Elk jaar publiceren we in de laatste editie van KBM een uitgebreide terugblik op het jaar dat achter ons ligt. En kijken we vast voorzichtig vooruit naar wat ons in het komend jaar te wachten staat. Ook dit jaar laten we zeven prominente branchegenoten aan het woord. Hoe zagen zij 2023 en wat verwachten ze van 2024. De vijfde in de rij is Bert Lippens, commercieel directeur Brepols.
Hoe kijk je terug naar 2023 en waarom?
Het post-covid enthousiasme van 2022 zette zich verder door begin 2023. Enkele maanden later werd dat enthousiasme wat getemperd. Onrust over aanhoudende kostprijsstijgingen en nog meer oorlog brachten consumenten en bedrijven in een andere mindset.
Wat waren zakelijk gezien voor jou en je organisatie de meest opvallende momenten/gebeurtenissen afgelopen jaar? En privé?
De mensen rondom mij. Mijn familie en vrienden, fantastische collega’s, zowel bij Brepols als binnen het Bosta bestuur, fijne zakelijke relaties… We zitten in een branche waarin persoonlijk contact nog héél belangrijk is. Daar haal ik ontzettend veel energie uit.
En welke opvallende trends zag je in de markt?
Het is “cliché”, ik besef het. Maar duurzaamheid wordt steeds concreter. We kunnen er niet meer omheen. Wagens, zonnepanelen, warmtepompen, verpakkingsmateriaal, duurzamere producten, de manier waarop we reizen …
Duurzaamheid begint steeds meer door te dringen in ons gedrag en in onze maatschappij. En maar goed ook. We hebben allemaal onze verantwoordelijkheid om ons steentje bij te dragen aan een leefbare planeet. Anderzijds viel me ook op dat pedagogen er steeds meer op wijzen dat digitalisering in het onderwijs soms in “overdrive” gaat. In Zweden stelde men vast dat de leesvaardigheid van tieners er snel op achteruit ging en heeft men alvast beslist om voor een aantal vakken terug te grijpen naar fysieke handboeken en lesmateriaal.
Tegelijk zien we in het recent Pisa-rapport dat het niveau van leerlingen in het middelbaar onderwijs in de OESO landen monitort, dat het kennisniveau in Vlaanderen en Nederland de voorbije paar jaar erg gezakt is. Zorgwekkend. Verdere analyse zal moeten aantonen wat de oorzaken zijn, maar te zeer doorgedreven digitalisering in het klaslokaal zou wel eens deel van het probleem kunnen zijn. (…)
Welk bedrijf was top en welke ’n flop?
Van “flop” wil ik niet spreken in onze sector. Ik heb respect voor alles en iedereen in onze branche.
“Top“ vind ik de zet van 123inkt met de doorstart van Staples. Ik zag het niet aankomen. Ongetwijfeld een goede zaak voor de business en voor heel wat medewerkers van Staples.
Welke product/dienst is je opgevallen, heeft de meeste impact gehad in de sector en waarom/hoe?
Ik maak graag een beetje reclame voor onze Maverick lederwaren lijn die we de voorbije twee jaar met succes gerestyled hebben. Een schot in de roos voor ons, maar ook voor héél wat ondernemers die hiermee hun aanbod succesvol diversifiëren.
Wat is je verwachting en visie voor 2024, dan zowel voor de hele markt als voor jullie organisatie?
Ik verwacht dat het een pittig jaar wordt. Maar we zijn er klaar voor.
Heb je goede voornemens voor volgend jaar?
Iets meer evenwicht vinden tussen mijn werk- en mijn privétijd. En mijn Brepols agenda is daar een perfecte tool voor.
Welk tip/advies wil je de lezers van KBM meegeven?
In alle bescheidenheid wil ik gewoon maar zeer oprecht alle lezers en branchegenoten een gezond en gelukkig 2024 wensen!