Voor het eerst ooit openen de drie consumentengoederenbeurzen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld samen het seizoen in Frankfurt am Main op een vrijdag, 7 februari 2025. Ambiente, dat 4000 exposanten telt, legt onder meer de focus op de hospitality en het nieuwe onderdeel Interior Looks, dat de inrichting van leven, wonen en werken verenigt. Het randprogramma van Ambiente omvat actuele onderwerpen als duurzaamheid en circulariteit, AI en het nieuwe werken.
Ambiente legt volgend jaar de focus op onder meer de groeiende hospitality-sector. “We hebben het randprogramma voor hoteliers en inkopers uitgebreid en geïnternationaliseerd”, zegt Julia Uherek, Vice President Consumer Goods Fairs Messe Frankfurt. “Een hoogtepunt is de speciale presentatie The Lounge als schakel tussen hospitality, contractbusiness en interieurdesign.”
De organisatie heeft de onconventionele designer Fabian Freytag, die AI in zijn werk integreert, als de nieuwe Ambiente Designer 2025 weten te strikken. Met The Lounge – Shades of Space in Galleria 1 presenteert de bekroonde designer inspirerende stijlwerelden voor de hospitality ruimte van morgen.
Interior Looks
Op het raakvlak tussen contract business en hospitality presenteert Ambiente het nieuwe merkgebied Interior Looks. Voor het eerst bestrijken premium meubel- en inrichtingsmerken alle gebieden van leven en wonen – van slapen, eten, wonen tot werken. Uherek: “Met het gecureerde nieuwe Interior Looks-gebied willen we geselecteerde meubel- en interieurmerken in contact brengen met nieuwe, internationale inkopers in de contract business- en hospitality sector, evenals de vakhandel. Daarom is dit onderdeel specifiek in de buurt van het Office Design & Solutions-productassortiment in hal 3.1 gelokaliseerd.” Een opvallend ruimteconcept moet het debat over moderne lifestyle-assortimenten en nieuwe inrichtingsoplossingen stimuleren. Dit maakt deze hal nog meer tot een designhub voor interieurontwerpers, interieurarchitecten en contractinrichters.
Randprogramma
Het randprogramma van Ambiente bestaat uit actuele onderwerpen als duurzaamheid, design & lifestyle, het nieuwe werken, digitalisering en de toekomst van de detailhandel. De vijf academies die zich richten op de thema’s van Hospitality, Future of Work, Remanexpo, Conzoom Solutions en de Creative Academy op Creativeworld, delen een schat aan deskundige kennis over deze onderwerpen. Het programma is opgedeeld in themadagen, zoals de Awards Day op de vrijdag van de beurs. Zaterdag is er voor het eerst de Designer Day 2025 in samenwerking met de German Design Council, waarop presentaties worden gegeven over urgente onderwerpen als AI en circulariteit. Een speciaal onderdeel van het Future of Work-programma zijn de Architectendagen op zaterdag en zondag. De Conzoom Solutions Academy zal zich richten op het onderwerp retail van de toekomst.
Creativeworld
Creativeworld, dat nog steeds zeer populair is en de beursvloer razendsnel uitverkocht, breidt zijn positie als internationaal B2B platform voor hobby-, handwerk- en kunstenaarsbenodigdheden verder uit. De deelname van sterke merken als Brother International, Colart, Marabu, Rayher, Rico Design en Staedtler onderstreept volgens de organisatie de toonaangevende positie van de beurs in het creatieve en hobby-segment. De laatste trends in deze sector worden gepresenteerd in synergie met de exposanten. Op Awards Day zal een (internationale) jury van experts de Creative Impulse Award bekendmaken, de gerenommeerde branche Oscar. Danny Rombouts, directielid van beursorganisator ASWS, vertegenwoordigt overigens ons land in deze vakjury.
Ambiente en Christmasworld vinden plaats van 7 tot en met 11 februari 2025, Creativeworld van 7 tot en met 10 februari 2025, in de Messe Frankfurt.