Albert Zwart is Managing director van 123zakelijk BV en OfficeCentre BV.
Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?
2024 was zowel zakelijk als privé een interessant jaar met veel ontwikkelingen en veranderingen. Hierin stond flexibiliteit en doorzettingsvermogen centraal. Het is goed om te zien dat mensen met veel inzet en passie een hoop kunnen bereiken en dat een juiste mindset een hoop resultaat kan opleveren.
Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?
Eind 2023 bereikte 123inkt.nl overeenstemming over de overname van Staples Benelux. Het afgelopen jaar stond voornamelijk in het teken van het vormgeven van richting en strategie na het faillissement, evenals de integratie van Staples Benelux binnen de organisatie. Een hele klus, maar we merken dat processen steeds beter op elkaar zijn afgestemd en onze klanten positief reageren op onze ingezette strategie.
Welke innovatie of trend binnen de office sector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?
Duurzaamheid is een onderwerp waar iedereen mee bezig is, elk vanuit zijn eigen perspectief. Hoewel de trend al groot is bij overheden en grotere ondernemingen, zal deze in de toekomst nog breder gedragen worden. Het eerlijk vergelijken van producten en diensten op duurzaamheidscriteria is hierbij essentieel.
Het leveren van producten zal nog meer gepaard gaan met het aanbieden van diensten. Deze combinatie maakt het mogelijk om beter in te spelen op de specifieke behoeften van klanten, bijvoorbeeld door abonnementsmodellen of servicecontracten aan te bieden. Deze trend zal naar verwachting steeds belangrijker worden.
En welke trend of ontwikkeling vind je het meest zorgelijk voor de continuïteit van de branche?
De groeiende integratie van slimme technologieën en digitale oplossingen in de werkomgeving zou het gebruik van traditionele kantoorartikelen kunnen verminderen. Het is belangrijk om hier in de bedrijfsvoering op in te spelen, zodat je kunt blijven inspelen op veranderende behoeften van de markt.
Als je één bedrijf en/of persoon binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?
Voor mij persoonlijk is er in 2024 niet één persoon of bedrijf, maar zijn er twee bedrijven/teams die voor mij een groot verschil hebben gemaakt. Dit zijn de teams van de beide bedrijven waar ik in 2024 mij volledig voor heb ingezet. Mijn collega’s van 123zakelijk en Staples hebben inzet en veerkracht getoond en hebben mij in een druk jaar enorm ondersteund en bijgestaan. Zij hebben voor mij het verschil gemaakt.
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?
Een belangrijke uitdaging én kans ligt in duurzaamheid en het aanbieden van totaaloplossingen. Klanten verwachten op het gebied van duurzaamheid een eerlijk advies en transparantie, zonder greenwashing. Daarnaast vraagt de invoering van de CSRD om gedegen voorbereidingen, waar wij als organisatie inmiddels mee van start zijn gegaan. Totaaloplossingen gaan verder dan het leveren van losse producten; het betekent het bieden van geïntegreerde diensten die aansluiten bij de specifieke behoeften van de klant, van advies tot implementatie en nazorg. Door proactief in te spelen op deze ontwikkelingen, blijven we relevant en toekomstbestendig.
Wat is je persoonlijke ambitie voor het komende jaar, zakelijk en privé?
Zakelijk wil ik voortbouwen op de basis die we als organisatie in 2024 hebben gelegd. Mijn focus ligt op het behouden van een hoge klanttevredenheid en het verder uitbreiden van ons aanbod, zodat we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn. Privé wil ik gezond blijven, omdat ik geloof dat een goede gezondheid de basis vormt om met plezier aan mijn persoonlijke en professionele ambities te werken.
Welk advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?
Het realiseren van waardecreatie voor een bedrijf wordt naar mijn mening de komende jaren steeds belangrijker en vormt de basis voor langdurig succes en groei. Het is essentieel om producten en diensten verder te verbeteren, bedrijfsprocessen te optimaliseren en duurzaam te ondernemen. Door deze aspecten te blijven ontwikkelen, zorg je ervoor dat het bedrijf niet alleen zijn concurrentiepositie versterkt, maar ook waarde toevoegt voor alle stakeholders, en blijft inspelen op de veranderende wensen van klanten en de markt.