KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards – KBM
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards – KBM
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Distributie»Meest gelezen nieuws»ACM ziet versnelde groei mobiel dataverbruik
Meest gelezen nieuws

ACM ziet versnelde groei mobiel dataverbruik

5 december 20182 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Sinds de introductie van mobiele abonnementen met ‘unlimited data’ –  door T-Mobile in januari 2017 en Tele2 in mei 2017 –  versnelt de groei van het mobiel dataverbruik. In het tweede kwartaal van 2017 steeg het totale mobiele dataverbruik (3G en 4G) met ruim 25% ten opzichte van het eerste kwartaal van 61 miljard MB tot ruim 77 miljard MB. De unlimited data-abonnementen lijken de concurrentie in de mobiele sector te versterken. Zo is in het eerste halfjaar van 2017 het marktaandeel van KPN op basis van het mobiele dataverbruik gedaald van 40-45% naar 30-35% terwijl dat van T-Mobile is gestegen van 20-25% naar 25-30%.

Populariteit vast-mobiele bundels blijft stijgen

De populariteit van vast-mobiele bundels is in het eerste halfjaar van 2017 sterk gestegen. Het gaat hier om abonnementen die vaste breedbanddiensten (internet, televisie en/of vaste telefonie) combineren met mobiele diensten in één pakket. Wanneer de consument deze bundel afsluit, ontvangt hij vaak een korting, een uitgebreider zenderpakket of extra mobiele data.

Begin 2017 werden ongeveer 1 miljoen vast-mobiele bundels afgenomen. Halverwege 2017 is dit aantal bijna verdubbeld naar 1,8 miljoen. De ACM ziet als voornaamste reden van deze stijging dat VodafoneZiggo in het eerste kwartaal 2017 ook vast-mobiele bundels heeft geïntroduceerd.

Effect bundeling op concurrentie

In juli 2017 concludeerde de ACM in een marktstudie dat er voorlopig voldoende concurrentie is op de telecommarkt ondanks de bundeling van telecomproducten in één pakket. Wel constateerde de ACM dat er naast voordelen voor de klant ook risico’s verbonden zijn aan bundeling. Overstappen kan voor klanten moeilijker worden wanneer aanbieders steeds meer exclusieve content aan bundels toevoegen.

Bundeling kan daarnaast nadelig uitpakken voor kleine aanbieders, waardoor het risico bestaat dat deze van de markt verdwijnen. Voor gezonde concurrentie is het belangrijk dat er ook kleinere telecomaanbieders blijven met scherpe tarieven. Deze aanbieders zijn daarbij vaak afhankelijk van gereguleerde toegang tot een vast netwerk. De ACM onderzoekt op dit moment welke regulering de komende jaren nodig is om te zorgen voor behoud van voldoende concurrentie. Dit onderzoek wordt binnenkort afgerond waarna een ontwerpbesluit wordt gepubliceerd.

Over de Telecommonitor
De ACM publiceert regelmatig kwartaalcijfers over de telecommarkten in de Telecommonitor. Deze laat de ontwikkelingen zien op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband, televisie en bundels op basis van cijfers van de belangrijkste partijen in de telecomsector.

Vorige artikelVodafoneZiggo stelt gigabitnetwerk in 2020 beschikbaar in Utrecht
Volgende artikel Partners van dean one krijgen met Mobile Wholesale unieke toegang tot @Work-portfolio T-Mobile

Gerelateerde berichten

2022: een jaar in cijfers

Topondernemer Roland Kahn gastspreker Officers World

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen
Current Month
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Abonnement
  • Adverteren
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!