Het boterde vanaf het begin al niet tussen Audax en de Marskramer-franchisenemers, zo meldt het Financieel Dagblad.Ergernis over ‘het gebrek aan kennis van zaken’ is er al sinds overname toen duidelijk werd dat winkels amper beleverd werden. Al een half jaar na de overname bleek dat de winkeliers nauwelijks artikelen konden inkopen bij Audax en zelf op zoek moesten naar artikelen voor in de winkel.
Communicatie met het hoofdkantoor was slecht, digitaal werd nauwelijks geïnvesteerd en het was (en is) een komen en gaan van eindverantwoordelijken waardoor veel franchisers zich niet gehoord voelden. ‘Problemen zijn de afgelopen twee jaar nauwelijks opgelost. Niemand daar voelt zich verantwoordelijk, ook niet middenin deze coronacrisis’, stelt een van hen. ‘Ik ben benieuwd hoe ze de contracten met mij en mijn collega’s denken te gaan ontbinden’.
Franchisenemers
Met de overname van Marskramer in 2019 zou een nieuwe stap in de uitbouw van de winkeldivisie gezet worden, toen nog onder leiding van Casper de Nooijer, destijds ceo van Audax. Inmiddels is Hubert de Leeuw, zoon van Audax-oprichter Jacques de Leeuw, terug als ceo.
Audax zal de contracten met franchisenemer moeten ontbinden. Hoe dit proces uitgevoerd zal worden is nog niet duidelijk. De mogelijkheid voor franchisenemers om zelfstandig onder de naam van de franchiseformule verder te gaan wordt nog onderzocht. Eind 2021 zal Audax stoppen met de franchiseformules.