KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Belgie»Bureautelefoon blijft gewild ondanks opkomst hybride werken
Belgie

Bureautelefoon blijft gewild ondanks opkomst hybride werken

8 juni 20234 Min leestijd
Snom breidt lijn ip toestellen uit
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

De opkomst van  hybride werken en het toenemend zakelijk gebruik van smartphones heeft niet geleid tot een grote daling in het gebruik van vaste telefoons op kantoor, zo  blijkt uit een  onderzoek van marktonderzoeksinstituut Norstat in opdracht van Snom onder 4822 respondenten uit Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Groot-Brittannië. Aangetekend moet worden dat Snom leverancier is van bureautelefoons en dat Nederland vooroploopt bij de implementatie van hybride werken.

62 procent van de geenqueteerden gebruikt nog steeds een IP-telefoon op kantoor. Ter vergelijking: het aandeel werkplekken dat is uitgerust met bedrijfstelefoons was in november 2021 66 procent. Aan degenen die een kantoortelefoon op hun bureau hebben, werd ook gevraagd hoe tevreden ze waren met hun bekabelde of draadloze IP-eindapparaat. 69 procent van de ondervraagden uit alle vijf de regio’s gaf positieve opmerkingen en benadrukte onder meer de bijbehorende toegankelijkheid overal in het bedrijfsgebouw, de verscheidenheid aan functies en de audiokwaliteit van het eindapparaat. Maar niet alle IP-telefoons zijn hetzelfde, wat ook uit het onderzoek blijkt: in totaal gaf 31 procent van de deelnemers aan ontevreden te zijn over de kantoorapparatuur.

Hybride werken minder pupulaire

Ook is de deelnemers aan het onderzoek gevraagd naar hun eigen ervaringen met hybride werken. De kloof tussen de door de markt veronderstelde penetratie van het fenomeen en de praktijk blijkt echter groot te zijn. Het percentage werknemers dat uit het onderzoek naar voren komt dat het hybride werkmodel daadwerkelijk voor zichzelf gebruikt, is zelfs aanzienlijk lager dan aangenomen.

Van de 3003 respondenten met een kantoortelefoon in de vijf regio’s, gebruiken slechts vier op de tien deelnemers aan het onderzoek flexibelere werkmodellen zoals thuiswerken of hybride werken. Groot-Brittannië (56 procent) en Spanje (50 procent) gaan hier aan kop. In Duitsland ligt het aandeel mobiele werknemers met 39 procent ver achter bij dat van Italië (45 procent). In Frankrijk is dat helemaal anders: hier werken slechts drie op de tien werknemers op afstand.

De Snom-enquête liet vergelijkbare fluctuaties zien in telefonieapparatuur voor het thuiskantoor. In tegenstelling tot de kantoortelefoon is gemiddeld zo’n 81 procent van de studiedeelnemers met een flexibel werkmodel tevreden over hun apparatuur voor zakelijk bellen vanuit huis. Met uitzondering van Spanje, waar 42 procent van de deelnemers alle of de helft van hun communicatie via smartphone afhandelt, worden mobiele apparaten sporadisch gebruikt, maar gemiddeld door meer dan driekwart van de ondervraagden voor zakelijke gesprekken. Duitsland heeft het laagste percentage smartphonegebruikers met 66 procent van de ondervraagden.

Bij headsets is de situatie echter in alle regio’s vergelijkbaar. Gemiddeld 68 procent van de ondervraagden voert zakelijke gesprekken met een koptelefoon en gebruikt deze ook het grootste deel van de helft van de werkweek.

Hoewel uit het onderzoek geen cijfermatige conclusies kunnen worden getrokken over de vraag of werknemers of bedrijven terughoudender zijn om over te stappen op hybride werkmodi, geven de uitspraken over telecomapparatuur en het gebruik in het thuiskantoor aan dat bedrijven mogelijk meer klaar zijn voor deze verandering dan hun medewerkers : Als het om voorzieningen gaat, hebben alle regio’s één ding gemeen. Of het nu gaat om smartphones of headsets, beide zijn voor bijna tweederde van de hybride werknemers serviceapparaten, d.w.z. apparatuur die door het bedrijf wordt geleverd. De studie bevestigt ook de pioniersrol van Duitsland bij het toekennen van zakelijke apparatuur voor het thuiskantoor. Bij smartphones is 67 procent bedrijfseigendom, bij headsets zelfs 79 procent.

“Deze tips uit het dagelijks leven op kantoor of thuiskantoor zijn van grote waarde voor ons”, zegt Fabio Albanini, Head of International Sales bij Snom. “Deze gegevens kunnen worden gebruikt om ondubbelzinnig te bepalen of een bepaalde productstrategie consistent is met de praktijk en de verwachtingen van eindgebruikers, en om vast te stellen of een trend op korte termijn disruptief kan zijn.”

Vorige artikelArnoud van Spijk nieuwe business unit manager circulaire markt Vepa
Volgende artikel Strategische samenwerking Sedus Stoll en Amerikaans Watson Furniture

Gerelateerde berichten

IWG onthult belangrijkste werktrends voor 2024

De tien belangrijkste werktrends van nu

Pbs Benelux ligt op koers

Erwin Snoeker volgt Roland Laschet op als Managing Director van Adveo Benelux

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

mei 21
10:30 - 17:00

ALV Novaka

jun 3
3 juni - 5 juni

Vakbeurs facilitair & gebouwbeheer 2025

jun 12
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

jun 19
Gehele dag

Officers world – Ledenvergadering en informatieve bijeenkomst

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!