De vakbeurzen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld verstevigen hun positie als wereldwijd trefpunt voor lifestyle, seizoensdecoratie en creatieve producten, maar tegelijkertijd verdwijnt het office-segment van de beursvloer. Tijdens een persbijeenkomst in Hotel New York (Rotterdam) lichtten Stefan Schopp (Director Christmas- & Creativeworld) en Erdmann Kilian (Director Press Consumer Goods) de plannen voor 2026 toe.
De organisatie heeft besloten het office-deelgebied los te laten. āHet onderdeel Office Design & Solutions verdwijnt,ā zegt Erdmann Kilian. āMaar themaās als work spaces keren deels terug binnen het woonsegment, passend bij de trend dat thuis en werk steeds meer samensmelten.ā Het commerciĆ«le aanbod aan kantoorbenodigdheden wordt voortaan geconcentreerd op Paperworld Middle East in Dubai. Verder is Remanexpo, het platform voor gereviseerde printeronderdelen, software en hardware, van het toneel verdwenen en een eigen event elders begonnen.
Volgens Stefan Schopp blijven de beurzen in Frankfurt juist een krachtig platform voor creatieve en designgerichte segmenten. āOnze beurzen verbinden de wereldwijde industrie efficiĆ«nter dan ooit ā het hele jaar door, digitaal Ć©n fysiek. Zo bouwen we aan veerkrachtige netwerken in een snel veranderende wereld.ā
De Messe meldt opnieuw volgeboekte hallen. Zowel marktleiders als nieuwkomers grijpen het moment om nieuwe kansen te creĆ«ren. De nadruk ligt op groeigebieden als HoReCa, hospitality interiors, projectinrichting, conceptdecoratie en meubeldesign ā met meer ruimte voor ontmoeting en kennisdeling dan ooit.
Gericht netwerken via digitaal platform
De organisatie investeert in een nieuw digitaal netwerkplatform dat bezoekers en exposanten het hele jaar door met elkaar verbindt. Een intelligent algoritme koppelt profielen en interesses en stelt relevante matches voor.
āZo brengen we bedrijven veel gerichter met elkaar in contact,ā legt Kilian uit. Met het LeadSuccess-systeem kunnen exposanten hun beurscontacten scannen, analyseren en direct opnemen in hun CRM. āDat maakt de beursdeelname meetbaar en voorspelbaar.ā
Ambiente Living: inspiratie in hal 3.1
In hal 3.1 van Ambiente Living komen verschillende woonwerelden samen. Merken als Blomus, Ethnicraft, Serax en Vario Büromöbel tonen er hun nieuwste collecties, naast fabrikanten als Guaxs en Orrefors Kosta Boda. Ook woonaccessoire-merken als Designletters, Philippi en Sompex zijn ruim vertegenwoordigd.
Het snelgroeiende segment Interior Looks omvat namen als JAB Anstoetz Group, Christine Krƶncke Interior Design, Rodam en Signet. Bovendien viert het Talents-programma zijn 25-jarig jubileum met een overzicht van oud en nieuw design. Hal 3.1 is opnieuw dƩ ontmoetingsplek voor interieurontwerpers, (binnenhuis)architecten en designliefhebbers.
B2B-focus versterkt met Ambiente Projects
Naast retail zet Ambiente nadrukkelijk in op Ambiente Projects, het nieuwe platform voor professionele eindgebruikers in hospitality en contract business. Het bundelt themaās als HoReCa, Hospitality Interiors en Contract Business en voegt nieuwe formats toe, zoals Back of House, Interior Looks en het Interior Design & Architecture Hub. Daarmee wordt de B2B-focus zichtbaarder en beter afgestemd op uiteenlopende doelgroepen.
Ontwerpster Katty Schiebeck uit Barcelona is benoemd tot Ambiente Designer 2026. Bekend om haar elegante stijl in luxe-interieurs en hospitality ontwerpt zij het nieuwe Interior Design & Architecture Hub in hal 3.1. Het platform toont geselecteerde designproducten en biedt via een geĆÆntegreerde academy kennis en inspiratie over internationale interieur- en contractprojecten.
Creativeworld: meer kennis en beleving
De uitverkochte Creativeworld wordt naar eigen zeggen opnieuw een bruisend platform met merken als Royal Talens, Schmincke, Staedtler en Da Vinci. Nieuw is de Creative Academy, die zich ontwikkelt tot een erkend trainingsplatform voor creatieve retailers. Met gecertificeerde opleidingen en extra zichtbaarheid biedt het initiatief een duidelijke voorsprong in een concurrerende markt, meent de organisatie.
De Creative Academy verhuist naar hal 1.2; de Trendpresentaties vinden plaats in hal 1.1. De nieuwe Graffiti Wall nodigt bezoekers uit om zelf de wereld van urban art te ervaren. Ook ontstaan er interessante synergieƫn met Ambiente Giving, waar merken als Faber-Castell, Kikkerland en Troika hun creatieve en designgerichte cadeauconcepten tonen.
Ambiente en Christmasworld vinden plaats van 6 tot en met 10 februari 2026, Creativeworld van 6 tot en met 9 februari 2026, in de Messe Frankfurt.


