Despec heeft zich tijdens de coronajaren, een beetje onder de radar, ontwikkeld van een leverancier van vooral printing producten tot een distributeur van een heel breed palet van product segmenten, van gaming tot hybride werken. Michel van Amersfoort, general manager Despec Supplies BV, staat dan ook te popelen van ongeduld om dit verhaal aan de markt te vertellen. Voor elke wederverkoper is er wat wils en daarbij biedt Despec alle benodigde support. De Paper Show in januari vormde het decor van een bescheiden kick-off.
Michel van Amersfoort kijkt met een positief gevoel terug op Paper Show in januari. ‘Zo merk je toch wel dat fysiek contact echt onmisbaar is in de business. De afgelopen twee jaar bleef de klantcontacten beperkt tot operationele zaken. Je hebt te weinig met elkaar gesproken over wat je voor elkaar kunt betekenen, hoe je de markt ziet en al die andere perspectieven. Daarom was het heel goed dat we op Papershow stonden en een hele mooie stand hadden. Bovendien hebben we een aantal goede klantcontacten gehad.’
Band met de klant
Despec heeft zich tijdens de beurs geconcentreerd op drie aspecten. ‘Ten eerste hadden we een kantooromgeving, een homeoffice en een gaming-setup ingericht. Daarmee lieten we onze klanten meteen zien welke productgroepen en welke merken we daarvoor hebben in onze portfolio. Dit heeft het besef bij klanten gebracht dat ons aanbod steeds breder wordt. Je kunt dergelijke nieuwe producten en activiteiten wel in de webshop zetten, maar dat komt vaak niet echt binnen bij klanten. Je kunt je verhaal beter vertellen door face to face contact.’
Van Amersfoort heeft zich voor dit jaar voorgenomen om de band met de klant aan te halen. ‘Er is veel onzekerheid in de markt en er is afstand gecreëerd tussen Despec als distributeur en de wederverkoper. We willen de partnerships die we belangrijk vinden, weer oppakken. Welke behoefte heeft de klant en hoe kunnen we deze ondersteunen. De klant staat namelijk centraal.’
Verschillende marktsegmenten
Despec is de coronacrisis goed doorgekomen. ‘De cijfers zijn goed. Dat komt mede doordat we verschillende marktsegmenten bedienen. We zitten bij de traditionele vakhandel, bij de IT-reseller en niet te vergeten bij de e-commerce reseller. Als het in de traditionele markt minder gaat, dan blijkt dat we het in de andere kanalen beter doen. Het is een kwestie van verschuiven van business. Ook al hebben de grote online spelers geboomd, we blijven de traditionele vakhandel trouw. We gaan ervan uit dat deze ook in de toekomst een functie gaan vervullen en dat willen we ondersteunen. Als een paar grote e-commerce partijen de klok slaan met assortiment, prijs en beschikbaarheid, dan wordt het wel een erg saaie markt. Wij kunnen ook alles via een webshop laten verlopen, maar we willen juist van toegevoegde waarde zijn voor de markt en het traditionele kanaal in het zadel helpen. ‘Despec heeft de afgelopen twee jaar veel nieuwe merken opgevoerd. ‘Hierbij willen we de klanten helpen bij zijn keuze en ondersteunen bij de marketing en tenders. We hebben voor elk wat wils. Door de samenwerking met UFP hebben we de beschikking gekregen over een heel breed assortiment en we hebben uitgebreid met groot aantal merken. We hebben nu echt meer dan inkt- en tonerproducten. We kunnen voortaan veel meer betekenen voor de markt.’
Nieuwe merken
Van Amersfoort wil graag een aantal nieuwe merken en product segmenten noemen. ‘Zo hebben wij uitgebreid met de merken tesa, Unilux, Oxford en HP kantoormachines. Voor het hybride werken zijn de merken Neomounts, Jabra, WOOX en TP-Link toegevoegd en daarbij komt nog een fors assortiment gaming producten. Deze merken respectievelijk productgroepen kunnen zowel bij de kantoorvakhandel als de IT-reseller worden meegenomen. Al met al heeft Despec een interessant portfolio voor de markt die het bedient. Maar we blijven ons focussen op verdere uitbreiding van het assortiment en luisteren hierbij graag naar de behoefte van de klant. ‘We hebben in feite een mooie marktpositie tussen de hardware- en stationery-distributeurs in.’