KBM
  • Home
  • Supplies
  • Office Magazine
  • Machines
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Distributie
  • Events
    • BOP Awards 2022 – KBM
    • Alle events
  • KBM
  • Bedrijven
  • Home
  • Evenementen
  • KBM
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • Supplies
  • Office Magazine
  • Machines
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Distributie
  • Events
    • BOP Awards 2022 – KBM
    • Alle events
  • KBM
  • Bedrijven
KBM
Home»Koffie»ABN AMRO investeert in koffieondernemer Wakuli
Koffie

ABN AMRO investeert in koffieondernemer Wakuli

22 juni 20223 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Het ABN AMRO Sustainable Impact Fund heeft een belang genomen in het duurzame koffiemerk Wakuli. Wakuli is een Nederlands bedrijf dat consumenten in Europa via online verkoop ‘specialty coffee’ biedt. De koffiebonen worden direct ingekocht bij kleinschalige boeren in vijftien verschillende landen en worden duurzaam gebrand. Naast ABN AMRO SIF hebben ook enkele bestaande aandeelhouders, Rubio Impact Ventures en een aantal angel investors, in deze kapitaalronde een extra investering gedaan. Wakuli wendt de nieuwe kapitaalinjectie aan voor productinnovatie en uitbreiding van haar distributienetwerk in Nederland en andere Europese landen zoals Duitsland en België.

Wakuli is een Nederlands bedrijf dat consumenten in Europa via online verkoop een hoge kwaliteit ‘specialty coffee’ biedt. De koffiebonen worden direct ingekocht bij kleinschalige boeren in 15 verschillende landen en worden duurzaam gebrand. Door de radicale verkorting van de koffieketen van boer naar consument kan Wakuli de koffie vers aanbieden tegen scherpe specialty coffee prijzen. Tegelijkertijd ontvangen de boeren een aanzienlijk betere prijs.

Dit draagt bij aan de verbetering van de levensomstandigheden van de koffieboeren en hun families, die door Wakuli ook worden ondersteund in verbetering van de teelt.

Markt voor specialty koffie groeit twee keer sneller

De markt voor specialty coffee groeit in Europa met 9% per jaar ten opzichte van 4% groei voor de koffiemarkt als geheel. In de Verenigde Staten groeit de markt voor speciality coffee zelfs met 13% en bestaat deze markt al voor mee dan de helft al uit deze hoge kwaliteit koffie. De missie van Wakuli is om specialty coffee de standaard (voor thuis) te maken en daardoor de markt voor kleinschalige koffieboeren te vergroten. Op die manier krijgen zij een sterkere positie ten opzichte van grote spelers op de internationale koffiemarkt. Dat draagt structureel aan inkomensverbetering en ontwikkeling.

Wakuli is klaar voor de volgende groeifase

Hanna Zwietering, Senior Investment Manager van ABN AMRO SIF: “Wakuli is een succesvol bedrijf dat razendsnel groeit en toe is aan de volgende fase. We dragen met onze investering en expertise graag bij aan het benutten van de groeikansen. Wakuli is bovendien een zeer interessante impact onderneming, die direct bijdraagt aan de verbetering van levensomstandigheden van boeren én aan verandering van de waardeketen, nodig voor een transitie naar een duurzamere en socialere economie. Het bedrijf realiseert zo een sterke synergie van commerciële groei én impact. ”

Lukas Grosfeld van Wakuli: “Er was een directe connectie met het team van ABN AMRO SIF toen we elkaar voor het eerst ontmoetten in 2020. We hebben de overtuiging dat de relatie tussen investeerder en bedrijf is gebaseerd op vertrouwen en het delen van dezelfde waarden. We zijn enthousiast over de langetermijnvisie van ABN AMRO SIF. We hebben allebei de overtuiging dat het gaat om lange termijn impact en niet zozeer om korte termijn succes.”

Uitbreiden distributienetwerk en productinnovatie

Naast ABN AMRO SIF hebben ook enkele bestaande aandeelhouders, Rubio Impact Ventures en een aantal angel investors, in deze kapitaalronde een extra investering gedaan. Wakuli wendt de nieuwe kapitaalinjectie aan voor productinnovatie en uitbreiding van haar distributienetwerk in Nederland en andere Europese landen zoals Duitsland en België.

Vorige artikelPelikan hardcopy wijzigt distributiemodel voor hardcopy consumables
Volgende artikel Samenwerking IT-distributeur Copaco met Fellowes Brand

Gerelateerde berichten

Gorillas lanceert koffie binnen private label merken

Starbucks levert nu ook aan huis met Takeaway

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen
Current Month
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Abonnement
  • Adverteren
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2022 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.