Bruna gaat op in Audax Groep, de organisatie achter onder meer AKO en Marskramer. De keten met 273 vestigingen blijft wel onder de eigen naam actief. Audax-topman Casper de Nooijer noemt Bruna een “iconisch merk” en wil de keten een prominente rol geven in de strategie van zijn bedrijf.
Bruna, waarvan de geschiedenis teruggaat tot in de 19e eeuw, bestaat net als andere formules van Audax voor een groot deel uit franchisewinkels. De keten is nu nog voor 100 procent in handen van de Shared Stories Group, die Bruna zo’n twee jaar geleden overnam van PostNL en ING. Audax heeft onder meer AKO, The Read Shop en Marskramer onder zich. Het lijkt erop dat de vestigingen van The Read Shop verder gaan onder de naam van Bruna.
De partijen maken geen financiële details bekend. Ook is niet duidelijk wat de deal precies voor de werkgelegenheid betekent. Op het hoofdkantoor van Bruna werken zo’n 85 mensen.
Samen zijn Bruna en Audax goed voor een omzet van 350 miljoen euro, 1.700 medewerkers en zo’n 1300 filialen. Beide partijen verwachten door schaalvoordelen en een grotere inkoopkracht sterker en efficiënter te kunnen werken. Dat laatste is goed nieuws voor Bruna. De keten was de afgelopen jaren vooral bezig met het terugbrengen van zijn verliezen.
Bruna-baas Stefan Hutten zegt dat zijn keten naadloos aansluit bij Audax. ,,Daarnaast leveren onze mensen met hun specifieke expertise bijvoorbeeld op het gebied van e-commerce een waardevolle bijdrage aan de gecombineerde organisatie.” Hutten is formeel pas vanaf 1 december directeur van Bruna, nadat begin oktober het vertrek per 1 december werd aangekondigd vanalgemeen directeur George Steur. Hutten is ook CEO van de Shared Stories Group. Bruna draaide al jaren verlies, de EBITDA was voor 2017 nog 5,5 miljoen negatief, voor 2018 1,4 miljoen in het rood.
Marskramer
Volgens een bron in de sector heeft de overname voordelen voor beide partijen. Bruna heeft een grote naamsbekendheid, maar worstelt met de logistiek. Die werd een paar jaar geleden buitenshuis geplaatst. Audax heeft minder naamsbekendheid dan Bruna, maar wel over een sterk logistiek systeem.
Maar ook dit keer komt Bruna niet in een probleemloze omgeving terecht. Audax behaalde in 2018 een negatief bedrijfsresultaat van bijna €10 mln. Eind oktober sloegen winkeliers van huishoudketen Marskramer alarm in het FD: zij waren een half jaar geleden door Blokker aan Audax verkocht, maar krijgen sindsdien amper spullen geleverd.
De Bruna-deal kan naar verwachting in het eerste kwartaal van volgend jaar worden afgerond. Onder meer de Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet nog groen licht geven