In de 36 Essent-shops kunnen klanten van BCC niet alleen advies krijgen over het terugdringen van hun energieverbruik, maar ook rechtstreeks een nieuw energiecontract afsluiten. In een later stadium breiden BCC en Essent het aantal diensten en producten uitgebreid met onder meer smart home oplossingen en de verkoop van zonnepanelen. De samenwerking heeft een looptijd van drie jaar.
Essent werkte hiervoor samen met MediaMarkt. Het contract werd door beide partijen niet verlengd. Dat gaf BCC de mogelijkheid om met Essent in zee tegaan en direct gebruik te maken van de ervaringen die de energieleverancier de afgelopen jaren heeft opgedaan met shop-in-shop concepten. BCC rekent om die reden op een ‘vliegende start’ vanaf januari 2018, aldus de directie van de electro retailer.
Herman Bramer, Algemeen Directeur bij BCC, noemt de combinatie BCC en Essent een ‘logische fit’: “Net als wij heeft Essent klanttevredenheid zeer hoog in het vaandel staan en ook zij onderkennen dat tevreden en loyale klanten de sleutel tot succes zijn.” Volgens Bramer kan BCC dankzij de nieuwe samenwerking op termijn een totaalpakket aanbieden aan de klant. “Onze winkels worden een logische plek voor persoonlijk advies op het gebied van energiediensten, smart home en energiebesparende oplossingen.”
BCC ging ruim een jaar terug van start met een transformatieplan, waarbij in eerste instantie is gekeken naar de efficiency en het onder controle brengen van de kosten. De retailer met 70 winkels en een online platform is al enige jaren verliesgevend. 2017 is volgens Bramer een goed jaar geweest. “Het resultaat is aanzienlijk verbeterd, in lijn met het plan dat is gemaakt.”
De Nederlandse keten bevindt zich inmiddels in de tweede fase, waarbij de focus ligt op het verbeteren van het rendement op de omzet. Daar is onder meer de samenwerking met partners belangrijk in, vertelt Bramer. Hij stelt dat BCC een aantal dingen beter kan dan anderen, maar niet alleen succesvol kan blijven. “Mijn overtuiging is dat niemand dat kan.”
De winkelketen verkoopt sinds vorig jaar via bol.com en die samenwerking gaat als het aan Bramer ligt straks verder. Zo ziet hij een rol voor BCC weggelegd in de aftersales van bol.com. Verder opende BCC begin dit jaar shop-in-shops van Essent en zijn door een samenwerking met Mobiel.nl volgens hem alle telecomproviders aangesloten.
Of er meer shop-in-shops van andere partijen komen, kan Bramer nog niet zeggen. “Dat hangt af of we met de partner waarde kunnen creëren op de winkelvloer.” BCC is volgens hem met meerdere partijen aan het praten ‘om gezamenlijk een goed businessmodel uit te werken’. In de loop van dit jaar komt daar mogelijk meer duidelijkheid over.