BIC wordt de nieuwe eigenaar van het Canadese Inkbox, een direct-to-consumer (DTC) leverancier van semi-permanente tatoeages. BIC zelf spreekt over een mijlpaal voor de divisie Human Expression (voorheen Stationary).
Inkbox, werd in 2015 opgericht door de broers Tyler en Braden Handley. Het hoofdkantoor is gevestigd in Toronto, Canada – en werkt met een team van meer dan 150 mensen verspreid over Canada, de VS en Japan. In 2018 haalde het zo’n 13 miljoen dollar op in private equity-financiering. De start-up verwacht pas in 2024 winstgevend te zijn, toch legt BIC 65 miljoen dollar neer voor de start-up.
Inkbox kan trots zijn op een brutowinstmarge van meer dan 60%. Het bedrijf beweert 800.000 actieve klanten te hebben, waarvan een meerderheid bestaat uit “Gen Z-vrouwen met een sterke interesse in zelfexpressie”.
Actief
Inkbox is een digital native business en ondersteunt een gemeenschap van tatoeëerders en ontwikkelt limited edition ontwerpen met beroemdheden en merkpartners. Recente samenwerkingen waren onder andere een gelicenseerde collectie van K-popgroep BTS en een samenwerking met ‘InstaPoet’ Rupi Kaur. Met een robuuste strategie voor betrokkenheid bij sociale media heeft Inkbox 1,5 miljoen volgers op Instagram en is het 12e grootste beautymerk op TikTok.
De semi-permanente tatoeages worden op aanvraag ontworpen en gemaakt en maken gebruik van een inktformule op plantaardige basis en blijven tussen 1-2 weken zitten.
Strategie BIC
Inkbox zal blijven opereren als een onafhankelijke dochteronderneming van BIC, waardoor het volgens de in Frankrijk gevestigde groep “zijn unieke en creatieve cultuur kan behouden”.
BIC verwacht onder meer met deze overname de nummer een te worden in de creatieve doe-het-zelf-sector, een categorie die tegen 2031 naar schatting 1,5 miljard dollar waard zal zijn en jaarlijks met 13% zal groeien.
BIC zei dat het de “ideale partner” was om Inkbox in staat te stellen ” snel te groeien, voornamelijk in Europa en Latijns-Amerika, uitgebreide online aanwezigheid via verschillende e-commerce platforms en de potentiële uitbreiding naar distributie in de detailhandel”.