ALSO biedt zijn partners nu een zeer efficiënte platformtechnologie aan die het streamen van clouds in Europa aantrekkelijker, sneller en goedkoper zal maken, zowel voor video’s, muziek als online games, en voor de virtualisatie van data-intensieve B2B-applicaties als 3D-printen. Alle inhoud en alle software kan worden gevirtualiseerd, geheel onafhankelijk van de provider. Dat stelt serviceproviders en telco’s in staat hun inhoud op abonnementsbasis aan te bieden, vergelijkbaar met de aanbiedingen van toonaangevende internationale technologiebedrijven. Gebruikers kunnen zich dan eenvoudig abonneren op inhoud, het kopen of lenen, het downloaden naar alle apparaten met internettoegang en betalen voor wat ze daadwerkelijk gebruiken.
Virtualisatie van content, of het nu games, video’s, audio of data-intensieve applicaties zijn, is enorm toegenomen met de opkomst van cloud computing. ALSO erkende deze trend al in een zeer vroeg stadium en ging een technologisch partnerschap met de Spaanse streamingspecialist Ludium aan. Er werd flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van een platform-as-a-service-oplossing voor virtualisatie.
“Met het nieuwe virtualisatieplatform zullen we ons technologisch leiderschap als fullserviceprovider ook in dit segment blijven uitbreiden”, zegt Gustavo Möller-Hergt, CEO van ALSO Holding AG (SIX: ALSN). “Met deze oplossing kunnen onze partners hun klanten op cloud gebaseerde streaming van het breedste assortiment aanbieden door middel van een abonnement. Daarmee hebben we de technologische basis gelegd om samen met onze partners zo snel mogelijk te profiteren van deze snelst groeiende sector van de entertainmentindustrie.”