Hoewel ACCO Brands al jarenlang een Recycle-range in haar assortiment had, is het nu hoog tijd om de duurzame inspanningen te intensiveren en breed uit te meten. Het is het merkenhuis menens om de verduurzaming van producten en processen er omheen een flinke slinger te geven. Ook de markt is er rijp voor. Dit uit zich onder meer in een forse uitbreiding van de Leitz Recycle-range, een samenwerking met EcoVadis, volledige compensatie van CO2-uitstoot van diverse producten en andere duurzame initiatieven. 

Naast de verduurzaming van het productassortiment stopt ACCO Brands al een hele poos veel energie in CO2-reductie van verschillende processen in en om de organisatie. ‘We zijn bezig steeds duurzamer gaan werken. Wereldwijd hebben we 23 productielocaties, waarvan tien in Europa. Al deze locaties rapporteren hun verbruik aan water, elektriciteit en CO2 uitstoot en overal wordt gekeken of er milieuvriendelijker gewerkt kan worden. Bijvoorbeeld door het gebruik van LED lampen en zonnepanelen, installatie van warmtepompen of efficiëntere machines waardoor energie bespaard wordt. ACCO Brands is er al heel wat jaren mee bezig, getuige onder meer de diverse certificaten als Blaue Engel, FSC en ISO 14001 die we al een hele tijd hebben. Ook brengen we sinds 2010 elk jaar een sustainability report uit, dat aangeeft wat het betreffende jaar is bereikt op het gebied van duurzaamheid en wat de doelstellingen voor de toekomst zijn’, vertelt Mickelle Tak, marketing manager Benelux bij ACCO Brands. 

Hoge kwaliteit is meest duurzaam 

Een belangrijk wapenfeit is dat ACCO Brands zich vorig jaar heeft ingeschreven bij EcoVadis, de universele oplossing voor zakelijke duurzaamheidsratings en -informatie. Tak: ‘EcoVadis bekijkt op vier terreinen waar we op milieugebied mee bezig zijn en wat de impact ervan is. Momenteel hebben we de bronzen medaille voor EcoVadis sustainability rating. Dit willen we verder doorzetten naar een hoger niveau. Zo is de CO2 uitstoot vorig jaar al met 40% gereduceerd ten opzichte van het jaar ervoor en is ook de uitstoot door elektriciteitsgebruik met 47% teruggedrongen.’ 

Dit duurzaamheidsstreven geldt voor zowel de productieprocessen als het transport. ‘We hebben inmiddels zo’n 200 producten waarvan we de CO2-uitstoot compenseren. Voor ruim 4600 producten hebben wij een milieucertificaat ontvangen van een externe partij. Bijna 100 procent van de producten waarin papier en karton wordt gebruikt, wordt gebruik gemaakt van FSC of PEFC gecertificeerd papier. Op allerlei gebieden zijn we bezig beter en duurzamer te produceren.’ 

’De kwaliteit van het product is het uitgangspunt in de duurzaamheidsfilosofie van ACCO Brands’ 

De kwaliteit van het product is het uitgangspunt in de duurzaamheidsfilosofie van ACCO Brands. Tak: ‘Als je een product aanschaft dat een lange levensduur heeft, dan is dat op zich al duurzaam. Het vervangen en afvoeren van het product heeft de meeste milieu-impact. We proberen dan ook de producten te repareren of te voorzien van nieuwe onderdelen, zodat het zo lang mogelijk meegaat.’ Marko Hoogenboom, countrymanager Benelux bij ACCO Brands, vult aan: ‘We verkopen vooral premium producten. Deels zitten we in categorieën die low interest zijn of waarbij de volumes teruglopen. Hierbij hebben we de strategie om waarde te creëren als we een product gaan maken en verkopen. Bovendien moet de wegwerpcultuur veranderen en willen we graag kwalitatieve producten maken. Je kunt het wel over recycling en circulair hebben, maar dat heeft geen zin als je producten toch weggooit.’ 

ACCO Brands streeft er dan ook naar om zo veel mogelijk gerecyclede materialen te gebruiken bij de productie. Bovendien maakt ACCO Brands zo veel mogelijk producten die eenvoudig gedemonteerd en hergebruikt kunnen worden. Verder is de verpakking een belangrijk item in de verduurzaming. Hoogenboom: ‘We zijn bezig de verpakking te minimaliseren door producten in kleinere dozen te stoppen en het gebruik van plastic drastisch te verminderen, zoals de verbanning van vensterdozen. Dit bespaart ons alleen al tien ton plastic per jaar. En de Leitz Cosy serie is voorzien van een volledig plasticvrije verpakking. Deze kleine stapjes hebben best een grote impact op het totaal.’ 

Deze filosofie vertaalt zich ook naar nieuwe, duurzamere producten. ‘We proberen de CO2-uitstoot voor bepaalde producten zo veel mogelijk te verminderen. Maar als we nog wat uitstoot overhouden, dan compenseren we dat door te investeren in verschillende projecten, zoals behoud van het regenwoud en wind- en zonneparken. Bij deze CO2-gecompenseerde producten werken we samen met ClimatePartner, die de CO2-uitstoot per product berekent en welk deel we moeten compenseren. De handel en de eindgebruiker kunnen aan de hand van het projectnummer checken hoeveel er al is geïnvesteerd.’ 

Leitz Recycle range 

ACCO Brands heeft al langer de Leitz Recycle range in het portfolio. Hoogenboom: ‘Daarmee zijn we zo’n vijftien jaar geleden begonnen om gerecyclede producten op de markt te brengen. De markt was er echter destijds niet klaar voor. Er was lange tijd geen animo voor omdat recycle het imago had van mindere en dure producten. Lange tijd was de gerecyclede serie niet erg populair en was die in ons assortiment eigenlijk een ondergeschoven kindje. Maar nu is de situatie totaal anders en zie je de omzet van die range met de maand significant stijgen. De dealer springt erop in, de eindklant wacht erop en je ziet het steeds meer in tenders terug. De Eco-range krijgt een groter aandeel, vooral in de traditionele kantoorproducten. Dit resulteert zelfs in een kleine groei in een categorie die langzaam daalt.’ 

Bij ACCO Brands denkt vaak in concepten, zoals de Leitz WOW en Leitz Cosy serie. Een uitgebreid assortiment kantoorproducten in één bepaald design en kleurenpalet. ‘We zien de hele recycle-range dan ook als een design-reeks. Het is echt een serieus assortiment geworden verspreid over de verschillende productcategorieën die we aanbieden. Er is geen andere partij die zo’n breed pakket duurzame producten kan aanbieden’, stelt Hoogenboom. 

De Leitz Recycle range kende aanvankelijk alleen maar zwarte kleuren, maar sinds kort zijn kleuren als blauw, groen, rood en ten dele geel beschikbaar. Tak: ‘We constateerden dat mensen meer wilden dan alleen zwart en we voegden kleuren toe, zoals ze al gewend waren van ACCO Brands. Dit jaar worden de kleuren uitgebreid naar bureau-accessoires, nietmachines en perforatoren. Veel van deze producten worden gemaakt in Europa, zodat de transportkosten beperkt kunnen worden.’ 

Tak pikt er de showtassen en zichtmappen uit. ‘Dit zijn echt van die verbruiksartikelen die na een paar keer worden weggegooid. Deze kunnen we beter van gerecycled materiaal maken. Hierin hebben we een uitgebreid assortiment met allerlei formaten en diktes. Ook al is het maar 10 procent van het volume, de markt is zo groot dat er veel winst kan worden behaald. Mensen willen tegenwoordig best wat meer uitgeven voor een kwalitatieve L-map.’ 

Eindejaarscampagne volledig duurzaam 

Een ander nieuw en speciaal product is de Leitz-dispenser voor showtassen, die je zo op het bureau kan zetten. ‘Op die manier heb je het product altijd bij de hand en haal je het gemakkelijk uit de doos. De showtas is gemaakt van gerecyclede materialen, evenals de verpakking.’ 

De Recycle-lijn die bij Leitz begon, wordt ook doorgetrokken naar het merk Esselte, dat wat meer mainstream is. ‘Hierbij komen we ook met de gerecyclede kartonnen ordner, pockets en folders. Hiermee willen we een kwalitatief en goed te recyclen alternatief voor private label-artikelen neerzetten’, aldus Hoogenboom.  

De Recycle-range is ondertussen uitgegroeid tot een volwaardige categorie binnen het assortiment Leitz en Esselte. Hoogenboom: ‘Op termijn verwachten we dat 80 tot 90 procent van ons aanbod uit duurzame producten bestaat. Er is echter nog wel een lange weg te gaan voordat recycle standaard wordt. We roepen het en de wil is er, maar onder meer bij tenders is men niet altijd even consequent. Toch gaat het beslist gebeuren, ook al gezien de veranderende houding van mensen in het algemeen.’ 

Tak illustreert dit met een voorbeeld. ‘We hebben een eindejaarscampagne, waarbij eindgebruikers worden beloond voor de besteding van een bepaald bedrag aan producten op het gebied van opbergen en archiveren. Dit jaar kiezen wij er echter voor om mensen alleen te belonen als ze gerecyclede of CO2-gecompenseerde producten kopen. Dit ondersteunen we met sampling en promotie. We investeren meer in deze campagne dan we ooit in het twintigjarig bestaan ervan hebben gedaan. Ook onze dealers worden daarbij betrokken en kunnen zich ermee onderscheiden. Met deze vernieuwde  eindejaarscampagne willen we een signaal afgeven voor de toekomst.’  

X