Dubai en trekken jaarlijks professionele kopers uit meer dan 100 landen aan. Paperworld Middle East – dat sinds 2011 samen met Gifts & Lifestyle Middle East wordt georganiseerd – trok recentelijk 12.900 bezoekers uit 113 landen en 493 exposanten. De volgende editie is van 11 – 13 November 2025.

Zie ook
https://kantoornet.nl/messe-frankfurt-concentreert-aanbod-kantoorartikelen-op-paperworld-in-dubai/
https://paperworld-middle-east.ae.messefrankfurt.com/dubai/en.html

Creativeworld brengt creatieve gemeenschap samen
Creativeworld heeft zich opnieuw bewezen als dé ontmoetingsplek voor de wereldwijde doe-het-zelfgemeenschap. “De combinatie van internationaal bereik en uitgebreide marktdekking maakt Creativeworld het enige evenement in zijn soort”, legt Markus Baumgart, CEO van Schmincke, uit. Een bijzonder hoogtepunt was de Creative Academy, waar live productdemonstraties, netwerken en kennisdeling werden aangeboden. Deze beurs duurde een dag korter dan Ambiente en Christmasworld. Creativeworld heeft zeker een interessant aanbod, zeker gecombineerd het hal 4.2 van Ambiente, waar een veelvoud aan stationery-, papetterie en schrijfwarenleveranciers is te vinden.

De one-stop-shop in Frankfurt

Vooral voor de wereldmarkt is Ambiente belangrijk. Er waren dan ook tal van grote nationale en internationale kopers – van Amazon tot ZARA – de megavakbeurs, waaronder ALDI, Carrefour International, Casa International, Compania Comercial Caribe, Coop, Crate & Barrel, Digital Flying Tiger Copenhagen, dm Drogeriemarkt, EDEKA, El Corte Inglés, Fenwick, Fleurop, Globus, Hans Segmüller, HADI Enterprises, Hornbach, IKEA, Jaeyoung Trading, Lidl, Lulu Group International, REWE, Sainsbury’s, Tesco, The Loft Japan, The One Total Home Experience, The TFG Group en Zalando.
Het onlangs uitgebreide segment van de meubel- en contractactiviteiten was met name aantrekkelijk voor internationale inkoopmanagers uit de horeca en projectmatige bedrijven, maar ook voor gerenommeerde organisaties zoals Coface, Commerzbank, DB, Deka Immobilien Investments, Deutsche Hospitality Asset, Dwellings International, Hill Capital Partners, HSH Management Services, Iberostar Hoteles y Apartamentos, Ramsay Gastronomie en The Parker Company. Musea met verkooppunten, waaronder het Courtauld Institute of Art en de afdeling publicaties van het Museum of Modern Art, bezochten ook het drietal vakbeurzen op zoek naar aantrekkelijke productassortimenten.

Ambiente – Focus op nieuwe groeimarkten

Met de introductie van het premiummerkengebied Interior Looks wist Ambiente interieurontwerpers, architecten en projectinrichters van over de hele wereld aan te trekken en versterkte daarmee de band met de meubelindustrie, met nane voor de home markt. “Frankfurt is het perfecte knooppunt voor meubeltrends, omdat innovaties uit alle consumptiegoederensectoren hier samenkomen”, legt curator Bernd Schellenberg uit. Denise Boxler van de Vereniging van Duitse Interieurarchitecten (bdia) is het daarmee eens: “Interior Looks en het aangrenzende Future of Work-gebied geven sterke impulsen voor zowel woon- als werkruimtes. De gerichte netwerking tussen fabrikanten en planners biedt een echte meerwaarde voor iedereen.”
Nieuw was ook het uitgebreide aanbod voor de horeca, gegroepeerd onder de speciale interesses met dezelfde noemer. Door zich te richten op de horecasector, bedient Ambiente een wereldwijde markt met een sterke vraag
Bezoekers in overvloed: het beurstrio Ambiente, Christmasworld en Creativeworld is
Detlef Braun, lid van de Raad van Bestuur van Messe Frankfurt. “De wereldwijde consumptiegoederenindustrie staat voor enorme uitdagingen – stagnerende markten, structurele verschuivingen en economische onzekerheden. En dat is precies waar wij in beeld komen. We ontsluiten nieuwe zakelijke kansen en bouwen een wereldwijd netwerk dat veerkracht versterkt.” Branche-experts beamen dit sentiment. “In 2025 is Frankfurt belangrijker dan ooit. In tijden van algemene onzekerheid verlangen consumenten naar schoonheid en individuele vrijheid, en kopers zijn actief op zoek naar dergelijke trends. Dit drietal beurzen brengt opnieuw alle belangrijke marktspelers samen,” zegt Peter Wüst, Managing Director van de Managing Director van de Home Improvement, Building and Garden Trade Association (BHB).

Duurzaamheid als leidraad

Duurzaamheid was een centraal thema op alle drie de toonaangevende beurzen, waarbij de verantwoordelijkheid van de industrie voor toekomstbestendige concepten werd benadrukt. Het programma Ethical Style viert in 2025 haar tiende verjaardag en toont opnieuw aan hoe belangrijk duurzame productoplossingen zijn. Terwijl in het debuutjaar 198 exposanten het Ethical Style-label kregen, is dat aantal inmiddels gegroeid tot 354 op alle drie de beurzen. Dit is een duidelijk bewijs van het groeiende bewustzijn van grondstoffenbewuste bedrijfspraktijken.
Internationale aantrekkingskracht
Ambiente, Christmasworld en Creativeworld richtten zich op het verbinden van kopers met besluitvormers en het stimuleren van internationale zakelijke initiatieven. Het hoge percentage internationale deelnemers – ruim 70% – was een belangrijke factor in de tevredenheid van de bezoekers. Ann De Cock, eigenaar van de Belgische contractbeurs XLBoom, legt uit: “We hebben klanten van over de hele wereld ontmoet: Korea, de VS, Dubai, Qatar, Griekenland, Italië, Frankrijk. De verhouding bestaande en nieuwe klanten is ongeveer 50:50. Wij zijn er ontzettend blij mee!” Buiten het internationale bereik was de kwaliteit van de kopers belangrijk. “Het klantenbestand hier is zeer internationaal. “Mensen zijn weer in de stemming om bestellingen te plaatsen, wat we eerlijk gezegd niet hadden verwacht gezien de wereldwijde marktturbulentie”, zegt Rob Bierman, Product Design en Visual Merchandising Manager bij Silk-ka. Na Duitsland waren Italië, China, Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten de populairste bezoekende landen. De algehele tevredenheid van bezoekers steeg met nog eens twee procentpunten ten opzichte van het voorgaande jaar en bereikte een indrukwekkende 95%.

De volgende Ambiente is van 6-10 februari 2026

De volgende Creativeworld is van 6-9 februari 2026

 

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelSuccesvolle editie ISE 2025 met 15 procent meer bezoekers
Volgende artikel Faillissement van De Inktpot: Einde van een 95-jarige familiegeschiedenis

Gerelateerde berichten

De Workspace Design Show komt in november weer naar Amsterdam met een toekomstgericht programma dat de werkvloer van morgen vormgeeft

Gratis registratie voor Workspace Design Show in Amsterdam geopend

Inspirerende presentaties tussen oude meesters bij OfficersWorld

Inspirerende presentaties tussen oude meesters bij Officers World

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!