Beleggers reageerden vorige week positief op de kwartaalresultaten van Newell Brands; de aandelenkoers steeg met ongeveer 30%. Overigens is dat nog steeds ongeveer 50% lager dan begin 2022. De redenen voor het hernieuwde optimisme waren betere omzetcijfers dan verwacht, met een kernomzet die in het derde kwartaal met slechts 1,7% daalde, veel betere brutomarges (ruim 4%) en een bescheiden verhoging van de vooruitzichten van het bedrijf voor het hele jaar.
De netto-omzet bedroeg$1,9 miljard, een daling van 4,9 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De kernomzet daalde met 1,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De omzet van Writing in Q3 2024 bedroeg$ 437 miljoen, een daling van de kernomzet. Ondertussen genereerde de Commercial-divisie een omzet van $ 355 miljoen – dit was een stijging, zij het gedreven door prijsstijgingen op internationale markten en valutaschommelingen.
Chris Peterson, President en Chief Executive Officer van Newell Brands, zei: “Dit is het vijfde volledige kwartaal sinds we onze nieuwe bedrijfsstrategie hebben geïmplementeerd en op basis van onze gerapporteerde resultaten is het duidelijk dat de bedrijfstransformatie van Newell Brand goed op weg is. Tijdens het derde kwartaal verbeterden de verkoopprestaties op jaarbasis sequentieel, we hebben de bruto- en operationele marge voortdurend verbeterd, terwijl we doelbewust ons niveau van A&P-investeringen verhoogden en we hebben de balans op zinvolle wijze gedeleverd door zowel schuldreductie als EBITDA-groei. Hoewel er nog veel werk te doen is en de macro-economische achtergrond nog steeds onzeker is, hebben we er vertrouwen in dat de acties die we ondernemen en de capaciteiten die we opbouwen een solide basis leggen voor de toekomst van het bedrijf.”
Ondanks de daling bij de schrijfafdeling bevestigde CEO Chris Peterson dat het bedrijf marktaandeel had gewonnen tijdens de recente start van het schooljaar in de VS.
Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van Newell zei Peterson dat de algemene markt voor algemene goederen dit jaar in de lage single digitcijfers is gedaald, in lijn met de verwachtingen en een verbetering ten opzichte van de hoge single digit daling van vorig jaar. Binnen die cijfers merkte Peterson echter verschillende bestedingsdynamieken op tussen huishoudens met een lager en hoger inkomen.
Bij de eerste, zei hij, is er een significante daling in het volume van de eenheden in vergelijking met de marktniveaus van vóór de pandemie, omdat deze huishoudens prioriteit geven aan uitgaven aan basisbehoeften zoals voedsel, huur en verzekeringen. Omgekeerd hebben huishoudens met een hoger inkomen hun uitgaven aanzienlijk verhoogd in zowel eenheden als dollars, omdat ze profiteren van de waardestijging van huizenprijzen en de winst op de aandelenmarkt.
“Nu consumenten met een hoger inkomen de markt aanjagen, zien we een sterkere vraag naar producten met een hogere prijs die een goede waarde voor de consument vertegenwoordigen”, stelt hij.
Deze trend is terug te zien in Newells portfolio met producten als Sharpie S-Gel-pennen met een metalen vat die voor $ 2,50 worden verkocht, en een koperen S-Gel van $ 12 die volgens Peterson “zeer sterke steun krijgt”.
In Januari 2024, kondigde het bedrijf een organisatorische heroriëntatie aan, waarvan verwacht wordt dat het de commerciële front-end capaciteiten van het bedrijf zal versterken, zoals consumentenbegrip en merkcommunicatie, ter ondersteuning van de Where to Play / How to Win-keuzes die het bedrijf in juni 2023 onthulde (het “Heroriëntatieplan”). Naast het verbeteren van de verantwoording, zou het Heroriëntatieplan verdere operationele efficiëntie en kostenbesparingen moeten ontsluiten, complexiteit moeten verminderen en fondsen vrijmaken voor herinvesteringen.
Als onderdeel van de organisatorische heroriëntatie voerde het bedrijf verschillende organisatorische ontwerpwijzigingen door, die het volgende inhielden: het opzetten van een cross-functionele merkmanagementorganisatie, het heroriënteren van de financiën van de bedrijfseenheid om het nieuwe wereldwijde merkmanagementmodel volledig te ondersteunen, het verder vereenvoudigen en standaardiseren van regionale go-to-market-organisaties en het centraliseren van binnenlandse retailverkoopteams, het digitale technologieteam, op het bedrijf afgestemd boekhoudpersoneel, het Manufacturing Quality-team en de Human Resources-functies in de juiste door het centrum geleide teams om standaardisatie, efficiëntie en schaal te stimuleren met een One Newell-aanpak.
Het bedrijf zal ook de vastgoedvoetafdruk van Newell verder optimaliseren en andere kostenbesparende initiatieven nastreven. Deze acties zullen naar verwachting eind 2024 substantieel zijn geïmplementeerd. Zodra de veranderingen in het organisatorische ontwerp volledig zijn doorgevoerd, verwacht het bedrijf jaarlijkse besparingen vóór belastingen te realiseren in de orde van grootte van $65 miljoennaar$90 miljoen, netto van herinvestering, met $55 miljoennaar $70 miljoenverwacht in 2024. De herstructurering en de daarmee samenhangende kosten die met deze acties gepaard gaan, worden geschat op ongeveer $75 miljoennaar $90 miljoenen naar verwachting aanzienlijk zullen zijn gemaakt tegen het einde van 2024. Gedurende de eerste negen maanden van 2024 heeft het bedrijf herstructurerings- en gerelateerde kosten gemaakt van $42 miljoengerelateerd aan het Heroriëntatieplan.