Duurzaamheid en groei hebben een goede match bij Herma. De ambitie is om in 2040 klimaatneutraal te zijn. De etikettenspecialist investeert de komende jaren fors in verduurzaming en wil zich hiermee als koploper onderscheiden. Ook liggen er groeiplannen met de uitbreiding van de productiecapaciteit in innovatieve en digitale oplossingen. Karim Aouadi duidt de plannen.
Het boekjaar 2022 kenmerkte zich door drastische prijsstijgingen van grondstoffen en een uitdagende inkoopsituatie. Daarbij hadden de beperkingen van de coronajaren ook nog steeds impact. ‘Hoewel we de meeste van die problemen achter ons hebben gelaten, ondervinden we hier en daar nog steeds de gevolgen. Door de opwaartse prijsspiraal als gevolg van duurdere grondstoffen steeg de omzet van Herma ook veel sneller dan gepland. Vorig jaar hadden we een totale omzet van 510,6 miljoen euro, wat een stijging van 19,2 procent was ten opzichte van 2021. Momenteel zijn we aan het acclimatiseren van de nasleep van deze ontwikkelingen’, vertelt Karim Aouadi, al jaren de Herma-man in charge op de Benelux-markt.Â
Nieuwe uitdagingenÂ
Toch kent 2023 weer nieuwe uitdagingen voor Herma. ‘De beschikbaarheid van grondstoffen ligt weer op een goed niveau, de magazijnen van onze afnemers zijn tot de nok toe gevuld. Maar we hebben nu te maken met een hoge inflatie. Daarnaast merken we dat de eindgebruiker bespaart op etiketten, een trend die is ingezet tijdens corona. Bovendien is de corona-gerelateerde omzet verdwenen en we zijn weer terug op het niveau van 2019.’Â
Ondanks al deze uitdagingen streeft Herma op de (middel)lange termijn naar een duidelijke groeikoers en die is vastgelegd in de Herma 2030-strategie. ‘Dit betekent dat wij de productiecapaciteit tot die tijd gaan uitbreiden. De focus hierbij ligt op innovatieve etiketteer-oplossingen voor industriële klanten en meer digitale oplossingen voor de office- en particuliere gebruikers. Met de etiketteermachines richten we ons vooral op Noord-Amerika en Azië.’Â
Aouadi zoemt in op het belang van innovatie en digitalisering van de office-divisie. ‘De online business is alleen maar toegenomen ten koste van de fysieke winkel. Dit kanaal stelt hele andere eisen door de groeiende digitale content. De gebruiksvriendelijke media-server is volkomen vernieuwd, zodat onze handelspartners snel en comfortabel over belangrijke productafbeeldingen, video’s en andere verkoopondersteunende informatie kunnen beschikken.’Â
FijndistributieÂ
De Herma-man in de Benelux constateert dat de markt snel verandert. ‘Betrouwbaarheid en snelheid zijn belangrijke factoren in de levering van producten. Het product dat bij de groothandel of distributeur op voorraad ligt, is eenvoudig toegankelijk voor de eindgebruiker. Is dat niet zo, dan komt de fijndistributie bij fabrikant of leverancier in beeld. Wij anticiperen hierop door snel te schakelen met onze moderne logistiek. We kunnen in overeenstemming met onze klanten de fijndistributie vanuit ons centrale magazijn in Duitsland op ons nemen. Dit geldt voor artikelen die niet op voorraad liggen bij bestaande afnemers. Het hele assortiment van Herma is zodoende toegankelijk voor de eindklant.’ Â
In dit kader speelt duurzaamheid een belangrijke rol in alle activiteiten van het Duitse familiebedrijf. ‘Duurzaamheid is de centrale motor binnen alle divisies van Herma, ten bate van groei en concurrentievoordeel. We hebben in een rapport neergelegd dat we in 2040 onze CO2-uitstoot netto naar 0 brengen, waarbij ook de indirecte emissie wordt meegerekend. In het kader hiervan nemen we deel aan de wereldwijd actieve Science Based Target Initiative (SBTi). Herma committeert zichzelf om hiermee aan de slag te gaan en jaarlijks te rapporteren om de doelstelling te halen. Een van de acties is om binnen zeven jaar het aandeel groene stroom in de totale energiebehoefte van 25 naar minimaal 50 procent te brengen, terwijl het aandeel gas gaat dalen. In de loop van 2030 zal gas vervangen moeten worden door groene waterstof, speciale warmtepompen of biogas. We investeren in de komende zeven 25 miljoen euro in deze verduurzamingsactiviteiten.’Â
VoorloperÂ
Herma verwacht met deze strategie op termijn voordeel te behalen ten opzichte van andere marktpartijen. ‘De markt gaat op den duur ook vragen naar duurzame oplossingen. Omdat we voorloper zijn, denken we spekkoper te zijn. We leggen in dit verhaal veel verantwoordelijkheid bij onszelf, maar gaan ook samen met onze toeleveranciers afstemmen hoe we de doelstelling kunnen bereiken. We streven ernaar dat in de grondstoffen die we gebruiken, de CO2-uitstoot al is gereduceerd. We kijken ook naar beter recyclebare producten en een fossielvrij wagenpark in de toekomst. Zo streven we in het totale plaatje, met ons allen, naar 0-emissie.’Â
Ook gaan volgens Aouadi groene keurmerken en certificaten die gekoppeld zijn aan producten, een steeds belangrijkere rol spelen. ‘De vorig jaar geïntroduceerde Silphie-etiketten zijn daar een goed voorbeeld van. Waar er nu nog gevraagd wordt naar dergelijke gecertificeerde producten, zal dat in de toekomst vanzelfsprekend zijn. De eisen en regelgeving zullen hierin steeds scherper worden. We zetten daar sterk op in.’ Â