Na de overname van Pelikan door Groupe Hamelin in 2023 heeft de Benelux-organisatie Hamelin bv vanaf 1 januari jongstleden haar nieuwe vorm gekregen. De synergie van twee sterke organisaties – met ieder hun kracht op het gebied van product, logistiek en marktbenadering – heeft geleid tot het ontstaan van een nieuwe, krachtige onderneming. Een onderneming die volop ruimte en groeimogelijkheden biedt aan nieuwe ideeën en initiatieven. Tijd dus voor een hernieuwde kennismaking.
“Pelikan en Hamelin delen niet alleen een rijke geschiedenis, maar staan ook gezamenlijk voor de uitdagingen van een dynamische markt”, zegt Frank Wolters, Managing Director van Hamelin Benelux. “Door onze krachten te bundelen, creëren we een solide basis om onze klanten optimaal te ondersteunen. Het productportfolio van Pelikan vormt immers een perfecte aanvulling op onze bestaande merken, zoals Oxford, Elba en Unilux.”
Eén en één is drie
De voordelen van deze nieuwe organisatie, opererend vanuit een moderne locatie in Venlo, zullen voor klanten merkbaar zijn in het volledige aanbod. Waar producten van merken als Oxford of Pelikan voorheen afzonderlijk werden besteld en geleverd, worden deze processen nu volledig geïntegreerd.
“Ons doel is om één centraal aanspreekpunt te bieden, met uiteindelijk één bestelling en één levering”, vertelt Wolters. “Deze aanpak vereenvoudigt de samenwerking, verhoogt de efficiëntie en service, en bespaart onze klanten zodoende tijd én geld.”
Maar de integratie gaat verder dan alleen logistiek en orderverwerking. Het uitgebreide portfolio van Hamelin biedt nieuwe kansen om beter in te spelen op de behoeften van de school- en kantoorartikelenmarkt. De combinatie van het sterke merk Oxford met de hoogwaardige schrijfwaren van Pelikan schept ruimte voor nieuwe initiatieven – zowel op productniveau als in marketing.
“Oxford staat voor kwalitatieve en innovatieve producten met een sterke focus op papier, terwijl Pelikan bekend staat om hoogwaardige schrijfinstrumenten. Samen bieden ze een unieke combinatie die zowel scholieren als professionals aanspreekt.”
Appèl aan Gen Z: Write your future!
De sterke focus van Hamelin met het merk Oxford op scholieren en studenten heeft de afgelopen jaren niet alleen veel kennis en inzicht opgeleverd, maar ook gezorgd voor een gestaag groeiende merkbekendheid binnen deze doelgroep. Met de toevoeging van Pelikan wordt deze boodschap nog krachtiger en betekenisvoller.
Het is dan ook de uitdrukkelijke missie van Oxford en Pelikan om Gen Z te ondersteunen en bij te dragen aan hun persoonlijk succes. Deze missie komt onder andere tot uiting in marketingconcepten zoals Streep door Stress en Study Buddy – beide gebaseerd op de boodschap: schrijf je eigen toekomst, met Oxford en Pelikan aan je zijde.
Pelikan Cares
De duidelijke focus op de toekomst krijgt met de toevoeging van Pelikan een extra dimensie. De pelikaan – het symbool van het merk – staat voor de toewijding waarmee pelikanen hun jongen helpen om zelfstandig te worden en uit te vliegen.
Met Pelikan Cares laat het merk zien dat het kinderen van jongs af aan wil helpen groeien, met plezier en oog voor individuele ontwikkeling. Onder deze vlag zijn diverse producten ontwikkeld die deze visie ondersteunen.
Sterke fundamenten, nieuw huis
Vanaf 1 juli 2024 is Frank Wolters officieel actief als Managing Director van Hamelin bv. Frank speelt al sinds 2010 een belangrijke rol binnen verschillende organisaties van de Groupe Hamelin – onder meer als Supply Chain Manager voor Hamelin bv, en in functies bij de Duitse organisatie Hamelin GmbH en de Zwitserse organisatie HWB Kunststoffwerke AG.
Hij volgt Bert Janssen op, die afgelopen juli werd benoemd tot Chief Sales Officer (CSO) bij Hamelin GmbH. “Bert heeft de afgelopen dertig jaar sterke fundamenten gelegd, en het is een eer om hierop verder te mogen bouwen”, aldus Wolters.
De vernieuwde organisatie in Venlo beschikt over diepgaande kennis van zowel de Pelikan-experts als het vertrouwde Hamelin-team. Kantoorvakhandelaren en distributeurs kunnen zich dan ook verheugen op een deskundige, duurzame en succesvolle samenwerking.