We gaan structureel meer thuiswerken, maar vroeg of laat keren we ook terug naar kantoor. Dat biedt heel veel kansen voor de office-branche, want de potentiële markt verdubbelt bijna. ACCO Brands richt zich hierbij niet alleen op de categorie home-office, maar houdt ook ‘back to office’ in het oog.
De functie en inrichting van het kantoor gaan veranderen. Het is niet langer een productieplek, maar een ruimte waar mensen samenkomen, elkaar ontmoeten en overleg hebben. Het (productie)werk doen ze op de thuiswerkplek.
Twee werkplekken
Waar we voorheen kantoorartikelen hadden voor één werkplek op kantoor, gaat het tegenwoordig in principe om twee werkplekken. Dus er zijn ook twee laptopverhogers of twee toetsenborden nodig. Home-office verandert van een tijdelijk naar een structureel fenomeen. Dit betekent dat werknemers, naast een nieuwe muis of laptopverhoger, ook andere producten (onder meer) gericht op de inrichting van hun thuiswerkomgeving aan zullen schaffen.
ACCO Brands houdt bij deze tendens de focus op de corebusiness: kantoorartikelen in de ruimste zin van het woord, oftewel alles wat je op en rond de werkplek gebruikt. De markt voor home-office is in potentie heel groot en kan mogelijk verdubbelen, maar er liggen ook kansen als we terugkeren naar kantoor.
Het gevolg van deze ontwikkeling is dat het aankoopkanaal van kantoorartikelen verschuivingen kent. De thuiswerkers zijn zelf ook kantoorartikelen gaan kopen en dat doen ze bij de vakhandel op de hoek of online aanbieders. De klanten zitten dus dichterbij dan ooit. Daar kan de vakhandel van profiteren, zowel offline als online.
Passende oplossingen
ACCO heeft met zijn verschillende merken en producten een passende oplossing voor de diverse (sub)categorieën voor het thuiskantoor. Zo zijn er accessoires in het segment IT Equipment, ergonomische producten en luchtreinigers. Ook het aanbod van opbergsystemen en dataprotectie voor thuis is ruim. Momenteel vliegen de kleinere papiervernietigers als warme broodjes over de toonbank.
Het design speelt bij de producten voor de home-office markt een grote rol. Een mooi voorbeeld hiervan is de Leitz WOW-collectie, een breed assortiment fraaie en kleurrijke office-producten. Daarnaast hebben de gezondheid en het welzijn van de thuiswerker de aandacht van ACCO. Behalve de ergonomische producten is het aanbod luchtreinigers uitgebreid. Er zijn drie modellen Leitz TruSens beschikbaar, die verschillende behoeftes voor luchtreiniging kunnen invullen.
ACCO kan daarom een compleet pakket voor de thuiswerkplek aanbieden. Dit is gunstig voor de ACCO-partners die slechts met één partij zaken hoeven te doen en veel marketing-support krijgen.
Back to office
Vroeg of laat gaan we terug naar kantoor. Dan zijn er weer nieuwe en andere office-producten nodig. Zo biedt ACCO oplossingen met schermen om afstand te bewaren en de veiligheid te garanderen. Het gaat echter niet alleen om dat scherm tussen de bureaus, maar ook om een inspirerende werkomgeving. Design en inrichting zijn daarom essentieel. ACCO heeft hiervoor de mooi vormgegeven Leitz Cosy-lijn in huis en die wordt doorgetrokken in alle categorieën. Verder biedt visuele communicatie veel mogelijkheden, want er ontstaan meer ruimtes waar mensen samenkomen om informatie te delen. Een uitgebreid viscom-aanbod is met Nobo en het recent overgenomen Franken in huis.
Ook blijft dataprotectie een belangrijk item op kantoor. Met maar liefst 120 modellen aan documentvernietigers heeft ACCO voor iedere behoefte een juiste shredding-oplossing in huis.
Kortom, ACCO Brands biedt een compleet, inspirerend portfolio voor zowel de thuis- als de kantoorwerker, die een meerwaarde biedt voor de kantoorvakhandel.
https://www.leitz.com/nl-nl/design–inspiratie/home-office/