Schrik niet, maar in deze KBM ga je maar liefst 57 keer het woord duurzaam tegenkomen. Ik hoop niet dat je nu met afgrijzen deze editie van KBM naast je neerlegt. We hebben immers weer zo veel leuks te melden. Ook over duurzaamheid! En bovendien zou het niks uit moeten maken, want ik heb even gecheckt en in dezelfde editie van KBM vorig jaar kwam het woord nóg vaker voor. Daar moet ik wel bij aantekenen, dat we toen een duurzaamheidsspecial hadden. Dat we die nu niet hebben geeft wél aan dat de aandacht voor het onderwerp alleen maar is toegenomen. Â
In dit nummer lees je bijvoorbeeld dat Lyreco een nieuwe duurzaamheidsstrategie presenteert en dat Manutan een milieu-impact score lanceert. Ook Acco Brands noemt op de cover verduurzaming. Voorbeelden van bedrijven in onze sector die zich profileren met duurzaamheid. Die dit overigens al langer deden. Ik verwacht dan ook dat we het woord duurzaamheid de komende jaren nog vaak kunnen turven in de edities van KBM. Â
En dan…. zal het weer verdwijnen, omdat het zo’n vanzelfsprekendheid is geworden. Want waar leveranciers eerder vaak zogenaamd ‘groen’ waren omdat een klant dat eiste, is het nu langzaam maar onafwendbaar een hygiëne factor aan het worden. En terecht. Â
Dat zal ooit ook gevolgen de hebben voor de Sustainable Products Award die we binnenkort uitreiken als een van de BOP Awards. Een aantal Awards zijn al jaren onveranderd, denk aan Office Interior, Office Machines en Stationery Products. Nieuwe categorieën zijn een teken des tijds, zoals Hybrid Working Solutions én dus Sustainable Products. Een categorie die na twee jaar weer verdween, was de categorie Corona Related Products. Niet zo vreemd dat die er niet meer is, vinden we nu. En dat zal eens ook voor de categorie Sustainable Products gelden.Â
Tegen die tijd zullen we je ook niet meer lastig vallen met duurzaamheid. Waarmee dan wel? Ik weet het niet. Maar er komt altijd weer een nieuw begrip wat we dan kunnen turven.Â
Â