Elk jaar publiceren we in de laatste editie van KBM een uitgebreide terugblik op het jaar dat achter ons ligt. En kijken we vast voorzichtig vooruit naar wat ons in het komend jaar te wachten staat. Ook dit jaar laten we zeven prominente branchegenoten aan het woord. Hoe zagen zij 2023 en wat verwachten ze van 2024. Vandaag Eric Sevriens, edding region West Business Development Director.
Hoe kijk je terug naar 2023 en waarom?
2023 zie we als een jaar met veel beweging, inflatie speelde nog steeds een rol, consumentengedrag veranderde, de hand werd meer op de knip gehouden maar ook het consumentenvertrouwen was erg laag. De oorlogen helpen hier ook niet bij. We zien ook verschuiving in koopgedrag met als gevolg weer een groot faillissement. Desondanks zijn we zeker niet ontevreden over 2023, we gaan iets boven het vorige jaar eindigen, maar het blijft spannend.
Wat waren zakelijk gezien voor jou en je organisatie de meest opvallende momenten/gebeurtenissen afgelopen jaar? En privƩ?
Zakelijk gezien is de koers die edding wil gaan varen in de toekomst zeer uitdagend maar ook bewonderenswaardig. Van een Profit company naar een āprofit forā. Als organisatie willen we meer teruggeven aan de maatschappij dan we nemen. Dit gaan we de komende jaren vorm geven en dat zal zich uiten in nog meer sustainability, bijdrage aan sociale projecten, terugdringen van CO2. Kortom, edding neemt zijn sociale verantwoordelijkheid als bedrijf en dat maakt mij trots hier aan te mogen bijdragen. Ā
PrivƩ wil ik graag nog het overlijden van Remco John vermelden, de inkoper van Staples waar we jaren uitstekend mee hebben samengewerkt. We wisten al een tijdje dat hij erg ziek was, maar zijn overlijden kwam als een grote shock en heeft mij erg geraakt. Daarom wens ik ook zijn vrouw en kinderen bij deze veel sterkte in deze moeilijke tijden.
En welke opvallende trends zag je in de markt?
Belangrijkste trend is het definitief doorgroeien van de e-commerce business en uitvinden hoe consumenten naar producten zoeken. De markten zijn extreem transparant en de consument bepaalt uiteindelijk wat, waar en wanneer hij gaat kopen. Het beĆÆnvloeden van koopgedrag, de ācustomer journeyā, is complexer dan ooit. Alles moet kloppen, niet alleen het product, maar ook de beleving rond het product, de levering en de prijs. Dit vraagt dat we nog actiever worden, maar dat tevens ook de concurrentie veel groter is geworden en de consument meer te kiezen heeft.
Welk bedrijf was top en welke ān flop?
Bol.com is voor ons top in de manier van werken, toegang tot data en de samenwerking als we naar Business-to–consumer kijken. In de BtoB-markt zien we de professionele houding van Lyreco als een uitstekend voorbeeld. Zonder natuurlijk de andere partijen tekort te doen want we werken uitstekend samen met al onze partners. De āflopā, laten we zeggen grote teleurstelling, is dat Staples failliet is gegaan. We hadden een lange relatie.
Welke product/dienst is je opgevallen, heeft het meest impact gehad in de sector en waarom/hoe?
Onze sector staat niet bekend om de grote innovaties. Wat we wel zien als een hele positieve ontwikkeling is dat alle bedrijven, ook in retail, druk bezig zijn met milieu en inspanningen verrichten om een bijdrage te leveren aan nieuwe oplossingen. Denk aan recycling-processen, nieuwe materialen, andere verpakkingen. Een duidelijke stap in de goede richting.
Wat is je verwachting en visie voor 2024, dan zowel voor de hele markt als voor jullie organisatie?
De zakelijk markt zal ook in 2024 een lastig jaar hebben omdat de volumes teruglopen en de manier van werken in veel bedrijven voorgoed veranderd is. Thuiswerken is al meer de norm en met het steeds vaker vastlopen van het verkeer zien we dat alleen maar toenemen. In retail zijn we positiever gestemd omdat we dichter bij de consument zitten en veel beter kunnen bepalen en beĆÆnvloeden waar zijn behoeften liggen.
Edding blijft innoveren en blijft op zoek naar nieuwe business-velden. Natuurlijk investeren we ook in de bestaande business. Wij geloven dat 2024 weer groei voor ons laat zien. Belangrijk blijft natuurlijk dat de lopende conflicten in de wereld niet uit de hand moeten lopen want dat gaat dan zeker een impact hebben op consumentengedrag. Ā
Wat edding betreft zal ook 2024 weer veel uitdagingen met zich brengen, maar al deze aanpassingen helpen de organisatie āfutureproofā te maken. We zijn op de goede weg en de nieuwe strategie gaat hier heel duidelijk bij helpen. Ook zullen we ons volgend jaar weer duidelijk laten zien op internationale en lokale BtoB en BtoC-beurzen. We zullen dichter op de consument gaan zitten. Alleen producten verkopen is niet goed genoeg meer, beleving speelt een grote rol. Ā
Heb je goede voornemens voor volgend jaar?
Neen, die heb ik nooit, gewoon doorgaan met ademhalen en het liefst volgens Wim Hoff.
Breath in, Breath out.
Welk tip/advies wil je de lezers van KBM meegeven?Ā
Zorg dat we meer op data gaan sturen en elkaar daarbij helpen, DatĀ gaat zeker meer resultaat opleveren en minder verspilling.Ā Ā