Koninklijke Ahrend doet het beter dan de kantoorinrichter in de eerste helft van 2020 nog verwachtte. Dat is te danken aan de snelle omschakeling naar een propositie voor thuiswerken. Daarop speelt Ahrend dit jaar verder in, onder meer via een geheel nieuw DC in Veghel dat zich op dit nieuwe segment richt.
De vraag naar thuiswerkoplossingen is sinds eind 2020 exponentieel toegenomen. Ahrend verwacht hiermee in 2021 meer dan 30 miljoen euro omzet te kunnen genereren. Ahrend speelde hierop al vroeg in het jaar in met een volledig digitaal verkoopkanaal. 80% van de thuiswerkomzet wordt nu gerealiseerd met klant-specifieke thuiswerkwinkels (exclusieve bestelportals voor medewerkers van bedrijven) en 20% via de grote online retailers en de eigen webwinkels van Ahrend. Zo’n 15% van de thuiswerkomzet wordt door klanten geleased.
Ahrend moest hiervoor gedurende het jaar een grote transitie doormaken namelijk van primair een klant-order gestuurd naar ook een voorraad gestuurd businessmodel.
Onlangs nam Ahrend speciaal hiervoor een 15.000m2 groot distributiecentrum (DC) in gebruik waarmee de capaciteit opgeschroefd kon worden naar zo’n 6.000 leveringen per week.
Kwalitatieve thuiswerkplek
CEO Eugène Sterken: “We hebben speciaal voor thuiswerken het assortiment uitgebreid en fijnmazige distributie ingericht. Ahrend en Gispen zijn kwaliteitsmerken met een herkenbaar Nederlands design wat ook tot uitdrukking komt in de online referenties. Mensen kiezen voor hun thuiswerkplek bewust voor langdurig zitcomfort en ergonomie om nek- en rugklachten te voorkomen. De merkbekendheid, gekoppeld aan de betrouwbare kwaliteit van Ahrend en Gispen meubilair en in combinatie met de volledige digitale ontzorging vanuit voorraad hebben voor een aanzienlijk marktaandeel gezorgd in dit nieuwe segment. Het heeft alles tezamen ook veel nieuwe klanten opgeleverd.”
Kantoor ‘verboden terrein’
Sinds de uitbraak van Corona zijn kantoren ‘verboden terrein’. Dat is volgens Sterken een ongekende situatie voor iedereen die eerder regelmatig op kantoor werkte – het werkende leven staat op zijn kop – en dat heeft uiteraard ook direct gevolgen voor Ahrend als kantoorinrichter. De crisis bracht bovendien enorme logistieke uitdagingen met zich mee voor Ahrend dat gevestigd is in 24 landen in Europa, Azië en het Midden-Oosten. Zowel voor de bevoorrading van de verschillende productielocaties als voor de leveringen aan klanten. Sterken is trots op het getoonde ondernemerschap binnen het bedrijf waardoor Ahrend zonder noemenswaardige disrupties haar klanten wereldwijd heeft kunnen blijven beleveren. Naar het einde van het jaar kon het omzetverlies aanzienlijk worden beperkt tot -23%, terwijl de achterstand in de orderportefeuille werd teruggebracht tot -8%. Ahrend kon daarbij profiteren van de brede investeringen en innovaties in haar productportfolio en merkbeleving waardoor de bruto marge met 2% steeg, terwijl de operationele kosten met 11% werden teruggebracht.
Snelle verandering
Een jaar geleden hield Ahrend rekening met een omzetterugval van 35% als gevolg van bedrijfsorders die door de coronamaatregelen tot nader order door grote werkgevers on hold werden gezet.
Eugène Sterken: “Het tweede en derde kwartaal van vorig jaar waren ‘echt zwaar’ voor Ahrend, zegt Sterken. ,,Kantoren zaten op slot. De vraag naar vervanging van kantoormeubilair viel weg en de omzet kwam onder druk te staan.”
Volgens topman Eugène Sterken heeft vooral de snelle anticipatie op de nieuwe werkrealiteit waarin direct duidelijk werd dat meer thuiswerken van blijvende aard zou zijn ervoor gezorgd dat het bedrijf in 2020 haar omzetverlies heeft weten te beperken tot -23% bij hogere bruto marges en een sterke cashflow. Naast strak kostenmanagement dat leidde tot een daling van de operationele kosten met 11% en het naar voren halen van een al geplande reorganisatie bleef Ahrend ook investeren, met name in productontwikkeling en de verdere uitbouw in Frankrijk.