Quantore wil het rendement gaan optimaliseren van de investeringen. Nu de grote, vooral infrastructurele, investeringen grotendeels achter de rug zijn, ligt het fundament er om de leden meer profijt te laten trekken. Of het nu financieel, logistiek, organisatorisch of qua dienstverlening is, iedereen moet de pluspunten kunnen gaan merken. Ondanks de inflatie, prijsstijgingen, schaarste aan goederen en een krappe arbeidsmarkt, laveert de cooperatie uit Beuningen langs deze obstakels met veel vertrouwen in de toekomst. Arnold Theuws, directeur van Quantore, legt uit waarom.

Arnold Theuws neemt eerst de gelegenheid te baat om terug te kijken op de realisatie van de nieuwbouw bij Quantore, die vooral gericht was op een efficiëntere logistieke mechanica en de uitbreiding van assortimenten. ‘Vorig jaar hebben we veel ranges kunnen uitbreiden, met name in de facilitaire hoek, deels corona-gerelateerd maar merendeels betrof het andere, algemene facilitaire producten. Ook hebben we in 2021 nieuwe mechanica geïnstalleerd in de nieuwbouw en een update gedaan van de mechanisatie in de oudbouw. Eén van de redenen voor deze investering in mechanica was de te verwachten arbeidskrapte. Een bijkomend argument was om de logistieke kosten zo veel mogelijk te beperken met een blik op de grote concurrenten, om zo een concurrentievoordeel te behalen. Daarnaast wilden we de service voor de leden vergroten met deze investeringen en de eventuele gevolgen bij (grote) calamiteiten beperken. We hebben de processen kunnen optimaliseren, waardoor we nu veel minder mensen nodig hebben dan voorheen.’

Doelmatige investering

Nadat de nieuwe mechanica medio vorig jaar operationeel werd, was er nog een klein half jaar nodig om de noodzakelijke verhuizingen van artikelen te organiseren, de software te optimaliseren en de machines goed in te regelen. ‘Nu kunnen we de beoogde productiviteit realiseren. Dat we het nieuwe systeem als zo snel en zo hard nodig hebben omdat we zo moeilijk aan personeel kunnen komen, hadden we niet kunnen bevroeden op het moment dat we de beslissing hebben genomen. We zijn er maar wat blij mee. Als we deze productie met de oude mechanica en de huidige beschikbaarheid van arbeidskrachten hadden moeten doen, waren we helemaal in de knel gekomen. Los hiervan is de businesscase ooit gemaakt op bepaalde salariskosten, maar deze gaan flink omhoog. De machines blijven net zo duur, dus de businesscase wordt alleen maar beter. Uiteindelijk is het dus een zeer doelmatige investering geweest.’

Zoals iedereen, zowel bedrijfsleven als consument, geconfronteerd wordt met prijsstijgingen en inflatie, gaat ook deze uitdaging niet aan Quantore voorbij. Theuws: ‘Sinds oktober vorig jaar buitelen leveranciers over elkaar heen met stijgende prijzen. Zelf merken we het natuurlijk ook: de energieprijzen gaan omhoog, hout en transport zijn veel duurder. Dan raakt dat ook onze assortimenten. Dat zien we overal terug en daar komt momenteel nog geen eind aan. Hopelijk is om meerdere redenen de oorlog in de Oekraïne snel afgelopen. Vooral de papier- en pulpmarkt is helemaal in de war. Die oplopende prijzen dragen misschien wel bij aan een omzetstijging, maar dat is inflatoire omzet.’

Schaarste

Door deze ontwikkelingen is er ook een schaarste aan goederen, die deels ook de prijsverhogingen veroorzaakt. ‘De beschikbaarheid van papier was de afgelopen maanden onder de maat en voor de komende maanden verwachte we echt schaarste. Niemand in de markt weet hoe het precies gaat lopen en wij houden ons hart vast. Wat zit er achter papier? Het zijn elementen als houtpulp en energie, allebei schaars en veel duurder. Dat vormt een flinke beer op de weg.’

Deze omstandigheden hebben zo ook hun weerslag op de leveringen van Quantore. ‘Vooral tijdens corona hebben we hiermee problemen gehad, gelukkig loopt het nu iets beter. Behalve papier dus. De vraag is: hebben we vandaag genoeg voor morgen? In het najaar hadden we hier nog een gigantische hoeveelheid papier staan, maar dat is nu allemaal weg. Je ziet gewoon hele gaten in het DC waar normaal papier had moeten liggen. Ook een grote uitdaging.’

Vorig jaar januari vond de implementatie van het nieuwe ERP-systeem plaats. ‘We zijn nu ruim een jaar verder. Zelfs met de kennis van vandaag vinden we dat deze operatie goed is verlopen, hoewel leden er vooral in het begin wat hinder van hebben gehad. We hebben continu zaken kunnen aanpassen en verbeteren, maar we moeten nog steeds enigszins finetunen. Sinds een aantal maanden hebben we de grootste vraagstukken achter ons. De medewerkers hebben meer kennis van het systeem en de managementinformatie is beter ter beschikking. Ik ben meer dan tevreden over het niveau dat we nu hebben bereikt. Het is een uitermate complex geheel, want je kunt ook zomaar stil komen te staan. Op operationeel niveau heeft het wel impact gehad, maar niet in extreme mate.’

Blik vooruit

Nu de grootste klachten van leden en de foutjes achter de rug, kan Theuws vooruitkijken. ‘Zo kunnen we verder met de aanpassing van ons klachtensysteem en de uitrol van de tool om verrijkte content, die al in onze systemen zat, aan onze leden door te geven. Ook gaan we ons bestelsysteem vernieuwen, want die is ook al zo’n vijf jaar oud. Terwijl we de achterkant bijna op orde hebben, kunnen we aan de voorkant die tools creëren waar leden blijer van worden. Dan gaan ze merken wat de betere basis voor hen kan gaan betekenen, In de loop van dit jaar en begin volgend jaar moet dat zijn beslag krijgen.’

De Quantore-directeur is opgelucht dat het gros van de grote investeringen achter de rug is. ‘En precies op tijd. Want als we die nieuwe hal nu hadden moeten bouwen, was de investering veel hoger geweest. We zijn momenteel in een zodanige positie beland dat Quantore geen versterking meer nodig heeft van het eigen vermogen, waarbij we de kosten niet meer integraal hoeven door te rekenen en de condities kunnen verbeteren. Wij hebben als organisatie veel minder zelf nodig, want we hebben de grote bestedingen voltooid. Je kunt er dan beter voor zorgen dat de cash bij de leden komt, omdat het op dit moment meer rendement oplevert dan het geld in de coöperatie houden.’

Een ander belangrijk discussiestuk binnen Quantore is de herijking van de coöperatiestrategie. ‘We hebben verschillende typen leden die samenwerken binnen de coöperatie op het gebied van inkoop en logistiek, maar tegelijkertijd concurreren ze elkaar in de markt. Onder de leden leeft al langer het idee om met elkaar betere afspraken te maken over de manier van verkopen. We zijn nu aan het bekijken hoe we de regels binnen de coöperatie hebben gemaakt. Wat vinden we eerlijk, wat vinden we prettig, wat kunnen we wel of niet? We nemen het hele traject van de werking van de cooperatie onder de loep en kijken wat er vernieuwd kan worden om genoemde knelpunten op te lossen. De Nederlandse Coöperatieraad begeleidt ons hierbij en we houden sessies met een afspiegeling van onze leden. We hopen daarna met een voor iedereen bevredigend resultaat te komen binnen de (wellicht aangepaste) statuten en de wettelijke kaders. Daarbij heeft elke categorie van de leden, zoals e-commerce, retail en B2B, een eigen dynamiek en proberen we die op elkaar af te stemmen.’

Positief gestemd

Theuws ziet nog steeds groeimogelijkheden in de huidige markt met het coöperatiemodel. ‘De groothandelsmarkt is flink in beweging, ook concurrenten zijn druk bezig met hun strategie. Ik ben ervan overtuigd dat wij de partij zijn die per definitie een belangrijke rol kan spelen voor de wederverkoper. Ik verwacht bovendien dat er in de Belgische en de Nederlandse markt nog ruimte voor ons vrijkomt, vanwege de huidige marktontwikkelingen.’

Ondanks de roerige markt, is hij voor 2022 positief gestemd. ‘Het is tot nu toe natuurlijk een lastig jaar, maar gezien de omstandigheden ben ik tevreden over het eerste kwartaal. Vorig jaar hebben we een kleine min gedraaid, maar in vergelijking met 2019, het laatste ‘normale’ jaar voor corona, zijn we gelijk gebleven. Het is niet goed, maar zeker niet slecht. Elk jaar doen er zich weer kansen voor, maar we hebben ook teleurstellingen gehad. Maar dat is ondernemen.’

Theuws hoopt tot slot dat er veel leden op 9 mei naar de Relatiedag komen, na twee jaar afwezigheid. ‘Hopelijk maken zoveel mogelijk mensen, zowel leveranciers als Quantore-leden en -medewerkers, gebruik van de gelegenheid om elkaar weer te ontmoeten, het gesprek aan te gaan en verbinding te zoeken. Het blijft per slot van rekening een mensenbusiness, zodat we met elkaar voorwaarts kunnen gaan.’

X